Miklós
-7 °C
2 °C

Amerika mindent tudni akar

2005.02.01. 16:04
Tovább szigorodik az Egyesült Államokba utazók ellenőrzése: a belbiztonsági hatóságok a légitársaságoktól származó utasinformációt terroristák adatait tartalmazó listákkal és kereskedelmi adatbázisokkal is össze akarják vetni. Az adatvédők tiltakoznak a módszer ellen.

A jelenleg használatos légiutas-ellenőrző rendszer radikális kiterjesztését fontolgatják az amerikai biztonsági szervek, jelentette hétfőn a Wired News. A hatóságok azt tervezik, hogy a légitársaságok adatait összekapcsolják a kormányzat rendelkezésére álló adatokkal és a különböző kereskedelmi adatbázisokban található információkkal is, és így próbálják megakadályozni a terroristagyanús vagy egyéb okokból nem kívánatos elemek beszivárgását az Egyesült Államokba. A személyiségi jogok fölött őrködő civil szervezetek ismét nagy testvért kiáltanak, és abban bíznak, hogy egy korábbi projekthez hasonlóan ez a terv is fennakad - ha máshol nem, a Kongresszuson.

Az amerikai belbiztonsági minisztériumhoz tartozó Transportation Security Administration (közlekedésbiztonsági felügyelet, TSA) tesztfázisban lévő programja, a Secure Flight (biztonságos repülés) összeköti a légitársaságoktól származó utasinformációt a kormányzati terrorista-adatbázisokkal, és így ellenőrzi, nem található-e valamelyik gép utaslistáján gyanús személy. A felügyelet ugyanakkor egy tesztrendszer keretében azt is vizsgálja, hogy az utasok személyazonosságát igazoló információ tovább pontosítható-e az olyan kereskedelmi alapon működő adatbázisok segítségével, mint az Acxiom vagy a LexisNexis.

Aggódnak az adatvédők

A magánszféra sérthetetlensége érdekében működő szervezetek, mint az Electronic Privacy Information Center (EPIC) munkatársai szerint viszont a kereskedelmi információs rendszerek, köztük az amerikai posta lakcímváltozásokat nyilvántartó adatbázisa is megbízhatatlanok, és "csak annyira pontosak, hogy kéretlen leveleket küldjön velük az ember". A TSA viszont nem hallgat az aggodalmaskodókra: a tervek szerint február 22-én szerződést köt majd a kiválasztott magáncégekkel.

Az intézményt egyébként még a Bush-kormányzat hozta létre 2001 novemberében, nem sokkal a World Trade Center elleni terrortámadás után. A TSA eredetileg az amerikai Közlekedésügyi Minisztériumon belül működött, de a Belbiztonsági Minisztérium (DHS) 2003-as felállítása óta a TSA is az utóbbi intézményhez tartozik.

A TSA-hoz fűződik a most tesztelt program, a Secure Flight elődjének létrehozása is. A sokat vitatott CAPPS II, a légiutasokat számítógépes eszközökkel ellenőrző rendszer lényege az volt, hogy az utasokat nem a légitársaságok, hanem a kormányzat ellenőrizte volna, és az adatgyűjtés minden utasra, minden repülőtérre és minden légitársaságra kiterjedt volna. (A TSA azt tervezte, hogy az utasokat veszélyességük alapján zöld, sárga és piros címkékkel látja el: a zöldek beléphetnek az országba, a sárgákat tovább ellenőrzik, a pirosakat pedig visszafordítják a határon.) A CAPPS II-t folyamatosan kritizálták a személyiségi jogok védelmével foglalkozó szervezetek, és a Kongresszus is elítélően nyilatkozott róla egy jelentésben. A folyamatos támadások hatására a TSA 2004 júliusában felfüggesztette a CAPPS II tesztjét, éles üzembe pedig soha nem is helyezték a rendszert.

Mint korábban írtuk, az amerikai belbiztonsági hatóságok nem csak a légi fronton aktívak: az Egyesült Államok egyes szárazföldi határátkelőhelyein egy ideje rádiófrekvenciás chipekkel azonosítják az utasokat.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.