Ambrus
-7 °C
3 °C

Inkognitóban szívat a telefonügynök

2006.08.10. 11:30
"Jónapot, a telefontársaságtól jöttem!" - mondja a díjcsomagokkal házaló ügynök, csupán azt nem említve, hogy melyiktől. Beindul a rábeszélőgép, és az ember csak a papír aláíráskor veszi észre, hogy egy másik telefontársaság előfizetője lett. Vagy akkor sem. Leleplezzük az ügynököket.

Pechére a kollégánk lakásának ajtaján kopogtatott be az a házaló ügynök, aki az Invitel díjcsomagját akarta értékesíteni. A szerződés ott a helyszínen megköttetett, sőt az ajánlat maga vonzó volt, munkatársunk másnap mégis visszavonta a szerződést, mert nem tetszett neki az ügynök módszere. Nem történt semmi, ami jogilag kifogásolható lett volna, az eset azonban jól rávilágít a házalással kapcsolatos aggodalmakra.

Óvva int a fogyasztóvédelem

Magyarországon gond van a házalással, noha éppen az ügynökök segítségével lehetne a legbiztonságosabban vásárolni, mondta el az Indexnek a fogyasztóvédelem szakértője. Hiszen a fogyasztó az otthonában kényelmesen végignézheti a felkínált szerződést, mielőtt aláírja, nincs olyan hajtás, mint amikor egy bank pultjánál a várakozók pillantásainak kereszttüzében kell döntést hozni. A magyar gyakorlat azonban inkább arról szól, hogy a szolgáltatók az ügynökökre próbálják hárítani a szerződéssel kapcsolatos felelősséget.

Ráadásul a fogyasztóvédelem szerint elég sok az "erőteljes átverés". Előfordult, hogy a fogyasztó az ügynöknek bejelentette: nem akar szerződést kötni. Folytatta a beszélgetést az ügynökkel, aki távozás előtt kért tőle egy aláírást egy üres papírra, csupán azt bizonyítandó, hogy ott járt, és nem a napot lopta. Az üres lap másik oldalán azonban - milyen érdekes - a szerződés volt, és persze a fogyasztónak kellett utólag bebizonyítania, hogy nem akart aláírni semmit. A Magyar Telekom sajtóosztálya másfajta ügynöki visszaélésekre is mondott példát. Előfizetőik több esetben panaszkodtak amiatt, hogy egyesek a Magyar Telekom nevében értékesítettek olyan díjcsomagot, amellyel valamelyik másik szolgáltató előfizetőjévé váltak.

A fogyasztóvédelmi főfelügyelőségtől megtudtuk, hogy a hozzájuk beérkező panaszok 40 százaléka kapcsolatos valamilyen szolgáltatással, de azt nem tudták megmondani, hogy ezen belül mennyi a távközlési panasz. A házaló illetve a telefonon történő szerződéskötéssel kapcsolatban általában azt kifogásolják a fogyasztók, hogy nem kapnak megfelelő tájékoztatást az előhívószámos telefonálás mibenlétéről, valamint arról, hogy szerződéskötés esetén több évre elkötelezik magukat az új szolgáltatóhoz, és hogy a szerződés lemondása esetén fizetniük kell.

Olvasni, aztán írni

Mit tehet a fogyasztó? Alapszabály, hogy aláírás előtt a papír minden egyes négyzetmilliméterét el kell olvasni. Ha az ügynök nagyon izgága és sürgeti az aláírást, akkor inkább el kell kérni tőle a papírt, és mondani neki, hogy jöjjön vissza később, így biztosan jut idő a részletek áttanulmányozására. Szerencsére akkor sincs nagy gond, ha rákerült az aláírás a papírra, mert az üzleten kívül kötött szerződésektől nyolc napon belül szabadon el lehet állni. Ha erről a jogáról nem értesítették a fogyasztót, akkor a szerződés automatikusan semmisnek tekinthető. Persze egy üres lap aláírásakor semmit sem tudhatunk arról, hogy szerződést kötöttünk, és így elég nehéz betartani a nyolcnapos határidőt.

Információnk szerint ilyen esetekben az ügynököket foglalkoztató társaságok sem tétlenek, mert a panaszok elsősorban partnereik hírnevét rontják (akiknek a nevében házalnak), és sok hiba esetén elveszíthetik a megrendelőiket. Panasz esetén megvizsgálják a szemtanú - az ügynök és az ügyfél - állításait, és megpróbálnak olyan döntést hozni, amely mindenkinek kedvez. A vétkes munkatársat általában aszerint szankcionálják, hogy mióta van a cégnél: a tapasztalatlan, könnyebben hibázó újoncokkal szemben elnézőbbek, míg a régi munkatársakat akár ki is rúghatják - volt már rá példa -, mert ez utóbbiaknak nagyon jól tudniuk kell, hogy milyen módszereket használhatnak.

Ellenőrző hívás

Egy fórumozó a fogyasztovedelem.com portálon arra is javaslatot tesz, hogy miként lehetne az ügynöki tevékenységet átláthatóbbá tenni. Ha például a szerződés csak telefonos visszaigazolás után lenne érvényes, akkor lényegesen nehezebb lenne visszaélni a helyzettel, és az ügynök teljesítménye is mérhető lenne.

Az Inviteltől megtudtuk, hogy a szolgáltatásaival házaló ügynökök egy viszonteladói partnercég alkalmazottai, és a vele kötött megállapodás szerint az ügynöknek teljes körű tájékoztatást kell biztosítania a felkínált szolgáltatásokról. A távközlési cég egyébként az ügyfelek visszajelzései alapján megszigorította a viszonteladói partnerrel szembeni követelményeket, például a szerződéskötést követően egy ellenőrző telefonhívással újra egyeztetik az ügyféllel a szerződésen szereplő adait, és a szerződéskötési szándék megerősítését kérik.

Az ügyfelek azt is ellenőrizhetik, hogy valóban inviteles ügynök járt-e náluk: ehhez fel kell jegyezni az ügynök nevét és azonosító kódját, amelyet a 1233-as ügyfélszolgálati telefonszámon ellenőrizhetnek.

Van jó ügynökös sztorija? Írja meg!