Mihály
10 °C
25 °C

A pilóták mozdulatait folyamatosan rögzítenék

2000.04.29. 12:55
A jövő repülőgépszerencslétlenségeinek könnyebb felderítése érdekében az amerikai szállításbiztonsági hivatal a pilótafülkék általános videomegfigyelését szorgalmazza. A pilóták természetesen fel vannak háborodva. Szerintük az ilyen módszerek használata sérti a magánszférát.
A videokamerák beépítéséről folyó vitában fordulópontot jelentett, amikor Jim Hall, a nemzeti szállításbiztonsági hivatal (National Transportation Safety Board, NTSB) elnöke egyértelműen a megfigyelőkamerák alkalmazása mellett foglalt állást.

Jim Hall
a megfigyelőkamerák alkalmazása mellett foglalt állást
Az ennek megfelelő ajánlást máris megküldték a szövetségi repülési felügyeletnek (FAA). Az NTSB ebben azt szorgalmazza, hogy 2003-tól minden új repülőgépet szereljenek fel kamerákkal. 2005-től kezdve aztán a régi gépeken is el kell végezni az átalakítást.

Az NTSB a folyamatos videomegfigyeléstől azt várja, hogy a balesetek okait egyszerűbb lesz megállapítani. Szomorú példa erre az Egypt-Air tavaly októberben elveszített gépe. A sajtóban időről időre még mindig felröppennek hírek arról, hogy a másodpilóta állítólag öngyilkosságot követett el. Ha itt kamera lehetett volna a pilóták feje felett, az egyérteémű bizonyítékot szolgáltathatott volna a katasztrófa okairól.

A kanadai partok előtt 1998-ban lezuhant Swissair gép esetét is jobban felderíthették volna, ha van videokép-rögzítés a fedélzeten - állítják a megfigyelő kamera alkalmazásának hívei. A képeket elemezve kiderülhetett volna, a pilótafülkében pontosan hol fejlődött füst, és ebből a repülésbiztonsággal kapcsolatban fontos következtetéseket vonhattak volna le a szakértők. Ugyancsak talányos a Valujet 1996-ban a Floridai Everglades mocsárvidékén lezuhant gépének esete. A fedélzeten akkor szintén ismeretlen okból keletkezett tűz.

A felháborodott pilóták a javaslatban a magánszférájuk megsértésére tett kísérletet látják. Nézetük szerint az új generációs adat- és hangrögzítő berendezések teljességgel megfelelnek a biztonsági igényeknek. De az NTSB biztonsági aggodalmait átérezve azért támogatnák újabb érzékelők beszerelését, például a magassági kormányon.

A pilóták közül néhányan az NTSB kezdeményezés bejelentése után nyíltan a kamerák bojkottjával fenyegették. A US-Airways egyik kapitánya a New York Times hasábjain a hivatal kezdeményezését a régi Szovjetunióból származó Big Brother módszernek nevezte. "Mi lesz a következő?" - kérdezte egy másik tiszt. "Be fognak talán drótozni, hogy mérhessék a szívverésemet?"

A pilóták ezen felül amiatt aggódnak, hogy egy lezuhanás után a pilótafülkében történtek utolsó néhány percét leadhatják a tévékben. " A videoszalag azonnal felbukkanna a késő esti híradókban, és ez borzasztó volna a családtagok számára" - véli ki egy másodpilóta

A kamerák támogatói eközben egy olyan törvény elfogadását szorgalmazzák, amely megtiltaná a képek nyilvános vetítését. Kérdéses, hogy a tiltásra tekintettel mennyire fogná vissza magát a szenzációéhes média. Az NBC nézői nemrégen egy 1995-ben Kolumbiában lezuhant American-Airlines gép hangszalagjaiból hallhattak néhány másodpercet. A szalagon valószínűleg a dél-amerikai ország hivatalaiból szivárgott ki, akiknek nem kell tartaniuk magukat az amerikai törvényekhez.

A videomegfigyelés bevezetése a szakértők szerint más légitársaságok gyakorlatára is befolyással lehet. A FAA már ma is különleges eszközök beépítését követeli meg a külföldi légitársaságok USA légteret használó gépeiben. Ha az NTSB át tudja vinni a kezdeményezését, akkor ugyanez lesz érvényes a videokamerákra is.

Egzotikus élmények!

Amiről eddig álmodni sem mert. Luxus nyaralás, a világ legcsodálatosabb tengerpartjain.

Európai körutazások

Őszi kalandok. Segítünk hogy megtalálja a legjobb ajánlatokat.