Árpád
-1 °C
9 °C

Az NHH és a szolgáltatók a dialup csalás ellen

2004.10.05. 21:20
Megállapodást kötött az internetes betárcsázós programok károkozása ellen a Nemzeti Hírközlési Hatóság hírközlési fogyasztói jogok képviselője (HFJK) a web- és távközlési szolgáltatókkal - közölték az aláírást követően kedden Budapesten.
A megállapodás egyik lényeges pontja, hogy a hatóság, illetve a szolgáltatók folyamatosan tájékoztatják a felhasználókat arról, hogy miként tudják megelőzni az internetes betárcsázós programok károkozását. A dokumentumot a HFJK, illetve 18 internet szolgáltató képviselője írta alá.

Juhász Károly. a fogyasztói jogok képviselője elmondta: 2001-ben jutott a hatóság tudomására, hogy léteznek olyan szoftverek, amelyek sokszor a felhasználók tudta nélkül emelt díjas vagy külföldi telefonszámokat hívnak fel. A felhasználó a hívásról, illetve arról, hogy betárcsázós program áldozata lett, a legtöbb esetben csak a váratlanul magas telefonszámlája kézhezvételekor értesül. Hozzátette: az ilyen kalózprogramok egyre több európai szolgáltatót érintenek.

Juhász Károly elmondta, hogy a modemen keresztül internetezőket jelentős károk érhetik, mivel a betárcsázós programok által generált hívások percdíja akár 1.200-1.500 forint is lehet. A fogyasztói jogok képviselője közölte azt is, hogy tudnak olyan dialup-os felhasználókról, akiket 300-400 ezer forintos kár ért, sőt vannak információik 1,8 millió forintos plusz telefonszámláról is.

Juhász Károly úgy vélte, hogy az anyagi kár mellett az erkölcsi is jelentős, mivel az ilyen programok visszavethetik az internet fejlődését, illetve csökkentik a világháló biztonságosságába vetett bizalmat.

A fogyasztói jogok képviselője elmondta, hogy a szolgáltatókkal megállapodtak egy olyan telefonszámokat tartalmazó lista létrehozásában és közzétételében, amelyeket a betárcsázós csaló programok hívnak. Ezt a listát folyamatosan frissítik.

Kifejtette: a szolgáltatók vállalták azt is, hogy az internetes kapcsolatot létrehozó modemeknek nem engedik automatikusan hívni ezeket a számokat. A forgalomból nem tiltják ki a számokat, ám egy plusz megerősítést kérnek a felhasználóktól ahhoz, hogy elérhetővé tegyék számukra ezeket a hívószámokat.

A megállapodás további részét képezi az is, hogy a Nemzeti Hírközlési Hatóság honlapján elérhetők és letölthetők olyan szoftverek, amelyek segítenek megelőzni a problémákat. Jelenleg három szoftver van fent a honlapon, ebből kettő az úgynevezett trójai programok betelepülését akadályozza meg, egy harmadik program pedig csak magyar internetszolgáltatók hívását teszi lehetővé.

A fogyasztói jogok képviselője a megállapodás harmadik részeként elmondta, hogy az internetszolgáltatók minden egyes ügyfelüknek e-mailban hívják fel a figyelmét a betárcsázós programok által okozható károkra, illetve az ellene való védekezésre.

A szolgáltatók új ügyféllel való szerződéskötéskor szintén tájékoztatják a felhasználót a veszélyről. A free internetszolgáltatók is figyelmeztetik honlapjukon az ügyfeleiket.

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a hatóság egy internetes hirdetési kampányt is indít a felhasználók tájékoztatására. Az eseményen Vityi Péter, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója elmondta: megállapodást kötnek a hatósággal arról, hogy növeljék az internetes biztonságot.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Egzotikus élmények!

Amiről eddig álmodni sem mert. Luxus nyaralás, a világ legcsodálatosabb tengerpartjain.