Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

A szolgáltatók réme a többkártyás mobil

2004.04.14. 08:50
Sokan rendelkeznek két mobilelőfizetéssel, de arra, hogy egyidejűleg használni is lehessen mindkét vonalat, úgy tűnik, jelenleg csak egy lehetőség kínálkozik: két telefont kell hordani. Köztes megoldások persze vannak, ilyen a régóta beszerezhető két- vagy többkártyás hátlap, illetve újabban a kártyaegyesítés. Ritkák ugyan, de léteznek olyan telefonok is, melyekbe gyárilag két kártyát lehet helyezni, azonban teljesen szimultán használatot ezek sem tesznek lehetővé, ráadásul itthon nem is tervezik ilyen telefon forgalomba hozását.
Két SIM egy készülékbe paszírozására megoldás lehet a kétkártyás hátlap mellett a kártyaegyesítés, amit itthon néhány vállalkozás csinál mindössze, kisipari módszerekkel. Az Index munkatársa a budapesti Róna GSM üzletében járt, ahol Kőszeg János üzletvezető bemutatta a bonyolultnak egyáltalán nem nevezhető eljárást.

A kártyából a chipet egy, leginkább a kalauzok jegylyukasztójára hasonló szerkezettel vágják ki. A két chip ezután egy adapterbe kerül, ami éppen akkora méretű, mint egy SIM-kártya, így bármilyen telefonba behelyezhető. Bár az új modellek közül egy-kettőben mintha nem akarna üzemelni, tette hozzá az üzletvezető, legalábbis a Motorola V600-assal legutóbb nem tudott zöldágra vergődni.

A kártyák, és így az előfizetések között a telefon ki-bekapcsolásával lehet váltani, ugyanúgy, mint a korábbi kétkártyás hátlapoknál. A SIM-egyesitéses módszer nagy előnye, hogy a telefon mérete nem nő, mint a kétkártyás hátlapok esetében.

Kétkártyás hátlapok

Két kártyát ugyanis már régóta el lehet helyezni a mobilokban speciálisan átalakított hátlapok segítségével, a két SIM között a telefon ki-bekapcsolásával lehet váltani. Jelentek meg olyan hátlapok is, melyeken kis kapcsolóval lehet választani a kártyák közül, de a váltáshoz előbb ugyanúgy ki kell kapcsolni a készüléket. Ritkák ugyan, de léteznek olyan hátlapok is, melyekbe három SIM-kártya is elhelyezhető.

Kőszeg János szerint a mobiltelefonok 80-90 százalékának szoftvere képes lenne két vonalat kezelni: némelyik Nokia és a Motorolák is rendelkeznek olyan menüponttal, mellyel váltani lehetne a két vonal között.

A finn Benefon egyébként készít olyan készüléket is, melybe már gyárilag két SIM-kártyát lehet helyezni, de ezek közül is csak bekapcsoláskor lehet választani, vagyis ez a telefon sem nyújt sok extrát a kétkártyás hátlaphoz képest.

Szimultán kezeli

Kis kutatással sikerül találni azonban olyan telefont is, ami már majdhogynem szimultán kezeli a két kártyát, ez az olasz gyártmányú Drin.it GSG 1500-as. A telefon mind a négy olasz mobilszolgáltatóval és kártyáikkal kompatibilis.

A behelyezhető két kártya közül a készülék aljához közelebb lévő az elsődleges, ez fogadja a bejövő hívásokat. Hívást kezdeményezni viszont bármelyik kártyáról lehet, a második helyen lévő SIM-re 15 másodperc alatt vált át a készülék, anélkül hogy ki kellene kapcsolni. Így a felhasználó minden hívás előtt kiválaszthatja a neki inkább megfelelő kártyát, illetve tarifát.

Úgy is be lehet programozni a telefont, hogy a nap bizonyos szakáig az egyik, onnantól fogva viszont a másik kártya legyen aktív, így munkában és magáncélra is a lehető legegyszerűbben használható ugyanaz a készülék.

Itthon nincs

A hazai szolgáltatók kínálatában nem szerepelnek két kártyát fogadni képes készülékek, és egyelőre nem is tervezik ilyenek forgalmazását. "Két SIM-es telefonból ugyan egy-két prototípus már megjelent a világban, de a jelenleg elérhető készülékek még nem kiforrottak és nem is működnek üzembiztosan - közölte megkeresésünkre a Westel. - Ennek oka többek között az, hogy a szolgáltatók többsége világszerte, és köztük a Westel sem foglalkozik az ilyen típusú készülékek forgalmazásának gondolatával."

"A Pannon GSM nem hallott annak lehetőségéről, hogy mobiltelefon-gyártó cég piacra dob olyan handyt, amelybe lehetséges egyszerre kettő SIM-kártya behelyezése és azok váltott használata - közölte az Index kérdésre a Pannon GSM. - Amennyiben mégis piacra kerülne ilyen, a cég nem fog élni a forgalmazási lehetőséggel."

A Vodafone közölte: a probléma megoldását a cég más szempontból közelíti meg, ugyanis a vállalati ügyfelek számára kínált szolgáltatása alkalmas a magán és a hivatalos hívások szétválasztására.