További Mobil cikkek
A négy meghirdetett témakörből (gyermekbiztonság, élelmiszerbiztonság a háztartásban, kozmetikai termékek, mobiltelefonok) ezúttal az utolsóra voltunk kíváncsiak. Rövid telekommunikáció-történelmi bevezetés után Balogh Dezső, a fogyasztóvédelem műszaki osztályának vezető főtanácsosa elmondta: a fogyasztóvédelem úgy becsüli, hogy évente néhány százezer készülék kerül szervizbe, hozzájuk az ügyek pár százaléka jut el (ez tavaly hat és félezer esetet jelentett).
Beázás
Gyakran találkoznak például azzal a problémával, hogy a készülékbe folyadék kerül, ami a levegő valamely aktív összetevőjével, például kén-dioxiddal reagálva kénessavot alkot, ami azután szétszedi a nyomtatott áramköröket, kezdte vázolni a telefonok belesejének ijesztő titkait az osztályvezető. A szaknyelven beázásnak nevezett jelenség meglehetősen gyakori, de nem ritka a rendszercsatlakozónak az izzadt kéz okozta korróziója sem.
Mindennapi eset, hogy a telefont ütés éri, leesik, esetleg ráülnek. Az is megeshet, hogy az ütésálló burkolaton egy karcolás sem látszik, viszont remekül átadja az erőhatást a készülék belső szerveinek. Ilyenkor legtöbbször a kijelző károsodik, ez ugyanis a mobilok legsérülékenyebb alkatrésze. Balogh Dezső többször is felhívta a figyelmet: érdemes alaposan elolvasni, hogy mire vonatkozik a jótállás, beázásra vagy külső mechanikai hatásra például legtöbbször nem szokott.
Szoftverproblémák
A problémák másik nagy csoprtja, mellyel a fogyasztóvédelemhez szoktak fordulni, szoftveres természetű: ide tartozik minden zavar, amikor a telefon lefagy, a kijelző inverzbe vált vagy megjelennek a nem aktív ikonok is, és hasonlók.
Ezeken a problémákon általában szoftverfrissítéssel lehet segíteni, bár mostanában már nagyon gyorsan jönnek ki az újabb és újabb készülékek, ezért egy adott típushoz nem jelenik meg túl sok szoftververzió, mondta el Balogh Dezső. Néha az is gondot okoz, hogy a felhasználó nem tudja kezelni a frissített szoftvert, ami néhány funkciót esetleg más billentyűkhöz rendel.
Újabban arra is sokan panaszkodnak, hogy nem küldi el a telefon az SMS-eket, vagy azok nem érkeznek meg, mondta a főtanácsos. Ezeknek a problémáknak legtöbbször az az oka, hogy rosszul van beállítva a készülék, betelt az SMS-memória vagy az, hogy a régebbi készülékek nem képesek kezelni az újabb kódolású üzeneteket.
Helytelen beállítás
A készülékek helytelen beállítása egyébként is sokszor oka annak, ha a tulajdonos a fogyasztóvédelemhez fordul. Szoktak panaszkodni például arra, hogy nem hallani a csörgést, amin egy másfajta csengőhang választásával vagy a hangerő növelésével könnyen segíteni lehetne, mondta Balogh Dezső. De arra is volt példa, hogy az érkezett MMS-ek minőségére panaszkodott a felhasználó, holott csak az volt a probléma, hogy aki a képet küldte, rosszabb minőségben fotózott.
A főtanácsos kifejtette: sokszor a fogyasztóvédelmi vizsgálat ellenére sem egyértelmű, ki a felelős a készülék károsodásáért, azaz vonatkozik-e rá a jótállás, vagy nem. Ilyen eset például, ha láthatóan belenyúltak a telefonba (például szakszerűtlen forrasztások látszanak a csatlakozóknál), de a tulajdonos és a szerviz is azt állítja: nem tudnak semmit a dologról.
Információéhségünk a hallottak ellenére csillapíthatatlan: kifelé menet felmarkoljuk még a "Jó, ha tudjuk a vegyipari termékekről", a "Jó, ha tudjuk a könnyűipari termékekről" és a "Jó, ha tudjuk a műszaki termékekről" című brosúrákat, melyekben hasznos tudnivalókat találunk többek között a rollerekről és a kenyérsütő gépekről.