Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Útvonaltervezés mobiltelefonnal

2003.08.28. 10:45
A forgalmi dugók elkerülésére internetes, és SMS-ben is lekérhető útvonalajánló rendszert dolgoz ki a BME a fővárosi önkormányzat megbízásából, adta hírül az InfoRádió. A majdani szolgáltatást igénybevevők megtudhatják, hogy budapesti célpontjukat az adott időben milyen utakon és milyen hamar érhetik el.
A most kezdődő kutatás az év végén kecsegtet eredménnyel, tudtuk meg Fi Istvántól, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Út- és Vasútépítési Tanszékének vezetőjétől. A kutató azért nem akar túl sokat előre ígérni a rendszer képességeiről, mert véleménye szerint az már túlzottan befolyásolná a fejlesztők munkáját.

A majdan az interneten is elérhető forgalomelemző rendszer alapját a fővárosban ma is működő több száz forgalomszámláló berendezés alkotja. Ezek a hurokdetektorok folyamatosan érzékelik a fontos csomópontok közelében a főutak forgalmának alakulását.

Az úttestbe épített érzékelők üzemeltetői a fővárosi forgalomirányító központok. Feladatuk, hogy a nagyforgalmú csomópontok jelzőlámpáinak működéséhez adatokat szolgáltassanak, mondta Fi István. Tulajdonilag a berendezések a Főpolgármestei Hivatal Közlekedési Ügyosztályához tartoznak.

A sebesség mindent elmond

Ezeket a folyamatosan keletkező adatokat a kutatók útvonalanként tervezik rendszerezni. A kihívást az jelenti, hogy az útvonali sebességek meghatározásához egy szoftvert kell készíteni, amely a detetorok forgalmi adataiból, és a rendelkezésre álló útkeresztmetszetekből fogja becsülni a sebességeket, mondta a tanszékvezető.

A detektorok lokális célokkal kerültek telepítésre, a jelen munka célja pedig útvonali sebességbecslés. Azt vizsgálják, hogy az adott út kapacitásához képest milyen a pillanatnyi kihasználtság, és milyen sebességgel lehet éppen haladni. Ezt a megoldást így Fi István tudomása szerint a világon még sehol nem alkalmazzák.

Az első egy weboldal lesz

Ha például a Rákóczi út terhelése magas, az érdeklődők erről valós időben értesülhetnek majd, és az úticéljukhoz illeszkedő alternatív megoldásokat kaphatnak. Ha nagyon lelassul egy útvonalon az átlagsebesség, a felhasználó eldöntheti, hogy ennek ellenére arra megy, vagy más irányban próbálkozik.

A kutatási munka során 2003. végéig egy mintaoldalt állítanak össze az interneten, ahol bemutatnák a rendszer használatát. Utána nyilvánvalóan további beruházásokra van szükség, hogy ezt követően a főváros ezt az internetes oldalt működtesse, mondta a tanszékvezető.

Azonnal feltűnik, ha baleset van

A szakértő meglátása szerint egy működő rendszerhez további számlálóberendezések elhelyezése, illetve további forgalomdetektáló technikák bevetése nem lesz nélkülözhető. Az online elérhető rendszerre épülhet az új SMS-szolgáltatás, amely a csúcsforgalomban az autósoknak különböző útvonalakat és hozzájuk tartozó utazási időket javasol majd.

A rendszer az autósokon kívül a közlekedési szakembereknek is segítséget nyújthatna. Például egy súlyos balesetről, ami megbénítja a környék forgalmát, szinte valós időben értesülhetnek.

Városban a jeladó az igazi

Az Index kérdésére, miszerint az Angliában már tesztelt mobiltelefonos forgalomellenőrző rendszerből átvehetők-e bizonyos elemek, Fi István elmondta: a telefonok bejelentkezése az egyes adótornyokba nem szolgáltat olyan precíz információt, mint az úttestbe elhelyezett érzékelő.

A városban így ez a megoldás nem volna túl sikeres, túl sok következtetést ugyanis nem lehet levonni abból, hogy egy-egy szektorban torlódnak a telefonok. Az autópályán más a helyzet, ott a szektorhatárok átlépése sokkal jobban nyomon követhető.