A sokkhatás forrása az ár: a 200 dolláros árcéduláról a bejelentés előtt pár órával kezdtek el csak pletykák terjedni, de nemigen vette senki komolyan őket, egészen Steve Jobs beszédéig. Az új iPhone jóval többet tud, mint az elődje, az ára pedig a harmada annak - hát ezt hogy csinálják?
A Yahoo News által megkérdezett iparági szakértők első tippje az olcsóbb alapanyagok és alkatrészek használata. A memóriaárak jelentősen csökkentek egy év alatt, a GPS csipek a 3G technológiát kiszolgáló alkatrészek ára is nagyot esett tavaly óta. Az új iPhone a régi fémborítást műanyagra cseréli, ezen is meg lehet spórolni pár dollárt a gyártás során, és a gyártástechnológia egyébként is fejlődik, és egyre olcsóbb lesz az egy telefonra jutó átlagos költség.
Ezzel együtt a 200 dolláros fogyasztói árból az Apple zsebéig eljutó rész aligha fedezi a gyártási költséget. Elemzők szerint a különbözetet a kizárólagos amerikai szolgáltató, az AT&T állja, ami szívesen vállal be némi rövidtávú veszteséget, hogy aztán az olcsó iPhone-nal begyűjtött új előfizetők hosszú távon sokszorosan hozzák vissza ezt a befektetést (nem verték különösebben nagy dobra, de az új iPhone előfizetési csomagjai érezhetően drágábbak a régieknél). Ez az elmélet egyben arra is utal, hogy egyáltalán nem biztos, hogy a világ minden táján ilyen csábító ára lesz a telefonnak; csak ott, ahol sikerül a mobilszolgáltatót egy hasonló üzletre rábeszélni.
A harmadik ötlet a drasztikus árcsökkentés megmagyarázására az új üzleti modell. Először is sokkal nagyobb példányszámokkal lehet számolni, mint az első generációnál (az év végére 70 országban lesz elérhető az iPhone 3G). Másrészt az iPhone egyre kevésbé csak hardver; a bevétel nagy részét nem a telefon, hanem a kapcsolódó szolgáltatások és iTunes-letöltések fogják termelni. Magát a telefont így akár veszteséggel is árulhatják, hogy minél több emberhez jusson el. Ezt az üzleti modellt több mint száz éve találta ki King C. Gilette az olcsó borotvákkal, és a belevaló drága cserélhető pengékkel, de így működik például a játékkonzolok piaca is, ahol magát a gépet veszteséggel árulják, és a drága játékok termelik a nyereséget.