Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Kinek kell a wap?

2005.05.31. 13:33
Hat éves a wap, és bár az elemzők már az első pillanattól biztosak voltak a szolgáltatás sikerében, még ma is csak kevesen használják rendszeresen. A magyar internetezők többsége sosem veszi igénybe a wapot.
Amikor 1999-ben az Orange bemutatta a wapot Angliában, még mindenki rajongással tekintett az új megoldásra. Egy évvel később már kevésbé volt lelkes a közönség, hiányosnak, nehézkesnek érezték a szolgáltatás. Két évvel ezelőtt aztán újra mindenki örült, hiszen időközben már elegendő tartalom született meg ahhoz, hogy a felhasználók vonzónak találják a wapot. Az NRC és a TNS közös NetMonitor kutatásának májusi adatai viszont bebizonyították: a szolgáltatást csak egy tudatos kisebbség használja rendszeresen.

A többségnek nem kell

Bár a hetente legalább egyszer internetező felnőttek 97 százalékának van mobiltelefonja, közel háromnegyedüknek pedig wap használatára is alkalmas a készüléke, csak minden hatodik felhasználó veszi igénybe a szolgáltatást. A magyar internetezők hatvan százaléka – technikai lehetőség vagy érdeklődés híján – egyáltalán nem használja a wapot.

A wap még az internetezők körében sem sikertörténet. Ezt jelzi, hogy míg az internetezők 94 százaléka fontos információforrásnak, 89 százaléka pedig fontos szórakozási lehetőségnek tartja a világhálót, addig a wapról csupán 10, illetve 8 százalékuk vélekedik így.

A NetMonitor kutatás adatai szerint a wapot is használó internetezők csoportja nem mutat jellegzetességeket a hagyományos demográfiai ismérvek – nem, kor, iskolai végzettség stb. – szerint, azaz nem állíthatjuk, hogy a wap-használók inkább budapestiek vagy magas iskolai végzettségűek lennének. A kutatási eredmények szerint a szolgáltatás kedveltségét a felhasználó mobiltelefonjához fűződő viszonya határozza meg.

Kocsmázók

A wap-ot azok a mobilfüggők használják leginkább, akiknek a telefon nem munkaeszközük . Ez a csoport egyrészt rendkívül praktikusnak tartja a mobiltelefonba integrált szolgáltatásokat, másrészt úgy tekint készülékére, mint személyisége elválaszthatatlan részére.

Ezek a mobilhasználók telefonjaik nélkül nem tudják elképzelni mindennapjaikat, ugyanakkor a mobilt a kikapcsolódás és az időtöltés fontos eszközének tartják. Ők olyan telefonra vágynak, amely lehetőleg az összes információs technológiát egyesíti, de az is fontos, hogy a készülék igazodjon személyiségükhöz.

A wapot használó internetezők körében érdekes módon a navigátor a legnépszerűbb. Az útbaigazító szoláltatást, ami segít megtalálni a legközelebbi éttermet, kocsmát vagy bármilyen keresett objektumot, a wapolók 15 százaléka rendszeresen, 48 százaléka alkalmanként használja.

Mozi- vagy koncertműsort 56 százalékuk szokott legalább alkalmanként olvasni, az időjárás felől pedig 54 százalékuk tájékozódik a wapon. Közéleti híreket a wapolók 41, sporthíreket 35 százaléka szokott olvasni, gazdasági információkat pedig egyharmaduk keres. Banki ügyek intézésére, banki információk keresésére a wapolók 38 százaléka használja mobiltelefonját – tíz százalékuk rendszeresen igénybe veszi ezt a szolgáltatást.