Huba
18 °C
34 °C

Szeptemberben már mobilozhatunk a repülőn

2007.06.26. 16:00
A levegőben tartózkodó repülőgép az egyik a legutolsó mobiltelefon-mentes helyszínek közül, de most már tényleg nem sokáig. Igaz, drága lesz a szolgáltatás és a repülőgép személyzete bármikor szüneteltetheti vagy korlátozhatja a hálózatot, de az európai légibiztonsági hivatal elfogadta, így az AirFrance, RyanAir gépeken szeptembertől beindulhat a telefonálás. A Malév is komolyan fontolgatja a légimobilozás bevezetését, csak még nem tudja, mikor.

"Megvalósult a mobiltelefonálás a repülőgépen" - jelentette be Graham Lake, az OnAir telekommunikációs vállalat vezetője a párizsi légibemutatón. Cége az Airbus-szal és a Site IT-csoporttal összefogásban zöld utat kapott az EASA, európai légiközlekedési ügynökségtől, hogy elkezdje a légitelefonálás technológiájának telepítését az együttműködő légitársaságok gépein.

Először az AirFrance

A nemzeti telekommunikációs felügyeletek beleegyezése még hiányzik, de Lake azt ígéri, ennek ellenére már ősszel beindul a szolgáltatás, írja a New Scientist. "Biztosak vagyunk abban, hogy megkapjuk az összeurópai engedélyeket, még 2007. vége előtt. Ez az első alkalom a világon, hogy engedélyt adnak a repülőgépeken biztonságosan használható telefon-és BlackBerry-hálózat kiépítésére" - fogalmazott.

2007. szeptemberében az AirFrance repülőgépén indul elsőként a szolgáltatás, nem sokkal később a fapados ír Ryanair, a brit BMI, a portugál TAP és a maláj AirAsia követi. A távolkeleti és amerikai utasoknak még 2008-2009-ig várniuk kell arra, hogy a repülőgépen is beszélgethessenek szeretteikkel.

A repülős mobiltelefonálás elleni leggyakoribb érv, hogy a készülék a földi adótornyokkal kommunikálva, a távoli összeköttetés kialakítása miatt nagy mennyiségű elektromágneses sugarat bocsát ki, ami zavarja a repülő műszereit. Az OnAir ezért fedélzeti adóhálózatot fejleszt. Szakértőjük a New Scientisnek úgy magyarázta, hogy az utastérben, a felső csomagtárolókban elhelyezett "lyukas vezeték" egy tányérméretű vevőbe fogná a mobiljelet, amit aztán egy biztonságos, ellenőrzött frekvencián egy műholdra és onnan a Földre sugározná. A földi hálózatokkal történő interferencia megelőzése érdekében az OnAir rendszerét csak 3000 méteres magasság felett használhatnák, amelyet körülbelül négy perccel a felszállás után érnek el a repülőgépek.

Elég drága

A hálózatot éjszakai repülés esetén az utaskísérők lezárhatják, esetleg sms- vagy BlackBerry-haszálatra korlátozhatják. Lake szerint a hívás átlagos díja percenként 2.50 dollár (460 forint) lehet, az sms-küldés pedig fél dollár (92 forint) körüli összeg lehet. A bevétel az OnAir, a mobiltársaság és a légitársaság között oszlik meg.

Németh Krisztina, a Malév szóvivője az Indexnek azt mondta, a magyar légitársaság komolyan vizsgálja az légimobilozás lehetőségét. "Minden más kényelmi szolgáltatás mellett a Malév komolyan fontolgatja a légi mobiltelefonálás lehetőségét is. Ez jelentős üzleti beruházás, így meg kell vizsgálnunk a marketing hatását és kereskedelmi megtérülését is, és csak a vizsgálat után tudunk dönteni arról, mikor vezetjük be mi is a szolgáltatást" - fogalmazott.