Mária
-6 °C
-2 °C

Ádáz árharcban a mobilgyártók

2003.07.22. 08:24
Egyre kíméletlenebb az árverseny a mobilok piacán, a szuperkészülékek iránt lanyha a kereslet. A hazai piacon továbbra is fontos versenyelem a támogatás, de a szolgáltatók körültekintőbbek a támogatás mértékével és a célcsoportokkal kapcsolatban.
A készülékek támogatása továbbra is fontos versenyelem a hazai mobilkészülék-piacon, ám a szolgáltatók manapság sokkal inkább a régi előfizetők megtartására törekednek, mint a bizonytalan üzleti ígéretű, többnyire feltöltőkártyás új ügyfelek megszerzésére - nyilatkozta a piac első és második helyezettje, a Westel és a Pannon GSM. A harmadik helyezett Vodafone azt emelte ki, hogy elsőként jelent meg részletfizetési lehetőségével és inkább a tarifákra összpontosít.

Kevesebbet adtak el

A készülékgyártók eközben csökkenő értékesítésről számoltak be. A Motorola 13 százalékkal, a Samsung pedig egymillió készülékkel adott el kevesebbet a második negyedévben a tavalyi hasonló időszakhoz képest.

A nagy gyártók ráadásul nem bízhatnak a mobilpenetrációban még hatalmas növekedés előtt álló Kínában sem, mivel az elmúlt hónapokban a helyi összeszerelő cégek rendkívül olcsó készülékekkel árasztották el az ottani piacot.

A mobilgyártók a növekedés lassulásával első ízben 2001-ben szembesültek. A 2002-ben 64 milliárd dollárosra becsült készülékpiac azóta sem nagyon talál magára. Az amerikai Gartner Dataquest felmérései szerint tavaly 423 millió mobiltelefont adtak el világszerte, szemben az egy évvel korábbi 412 millióval. A Gartner elemzése 2003-ra 440 millió darabos eladást feltételez.

Hódító kamerák

A piackutatók szerint a kamerás telefonok piacán hatalmas fejlődés várható. Részesedésük az új készülékek piacán jelenleg 3 százalék, 2006-ra elérheti a 66 százalékot. Akkorra azonban újabb nagyarányú árerózió megy végbe a piacon, amivel jelenleg - különösen az olcsóbb telefonok esetében - már ma is szembesülnek a gyártók. A szolgáltatók ugyanis - néhány fejlett nyugat-európai piactól eltekintve - világszerte komoly versenyelemnek tartják a támogatott készülékeket.

Így van ez a magyarországi piacon is. A hazai szolgáltatók üzleti mutatóik javítása érdekében már rég kiszálltak volna, de mint ahogy Winkler János, a Westel vezérigazgató-helyettese fogalmaz, ezt csak egyszerre és együtt lehetne megtenni. A piacvezető cég ennek egyelőre nem látja esélyét.

Tarifaverseny

Új elemként és elsősorban a drágább kamerás eszközöknél náluk és a Vodafone-nál megjelent a részletfizetési konstrukció is. Pál Beáta, a Vodafone sajtókapcsolati vezetője közölte: cégük nem a készülékek támogatására, hanem a tarifákra fordít nagyobb figyelmet. A Vodafone saját becslése szerint piaci részesedése 14 és 15 százalék közötti értékre ugrott július közepére, az ügyfelek száma pedig meghaladta az 1,1 milliót Magyarországon.

A régi havidíjas és előre fizetett kártyás ügyfeleknél megmarad a támogatott készülékajánlat, de az új feltöltőkártyás előfizetőknél már megfontolandó az eddigi gyakorlat fenntartása - válaszolja kérdésünkre Király István, a Pannon GSM Mobil Rt. lakossági üzletágért felelős vezérigazgató-helyettese. Hozzáteszi, az utóbbiak esetében több mint kétséges ennek a "befektetésnek" a megtérülése, legfeljebb a statisztikát javíthatja. A cégnél ez évtől 13 900 forintban határozták meg a támogatott készülékek küszöbárát.