Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

Még nincs vége a mobilcsatának

2003.09.11. 09:39
Az üzleti piacon - legalábbis a legnagyobb fogyasztók körében - érzékelhetően a végéhez közeledik a mobiltelefon-társaságok közötti árverseny. A szolgáltatók a későbbiekben kínáltuk bővítésével kelhetnek versenyre a nagy ügyfelek megtartásáért vagy megszerzéséért - állítja Király István, a Pannon GSM Rt. marketing vezérigazgató-helyettese. A cégek mégsem tekintik lezártnak a piacfelosztást, s információink szerint alkalmaként még arra is készek, hogy - egy-egy nagyobb megrendelés reményében - veszteséggel vállalják el az üzletet.
A három mobilszolgáltató közül a legkisebb üzleti ügyfélkörrel rendelkező, Vodafone márkanév alatt szolgáltató V.R.A.M. Rt. a legelégedetlenebb a kialakult viszonyokkal - nagyobb szeletet akar a tortából. Vitai Attila, a társaság vezérigazgatója úgy véli, hogy tartalékaik még adnak lehetőséget a további árversenyre, ám elismeri, hogy a későbbiekben nagyobb piacformáló szerepe lesz a szolgáltatásoknak, s talán még annál is hangsúlyosabb a személyes kapcsolatoknak. Hasonlóan fogalmaz Winkler János, a Westel Mobil Távközlési Rt. vezérigazgató-helyettese, aki elmondta: a nagyobb gazdasági erőt képviselő szereplőknél nyomottak az árak.

Élesedő harc a kis cégekért

Az árversenyben ugyan még akadnak tartalékok, de ezek bevetésének következménye csak az lehet, hogy a korábbinál vehemensebb harc indulhat meg a kisebb cégekért. A mobiltársaságok különböző szempontok, például a SIM-kártyák száma, forgalom vagy ügyfélérték alapján szegmentálták a vállalkozásokat, s úgy tudjuk, a Westelnél négy körbe sorolják ezeket. Szakemberek szerint egyébként a "kishalak" fajlagosan értékesebbek lehetnek, mint egy-egy nagyvállalati ügyfél, egyebek közözött azért, mert ezeknél kevésbé behatároltak a telefonálási szokások, lehetőségek.

Ami lecsengőben van az üzleti szférában, annak még csak a nyitányát élvezheti a közönség a lakossági szegmensben - véli Király. Ezen piacon a kártyás ügyfelek körében a Vodafone Vitamax Uno csomagja jelentette az első nagy dobást. Erre lépett a Pannon Perfekt, illetve a Westel Dominó Nap termékével. Vitai szerint a Westel és a Pannon már nem nézhette karba tett kézzel a Vodafone piacszerzését (a társaság az év során havonta átlagosan 0,5 százalékkal növelte részesedését). A vezérigazgató nem lát semmilyen akadályt az előtt, hogy a cég folytassa, amit elkezdett, szerinte 2003 a Vodafone éve lesz.

Veszélyes árverseny

Winkler megjegyezte, hogy a Westel minden versenykihívásra válaszol és válaszolni fog a jövőben is, legyen szó tarifáról, minőségről vagy mobil multimédiás fejlesztésről. A Westel vezér-helyettes hozzátette, hogy Magyarországon a lakossági piacon tapasztalható árverseny kezdi meghaladni a nyugati világban megfigyelhetőt, ami viszont veszélyeztetheti a szolgáltatók fejlesztési forrásait, s nem utolsósorban kikezdheti a profitjukat is.

A mobiltársaságok szerint a lakossági piacon zajló árverseny önmagában vélhetően nem lesz hatással az üzleti ügyfelekre, annak ellenére, hogy - mint elismerték - a lakossági körben bekövetkező árcsökkenés apasztja ennek a csoportnak a kedvezményét. Király megjegyezte ugyanakkor: a nagyfogyasztók a többieknél még így is kedvezőbb percdíjakért telefonálhatnak.