Pandora, Gabriella
7 °C
14 °C

Mobil művészet a konyhából

2007.04.03. 14:35
Kapcsolódó cikkek (1)
Amikor egy kávézóban rácsatlakozunk egy nyilvános wifi hotspotra, vagy az utcán wapozunk, egyszerre két világban vagyunk jelen, a valósban és a virtuálisban. E két világ azonban elkülönül egymástól, online életünket a legkevésbé sem befolyásolja, hogy az offline világ mely szegletében járunk. Ezen változtatna a Kitchen Budapest alkotóműhely, ahol mérnökök, dizájnerek és művészek keresik majd a városi tér, a mobilok és az internet kapcsolatát.

Magyarországon is vannak kreatív emberek, akik létrehozhatnának egy Google-höz vagy YouTube-hoz hasonlóan sikeres céget, de hiányoznak azok a közösségek, ahol az alkotók visszaigazolást kaphatnának az ötleteikről. A Magyar Telekom százmilliós nagyságrendű támogatásával létrejövő Kitchen Budapest olyan inkubátorház lesz, ahol az alkotók - legyen szó akár mérnökökről, dizájnerekről vagy művészekről - addig kalapálhatják az ötleteket, amíg azokból életképes megoldások nem lesznek. A műhely célja, hogy felkerüljön a kulturális világtérképre, és idevonzza a külföldi alkotókat is.

A Telekom két éven át támogatja a Kitchen működését, és az alkotóknak nem kell félniük attól, hogy idő előtt lehúzzák a rolót. Az itt megvalósuló termékekre ráadásul nem tenyerel rá a Telekom, ugyanakkor a távközlési cég igen szoros kapcsolatot ápol majd a műhellyel. Egyrészt a társaság szakértői segítenek a technológiai problémák megoldásában, másrészt időnként megnézik a projekteket, és a jó ötletek használati jogát piaci áron megvásárolják. A szerzői jog a szerzőké marad, sőt ha egy projekt valamiért nem érdekli a Telekomot, akkor az alkotók szabadon házalhatnak vele, mondta el kérdésünkre Nagy Robin, a Kitchen ügyvezetője.


Kapcsolatot keresnek

Pályázattal lehet majd bekerülni az alkotói közösségbe, és az ösztöndíjak legfeljebb 3-6 hónapra szólnak. Az időtartamot a projekt mérete és az alkotó teljesítménye határozza meg: lelkifurdalás nélkül kipaterolják azokat, akik nem dolgoznak, hogy más is próbára tehesse kreativitását. Somlai-Fischer Szabolcs projektvezető szerint fontos a résztvevők cserélődése - nem akarnak bebetonozott pozíciókat. Nem Steve Jobs-hoz hasonló sztárokat akarnak kitermelni, nagyobb hangsúly lesz közös munkán, és demokratikusan döntenek majd arról, hogy melyik projektre mennyit áldozzanak.

Simó György a Magyar Telekom motivációit is elárulta: nyílttá és barátságosabbá szeretné tenni a multinacionális céget. Emellett szeretnék látni, mi sül ki abból, ha 20-30 ember kiélheti a kreativitását. Az alkotóműhelybe nem olyan jelentkezőket várnak, akik egy kiforrott megoldást szeretnék eladni a tőkeerős Magyar Telekomnak. Tehetséges embereket embrionális fázisban levő ötleteit keresik, hogy segíthessék azok megvalósulását.