Judit
3 °C
6 °C

Kínlódik a mobiljátékipar

2006.10.05. 11:00
Sok a színvonaltalan fejlesztés, a szolgáltatók minden pénzt kisajtolnak a játékkiadókból, a potenciális vásárlók meg azt sem tudják, hogy vannak játékok.

Régen egyszerű kvarcjátékokat nyomkodtunk az iskolapad alatt, ma meg mobilon futtatunk valamivel jobb minőség videojátékokat. A lényeg semmit sem változott, szórakoztatni akarjuk magunkat a tanórákon, a villamoson és a vécén ülve. Egyes elemzők szerint a mobiljátékok annyira népszerűek, hogy az iparág néhány éven belül tízmilliárd dollárosra nő, nem beleértve az egyéb hordozható játékok, például a Playstation Portable piacát. A Sims 2 mobilra átírt változatából például alig fél év alatt egymilliót adtak el, a játék kiadója, az Electronic Arts ugyanakkor rámutatott a nehézségekre is.

Keresztbe tesznek

A mobilszolgáltatók sok akadályt gördítenek a játékforgalmazók elé, mondta el az Indexnek Szíjjártó Gergely, az Electronic Arts mobilos üzletágának közép-kelet-európai értékesítési vezetője. Több szolgáltató ragaszkodik ahhoz, hogy a kínálatában lévő összes javás mobilon fussanak a játékok, ami különösen ott jelent gondot – így néhány országban régiónkban is –, ahol viszonylag sok a kis teljesítményű készülék. A kiadóknak tehát vállalniuk kell, hogy szerényebb minőségű verziókat is készítsenek, ami ronthatja a játékélményt, és ezáltal az imidzsüket.

Emellett az európai mobilszolgáltatók többsége nem veszi figyelembe a kiskereskedelmi árképzési szokásokat, és a játékletöltések esetében az ár felét zsebre vágja. Bár kétségtelen, hogy tartalom-szolgáltató rendszereik révén (mint például a Vodafone live! vagy a T-Mobile t-zones) nagy létszámú felhasználót érnek el, és biztosítják számukra a fizetési megoldást, de a szolgáltatás ára így is kiugróan magas a szórakoztatóiparban elterjedt kereskedelmi gyakorlathoz képest. A kedvezőbb feltételű alternatív fizetési módszerek, mint például az onlájn bankkártyás vásárlás, a mobiljátékok esetében egyáltalán nem elterjedtek.

Elérhetetlen tömeg

Szíjjártó Gergely szerint a konzolon és pc-n bevezetett ismert márkanevek - Sims, NFS Carbon - mobilos változatai könnyen vevőre találnak, de Magyarországon és a régióban nem egyszerű a helyzet. Sokan azt sem tudják, hogy játékokat tölthetnének le a mobiljukra, és az apró kijelzőkön megjeleníthető pár soros ismertetőkkel nehéz vásárlásra buzdítani az embereket. Többek között ennek köszönhető, hogy amíg Magyarországon nyolcmillió előfizetésnél százezres nagyságrendű a játékletöltés, addig Nyugat-Európában ennek a többszöröse, ráadásul úgy, hogy a játékok sokkal drágábbak: ami nálunk 2-3 euróba kerül, azért a britek 4-5 fontot fizetnek ki.

Persze vannak példák a jó együttműködésre is, ahol viszonylag könnyű elérni a vásárlókat. A cseh Telefonica O2 hálózatán a Symbian játékok (lényegesen nagyobb fájlméretű, jobb mobiljátékok) letöltésekor nem kell fizetni az adatforgalomért, a "3" nevű mobilszolgáltató pedig stratégiája részének tekinti a mobilos tartalomszolgáltatást, és néhány százezres előfizetői táboron ugyanolyan eladásokat produkál, mint mások milliónyi előfizetővel, mondta a szakértő. A nagyobb kiadók a mobilcégekkel együttműködve most azon dolgoznak, hogy demókat tudjanak eljuttatni a vásárlókhoz, és hogy minőségi fejlesztéseiket el tudják különíteni a piacot még jelenleg is uraló gagyitól.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!