Gerzson
1 °C
10 °C

Kínlódik a mobiljátékipar

2006.10.05. 11:00
Sok a színvonaltalan fejlesztés, a szolgáltatók minden pénzt kisajtolnak a játékkiadókból, a potenciális vásárlók meg azt sem tudják, hogy vannak játékok.

Régen egyszerű kvarcjátékokat nyomkodtunk az iskolapad alatt, ma meg mobilon futtatunk valamivel jobb minőség videojátékokat. A lényeg semmit sem változott, szórakoztatni akarjuk magunkat a tanórákon, a villamoson és a vécén ülve. Egyes elemzők szerint a mobiljátékok annyira népszerűek, hogy az iparág néhány éven belül tízmilliárd dollárosra nő, nem beleértve az egyéb hordozható játékok, például a Playstation Portable piacát. A Sims 2 mobilra átírt változatából például alig fél év alatt egymilliót adtak el, a játék kiadója, az Electronic Arts ugyanakkor rámutatott a nehézségekre is.

Keresztbe tesznek

A mobilszolgáltatók sok akadályt gördítenek a játékforgalmazók elé, mondta el az Indexnek Szíjjártó Gergely, az Electronic Arts mobilos üzletágának közép-kelet-európai értékesítési vezetője. Több szolgáltató ragaszkodik ahhoz, hogy a kínálatában lévő összes javás mobilon fussanak a játékok, ami különösen ott jelent gondot – így néhány országban régiónkban is –, ahol viszonylag sok a kis teljesítményű készülék. A kiadóknak tehát vállalniuk kell, hogy szerényebb minőségű verziókat is készítsenek, ami ronthatja a játékélményt, és ezáltal az imidzsüket.

Emellett az európai mobilszolgáltatók többsége nem veszi figyelembe a kiskereskedelmi árképzési szokásokat, és a játékletöltések esetében az ár felét zsebre vágja. Bár kétségtelen, hogy tartalom-szolgáltató rendszereik révén (mint például a Vodafone live! vagy a T-Mobile t-zones) nagy létszámú felhasználót érnek el, és biztosítják számukra a fizetési megoldást, de a szolgáltatás ára így is kiugróan magas a szórakoztatóiparban elterjedt kereskedelmi gyakorlathoz képest. A kedvezőbb feltételű alternatív fizetési módszerek, mint például az onlájn bankkártyás vásárlás, a mobiljátékok esetében egyáltalán nem elterjedtek.

Elérhetetlen tömeg

Szíjjártó Gergely szerint a konzolon és pc-n bevezetett ismert márkanevek - Sims, NFS Carbon - mobilos változatai könnyen vevőre találnak, de Magyarországon és a régióban nem egyszerű a helyzet. Sokan azt sem tudják, hogy játékokat tölthetnének le a mobiljukra, és az apró kijelzőkön megjeleníthető pár soros ismertetőkkel nehéz vásárlásra buzdítani az embereket. Többek között ennek köszönhető, hogy amíg Magyarországon nyolcmillió előfizetésnél százezres nagyságrendű a játékletöltés, addig Nyugat-Európában ennek a többszöröse, ráadásul úgy, hogy a játékok sokkal drágábbak: ami nálunk 2-3 euróba kerül, azért a britek 4-5 fontot fizetnek ki.

Persze vannak példák a jó együttműködésre is, ahol viszonylag könnyű elérni a vásárlókat. A cseh Telefonica O2 hálózatán a Symbian játékok (lényegesen nagyobb fájlméretű, jobb mobiljátékok) letöltésekor nem kell fizetni az adatforgalomért, a "3" nevű mobilszolgáltató pedig stratégiája részének tekinti a mobilos tartalomszolgáltatást, és néhány százezres előfizetői táboron ugyanolyan eladásokat produkál, mint mások milliónyi előfizetővel, mondta a szakértő. A nagyobb kiadók a mobilcégekkel együttműködve most azon dolgoznak, hogy demókat tudjanak eljuttatni a vásárlókhoz, és hogy minőségi fejlesztéseiket el tudják különíteni a piacot még jelenleg is uraló gagyitól.