Ágnes
-11 °C
-4 °C

Szemétdomb a magyar wap

2006.10.04. 10:30
Magyarországon is elterjedt a nézet, hogy akinek mobilja van, az feltétlenül mindig vásárolni akar valamit, legalábbis erre utal a mobilszolgáltatók hozzáállása. Megnéztük a mobilra szánt internetes tartalmakat, és elmerültünk a gagyiban.

Elmondom, hogy jó esetben miről kellene szólnia ma a mobilozóknak szánt internetnek. Nem két ember összekötéséről, arra egy sima telefonvonal is képes, hanem a közösségekről, hiszen kis túlzással most a weben is social netwörkök körül forog minden. Emellett a mobilok felépítése miatt a portáloknak egyszerűnek és könnyen kezelhetőnek kell lenniük. Természetesen nem én találtam ki ezeket az okosságokat, hanem a mobilos és webes világ elismert szakértői.


Klikk a képre!
Egyrészt a világ vezető mobilgyártója, a Nokia multimédiás részlege élén álló Anssi Vanjoki azt mondta egy áprilisi készülékbemutatón, hogy amíg a kétmilliárd eddig eladott mobiltelefon két ember összekapcsolásáról szólt, addig a következő kétmilliárd mobil közösségeket majd össze. (Ők egyébként próbálnak megfelelni az ígéretüknek, az N73 fényképezős mobil néhány gombnyomással feltölti a képeket a Flickr képmegosztó szájra, az N80i meg a Yahoo üzenetküldőjével van felszerelve.) Másrészt meg a webet szabványosító szakértői csoport, a W3C júniusban elég világosan leírta, hogy a mobilra szánt szájtoknak és tartalmaknak miként kellene kinézniük. Amikor mindezt szem előtt tartva megvizsgáltam a magyar mobilszolgáltatók wapos portáljait, pont úgy éreztem magam, mint a mesebeli kakas a szemétdombon, aki elég nehezen tudta előkaparni a kacatból a gyémánt fél krajcárját.

Zene nem mindenkinek

Először is arra voltam kíváncsi, hogy milyen csilivili extrákat próbálnak ránksózni a mobilcégek, hiszen a multimédiás tartalmakkal szeretnék fellendíteni az adatletöltésből származó bevételeiket. A Pannon és a T-Mobile multimédiás kínálata éppen hogy csak említésre méltó. E két cég a teljes zenei számokat olyan szoftver segítségével árulja, amelyet csak néhány Symbian S60 rendszerű mobilra lehet feltelepíteni, így tökéletesen elvágják magukat a felhasználók jelentős részétől. A zenéiket emiatt nem is teszteltem, mivel a nálam lévő mobilok vagy túl jók, vagy túl rosszak voltak a szoftverhez.

Videóival sem nyújtott maradandó élményt e két cég, annak ellenére, hogy lejátszásukhoz nem volt szükségem semmilyen extra szoftverre. Viszont a filmeket nem lehet letölteni, hanem csak lejátszani, és beigazolódott elképzelésem, miszerint a streaming a legrosszabb mobilos tartalomterjesztési módszer. A felhasználói élmény mindig a kapcsolat minőségétől függ, és bármilyen körülmények közt próbálkoztam, szinte mindig volt egy kis pufferelés, még gördülékeny lejátszás esetén is elég vacak volt a videók minősége.

Nemzetközi hátszél

Multimédiában a Vodafone tűnt nyerőnek. Ötszázezer számot tartalmazó katalógusában elég könnyen tudtam válogatni, navigálni, és vásárláskor nem kellett bankkártyával bíbelődnöm, hiszen az összeget a telefonszámlára terhelik. A számok ráadásul a memóriába menthetők, tehát akárhányszor szabadon lejátszhatók, a másolásvédelem csak azt akadályozza meg, hogy az adott mobilon kívül mással is le lehessen játszani a számot.

Egyetlen bökkenő, hogy a számok nevetségesen drágák. 450 forintért megvásároltam az RHCP Can't stop című számát, ami a zajos buszon fülhallgatóval hallgatva viszonylag élvezhető volt, csendesebb környezetben azonban észrevehető volt bizonyos hangok hiánya. Ez persze érthető, akármilyen profi tömörítést is használnak, a négy és fél perces szám aligha férhet el két megabájtos fájlban érezhető romlás nélkül. Ilyenkor meg az ember hajlamos elgondolkozni azon, hogy az RHCP teljes albumát tényleg a Vodától veszi-e meg, 16 számot összesen 7200 forintért, vagy inkább megrendeli a jobb minőségű cédét az interneten, nagyjából feleennyiért.

Mondjuk az is igaz, hogy a csengőhangok még drágábbak, a Vodafone például 600 forintot kér el értük. Ezzel kapcsolatban annyit sikerült megtudnom a Vodafone-tól, hogy a kiadókkal karöltve találják ki az árakat, és hogy elég sok mindent meghatároznak a jogvédők által igényelt díjak. Kívülállóként nehéz eldönteni, hogy ebben a játszmában a jogvédőknek vagy a mobilcégnek van-e nagyobb szavuk. Az viszont biztos, hogy a mobilozók nagy része nem internetezik, így talán kevésbé ismerik e tartalmak reális árát, és így bármilyen maszlagot be lehet etetni velük.

Vizuális élmény

A videoklipekkel a Vodafone-nál is érdemes óvatosan bánni. A mozgalmas jelenetek a tömörítés miatt elmosódottak, a Ferrari gyorsaságát illusztráló ingyenes promófilm emiatt teljesen élvezhetetlen volt. Letöltöttem Shakira egyik videoklipjét is, és egészen jól nézett ki a parányi kijelzőn, viszont 240 forintért csak akkor vennék videoklipet, ha exkluzív, sehol máshol sem látható. Ha a klipet már játssza az MTV, akkor nem mutogatom a mobilomról a haveromnak, hanem inkább szólok nekik, hogy nézzen több MTV-t. De ne mobilon! Ilyen parányi kijelzőkön értelmes emberek nem néznek tévéadásokat. Hiába magyarázzák az iparág érdekeltjei, hogy milyen jó zsebtévézni, még egyetlen egyszer sem láttam olyan embert, aki legalább egy hordozható dvd-lejátszóval az ölében ült volna a trolin, noha évek óta vannak ilyen kütyük. A hordozható tévé sem újdonság.

Szövegértés

Akkor szakadt el bennem valami, amikor a szöveges kínálatot és a menük kusza hálózatát próbáltam feltérképezni. Kétségtelen, hogy elég bőséges a kínálat, vannak napi politikai és gazdasági hírek, de a mobilra szabott rövid cikkekben kevés információ fér el. Egyesek több oldalra törik a cikket, noha semmivel sem nehezebb egy hosszú oldalt lejjebb gördíteni, mint egy tovább linkre bökni. A szolgáltatók emellett örömmel járatják le magukat például Bódi Sylvi wellness tanácsadásával (Tipp: "Idd le magad"), sms fitneszajánlóval, és inkább szánalmas, mintsem szórakoztató hírekkel.


Klikkeljen bátran!
A tartalmak a Pannon és a Vodafone szájtján ráadásul kaotikusan vannak rendszerezve, ezért semmilyen kép nem alakult ki a fejemben arról, hogy legközelebb mit hol kellene keresnem. Így maradt az oké meg a vissza gombok gyakori böködése, ami kétségtelenül fellendíti az oldalletöltési statisztikákat, de elég idegesítő, hogy egy időjárás-előrejelzést négy-öt, egy nyomorult napi horoszkópot meg körülbelül húsz gombnyomással lehet elérni a főoldalról. Gondolta Ön, hogy Pannonnál a "Hasznos" főmenüben belül lévő "Linkajánló" menüpont alatti a "Hasznos" almenüben találhat nem hivatalos BKV menetrendet? Na ugye. A T-Mobile portálja is tele van vicces hülyeségekkel, de legalább szépen rendszerezve.

Hipós fertőtlenítést!

Mindezek után nagyon hiányoztak a közösségi funkciók, de sehol sem volt lehetőségem a tartalmak osztályzására, a véleményem megosztására. Mintha nem is lenne más a mobilweben, csak én meg a szerver. A szolgáltatóknak vagy meg kellene tisztítaniuk a kínálatukat, vagy különálló portálokat kellene készíteniük az igénytelen tömegnek, az újszerű szolgáltatásokra vágyó fiataloknak, illetve az extra szolgáltatásokért akár fizetni is hajlandó üzleti ügyfeleknek. Nehogy a végén megfulladjunk a gagyiban.

Cikksorozatunk következő részében azt vesszük végig, hogy milyen előremutató szolgáltatásokat találtunk hazánkban és külföldön. Ha markáns véleményük van a honi mobilos internetről, dobjanak egy mailt!

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.