Judit
-2 °C
8 °C

Hibás telefonok miatt perelik a Nokiát

2003.05.08. 09:41
Amerikai ügyvédek beperelték a Nokia mobiltelefon-gyártó céget, mivel szerintük a cég számos telefonjában gyártási hibás a kijelző, és ezt a tényt a Nokia eltitkolta a vásárlók elől. A beadvány a "hamis, félrevezető" reklámok miatt is felelőssé tenné a vállalatot.
Az ügyvédek a kaliforniai Henry La képviseletében fordultak a kaliforniai legfelsőbb bírósághoz pénteken, írta a ZDNet. A beadvány szerint a Nokia 32-es, 51-es, 61-es, 82-es és 88-as sorozatai hibásak, a kijelző rendszeresen elhalványul vagy kikapcsol, és a cég legalább 1998 óta tudatában van a probléma létezésének.

La 2001 februárjában vásárolt egy Nokia 8290-est - ez a 8210-es amerikai megfelelője -, melynek problémák voltak a kijelzőjével. A férfi jogi képviselője azt szeretné elérni, hogy a bíróság kimondja: La telefonjának hibája általános probléma egyes Nokia modellekben. Ha ez sikerül, a bíróság elrendelheti bizonyos telefonok kivonását a forgalomból, és a cég több millió dollárnyi kártérítést fizethet a vásárlóknak.

Tavaly kezdték

La ügyvédje először 2002 májusában adta be a keresetét, akkor azzal érvelt, hogy a Nokia megsértette a kaliforniai fogyasztóvédelmi és versenyjogi törvényeket, emellett hamis, félrevezető reklámkampányt is folytatott, mivel úgy hirdette a telefonokat, mintha azok rendeltetésszerűen működnének. Ezen kívül megsértette a garanciára vonatkozó előírásokat, mivel már eleve hibás készülékeket adott el.

A Nokia a panasz elutasítását kérte a bíróságtól, ezirányú törekvéseiben részben sikeres is volt: a bíró elutasította a garancia megszegésére vonatkozó beadványt, azonban elfogadta a kérelem azon részét, melyben a garanciális feltételek tarthatatlanságának vizsgálatát kérték a bíróságtól. A félrevezető reklámokra vonatkozó panaszt a bíró szintén tárgyalásra engedte.

Titkolták

Az idei beadványban már sokkal több panasz szerepel, mint a tavalyiban, hasonlók a Nokia ausztrál leányvállalata egy volt dolgozójának korábbi, nagy port felvert állításaihoz. 2001 novemberében a korábbi alkalmazott nyilvánosság előtt azt állította, hogy számos típust érint a probléma, és a cég ráadásul ezt hat évig titkolta.

La ügyvédjei szerint a hiba annyira elterjedt volt, hogy a Nokia egy tanulmányt is készíttetett, melyben összehasonlították, hogy melyik jár nagyobb költséggel: kijavítani a problémát még a gyártás során vagy kiengedni a piacra a hibás készülékeket. A cég végül az utóbbi mellett döntött.

Az ausztráloknál javítani kellett

La ügyvédei alaposan áttanulmányozták az ausztrál fogyasztóvédelmi hatóság tavalyi vizsgálatát is, akkor ugyanis a Nokia elismerte, hogy adott el hibás kijelzőjű 8210-eseket. Az ügyvédek szerint ez az eset is azt mutatja, hogy a cég eltitkolta a készülékek hibáit.

Akkor a Nokia úgy nyilatkozott, hogy a 8210-esben lévő hibás kijelzőt 2001 októbere és 2002 januárja között gyártották. Ennek ellenére a kaliforniai bírósággal azt közölték, hogy az ausztrál hivatal még 2001 szeptemberében kezdte meg a vizsgálatot. Az új-dél-walesi versenyhivatal egyébként tavaly úgy rendelkezett, hogy a Nokiának minden hibás készüléket meg kell javítania.

La ügyvédei elkérték az ausztrál vizsgálat anyagait, ezek átadásától azonban a Nokia elzárkózott. A Nokia azt állítja, hogy az ausztrál 8210-esekben problémákat okozó alkatrészt nem használták az Amerikában árult 8290-esekben.

Felfedeznéd Portugáliát?

Itt a remek alkalom, hogy megismerd. Beszámolók, fotók - böngéssz!

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.