Miklós
-7 °C
2 °C

Ékezetes SMS-ek az informatikai bizottság előtt

2003.03.25. 20:22
Az Országgyűlés informatikai bizottságának előzetes becslései szerint Magyarországon a rövid ékezetes üzenetek problémája körülbelül tízezer embert érint, ezért érdemesnek találták egy bizottsági ülés keretei közt meghallgatni a Nokia képviselőjét ez ügyben. A cég azonban nem jelent meg a keddi meghallgatáson.
A Nokia már dolgozik a megoldáson

A Nokia képviselője nem jelent meg a keddi meghallgatáson, hanem levélben tájékoztatta a bizottságot távolmaradásáról. A levélben közölte a cég hivatalos álláspontját, amely már korábban megjelent az Indexen. A közlemény szerint a Nokia már dolgozik azon, hogy bizonyos készülékei egy adott karakterszámot meghaladó rövid szöveges üzeneteket ne két vagy három részre bontva továbbítsanak, hanem egyszerre, aminek következtében az ügyfeleknek nem kell majd a több összefűzött SMS díját kifizetniük.

Rogán Antal, a bizottság fideszes elnöke szokatlannak nevezte a Nokia magatartását, jelezve, hogy első ízben nem jelent meg egy meghívott cég a testület előtt. Mint mondta, a mobilkészülékek piacán vezető Nokiának tudomásul kell vennie, hogy az első hely nemcsak üzleti előnyökkel, hanem felelősséggel is jár.

A mobilszolgáltatók megfelelően tájékoztatnak

A bizottsági ülésen a Westel képviselője közölte, hogy ez a probléma nemcsak a magyar nyelvet, hanem más európai nyelveket is érint. Elmondása szerint a Nokia két kérdéses készüléke megfelel a szabványoknak, ugyanakkor nem tartotta szerencsésnek azt, hogy a készülék az üzenet elküldése előtt nem figyelmezteti a felhasználót arra, hogy az adott üzenet mennyi SMS-ben lesz elküldve. Mint mondta, a Westel eddig 28 ezer levelet küldött ki azoknak a tájékoztatására, akik ilyen készüléket használnak.

A Pannon GSM képviselője kifejtette, hogy a december óta eladott szóban forgó készülékekhez már külön tájékoztatót ad a gyártó, míg a Pannon GSM az ennél korábban eladott készülékek vevőit értesíti írásban. A társaság képviselője nem tudott nyilatkozni arról, hogy hány Pannon-előfizetőt érint a probléma.

A Vodafone képviselője az ülésen közölte, hogy mintegy ötezer előfizetőjüket érinti az átkódolás, ám őket írásban értesítették a problémáról. Véleménye szerint nem a szolgáltató, hanem a gyártó feladata, hogy megfelelő tájékoztatással lássa el a fogyasztókat.

Nemcsak a Nokia felhasználóit érinti a probléma

Az átkódolás legalább 50 ezer magyar felhasználót érint, és nemcsak a Nokia, hanem a Motorola, a Siemens és a Sharp bizonyos készülékei is hasonlóan működnek. A figyelem azért irányult elsősorban a Nokia készülékeire, mert a magyarországi piacon azok a legelterjedtebbek.

Drága a helyes írás

Az ülésen nyilvánosságra hozták a Hírközlési Érdekegyeztető Tanács levelét, amelyben szerepel a probléma technikai leírása. Az átkódolási probléma akkor vetődik fel, amikor a felhasználó az SMS-ben magyar ékezetes betűket használ. Az átkódolt szöveg lényegesen hosszabb lesz, mint az eredeti, s ennek következtében a készülék esetenként több sms-re bontja a szöveget.

Ezzel kapcsolatban a Nokia írásos válaszából kiderül, hogy a teljes magyar ABC SMS-ben való továbbításához szükséges az átkódolás, s a cég tudatában vannak annak a hátránynak, hogy esetleg több részletben kell elküldeni egy üzenetet. A Nokia levele szerint a készülékek jobb felső sarkában lévő karakterszámláló mindig tájékoztatja a fogyasztót arról, hogy mekkora helyet foglal el egy üzenet, s ezen túlmenően a felhasználói kézikönyvben is szerepel a jellegzetesség teljes magyarázata.

A fogyasztóvédelem vizsgálatot indíthat

A bizottsági meghallgatáson a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség képviselője is jelen volt, aki közölte, hogy a vizsgálat megindításához elegendőek az ülésen elhangzott információk.