Árpád
-1 °C
9 °C

Kiket lopott meg a szilveszteri sms-mizéria?

2006.01.02. 14:00
A címben feltett kérdésre egy válasz az, hogy például engem. Három fős, nem reprezentatív felmérésem szerint szilveszter éjszaka általános volt, hogy sokan hiába próbáltak sms-t küldeni, mobilszolgáltatójuktól csak sikertelen üzenetküldésről kaptak jelentést. A katatón sms-küldés ugyanakkor és váratlanul teljesen feleslegesnek bizonyult, mert a valóságban csaknem mindegyik üzenet megérkezett. És ezt várhatóan kiszámlázzák.

Szilveszterre sms-dömpinget várnak a mobilszolgáltatók, írtuk néhány napja, és tessék, bekövetkezett.

Tisztességes haszon?
December 30-án, 31-én és 2006. január 1-én, (valamint a karácsony három napján) összesen 31 millió 668 ezer sms-t küldtek a T-mobile nevű cég ügyfelei. A társaság közleménye szerint december 31-én 9 milliót megközelítette a küldött szöveges üzenetek száma. Egy átlagos naphoz képest ez a mennyiség 5,5-szer nagyobb volt.
A szilveszter éjszakából nem sok mindenre, de arra határozottan emlékszem, hogy annak a néhány embernek, akinek éjszaka egy boldog újévet kívántam, csak többszöri próbálkozásra sikerült sms-t küldenem. Minden egyes embernek legalább ötször küldtem el az üzenetet, mert a rendszer mindannyiszor azt jelentette, hogy "sikertelen üzenetküdés".

Több sikertelennek minősített sms ért célt

Ugyan nem aggódtam, mert nem volt sietős, de arra emlékszem, hogy amint félhangosan magam elé morogtam, hogy már megint nem tudtam elküldeni, olyankor hallótávolságon belül hasonló megállapítások érkeztek.

Aztán minden megváltozott, és egymás után több sikeres üzenetről érkezett jelentés, azokról az üzenettovábbításokról is, amelyeket korábban még sikertelenként könyveltem el. "Nekem is" - mondták felvetésemre aznap éjszaka még ketten.

Öt embernek küldtem sms-t, ami viszont nem csak az öt sms díja, hanem - mondjuk - húszé. Másnap, gyors utánaszámolással nekem az jött ki, hogy a szolgáltató akár négyszeres extrabevételt is bekasszírozhatott.

Ne reménykedjünk, de valaki azért jól jár

Legelőször is a saját mobilszolgáltatóm, a Pannon GSM-től vártam választ, hogy visszatérítik-e ezeknek az sms-eknek az árát. A Pannon kivizsgálná, ha ilyen panasz érkezne hozzájuk, reagált a cég cikkünkre, de ilyen észrevételről nem tudnak. "Ha bizonyíthatóan az említett téves visszajelzés következtében történik a többszöri üzenetküldés, úgy az ügyfél számára természetesen jóváírjuk a panaszolt sms-ek díját" - olvasható a közleményben. A T-mobilehez sem érkezett a cikkben fölvetett ügyben panasz. A Vodafone nem válaszolt kérdésünkre.

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség első felvetésemre annyit közölt, hogy úgy lenne tisztességes, hogy amennyiben a szolgáltatók kiszámlázzák a többször is elküldött sms árát, akkor visszafizessék. Siklósi Máté szóvivő szerint azonban nehéz bizonyítani, hogy azok az sms-ek valóban azok-e, amiknek látszanak. Nekem ugyan tanúim vannak, de hogy kik azok, arra már nem emlékszem.

Felfedeznéd Portugáliát?

Itt a remek alkalom, hogy megismerd. Beszámolók, fotók - böngéssz!

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.