Mária
-6 °C
-2 °C

'A Mindenkinek csomag és a 150 forintos kedvezmény marad.'

2001.06.01. 14:32
A Matáv csak akkor változtat a jelenlegi internetes kedvezményeken, ha ez a tövény előírásai miatt elkerülhetetlen - mondta el Straub Elek, a cég elnök-vezérigazgatója az Index Törzsasztalának vendégeként. A telefontársaság szándéka az, hogy a törvény szabályait figyelembevéve, de a mai átlagos szintet fenntartva biztosítson internetes kedvezményeket. A vezérigazgató elmondta, hogy szándékuk a kapcsolási díj megszüntetése, továbbá hogy a Westel-opciót mindenképpen lehívja a vállalat. Straub Elek megígérte, hogy a jövő héten megválaszolja a továbbiakban érkező kérdéseket is.

nemo123: Tisztelt Straub úr! Ön hol húzná meg a határt az idegen tőkés érdeke (pl. DT, Ameritech) és a nemzeti érdek között?

Straub Elek: Nagyon nehéz egy ilyen kérdésre röviden válaszolni, a munkám során alapvetően a Matáv érdekeit képviselem, és meggyőződésem, hogy a Matáv érdekei és a magyar gazdaság érdekei nagyon nagy mértékben egybeesnek. Az "idegen tőkés érdek" kifejezést nem tudom értelmezni, hiszen a Matávnak vannak ugyanúgy magyar tulajdonosai is, mint külföldiek. Tulajdonosi érdek az van, és annak érvényesitése természetesen a vállalatvezetés és igy az én feladatom is.

nemo123: Igaz-e, hogy a havi bruttó fizetése 7 millió Ft körüli, és Matáv-részvénye kb 6000 db van?

Nem egészen igazak a számok, de nem hiszem, hogy a fizetésemről és a részvényeimről itt kellene részletesen beszámolnom. Ezek egyébként a Matáv tőzsdei jelentéseiben szerepelnek.

felyxke: Egy interjúban azt mondta György Péter: a Matáv egy nemzeti cég! Kérdezném, hogy önöknek mit jelent a nemzeti elnevezés?

Nehéz értelmezni, mitől nemzeti egy cég, én a következő kritériumokat használom: magyar emberek dolgoznak benne, magyar kormánynak fizetnek adót, magyar ügyfeleket szolgálnak ki, magyarul beszélnek, stb. Mindezek alapján nyilvánvalóan magyar cég a Matáv, tehát egyetértek György Péterrel ebben.

silas: Mi a véleménye önnek arról, hogy a DT a magyar előfizetőkből kisajtolt pénzből vette meg a macedón telefontársaságot, és ezt a pénzt a macedón kormány fegyverekre költötte. Nem okoz ez önnek lekiismereti problémát? Tud ön még tükörbe nézni?

Én másképp látom a Matáv külföldi terjeszkedését, ez egy természetes lépés egy vállalat életében amely a hazai piacon megfelelő eredményeket ért el - ami az ezzel kapcsolatos érzelmeket illeti, azok furcsán ellentmondásosak, mert ugye gyakran halljuk, hogy mit keres itt az idegen tőke - lásd az előző választ - ilyen alapon örülnünk kellene, ha a magyar tőke megy a környező országokba. Hogy a macedón kormány mire költötte a pénzt, azt nem tudom, de nem valószínű, hogy az egyetlen céljuk fegyvervásárlás lett volna, hiszen akkor ezt a konfliktust még senki nem látta előre.

Traveller: Milyen érzés az ország leggyűlöltebb vállalatának élén állni?

Sajnálom, hogy ön gyűlöli a Matávot, azonban rendszeresen végzett felméréseink szerint ön szerencsére erős kisebbségben van. Ami természetesen nem azt jelenti, hogy nem figyelnénk oda azokra az okokra, amelyek miatt a Matávot bírálják. Egyébként szívesen állok a Matáv élén.

sz_andras: Nem értem a percdíjak megosztása körüli aggodalmat. Itt Dániában az internetszolgaltatók (ISP) nagybani áron veszik a telefonperceket milliószamra a Tele Danmarktól (az itteni Matáv), és ezt megfelelő felárral adják tovább a felhasználónak. A tarifa az egesz ország területén egységes, 1 telefonperc nagybani ára csúcsidőben a számlázott érték kb. 30%-a. A Tele Danmark még így is zsírosra keresi magát! Az adminisztrativ vízfej hiánya előnyös az ISP számára, így kisebb haszonkulccsal dolgozik, mint a Tele Danmark, így árai versenyképesek. Műszakilag ez úgy van megoldva, hogy az ISP-nek négyjegyű előválasztószáma van, mely automatikusan leállítja a Tele Danmark számlálóját, és a TELJES internetes telefonfogyasztás az ISP-nek fizetendő számlán jelenik meg. Maga az internet-hozzáférés vagy ingyenes vagy jelképes összegbe kerül.

Többen felvetik a telefontarifák megosztásának kérdését. Az ön által leírt dániai példa pontosan az, amit mi is támogatunk. Ez nem megosztás, hanem egy, az üzleti életben megszokott nagykereskedői-kiskereskedői kapcsolat, amelyhez hasonló ajánlata a Matávnak ma is van, és minden bizonnyal az ISP-k meg is fognak jelenni ezzel a szolgáltatással. Csak emlékeztetnék mindenkit arra, ez az a modell, ami ellen néhány ISP viszont tiltakozott, sőt a versenyhivatalnál fel is jelentettek bennünket.

A mi ajánlatunk, hogy nagyban, telefonperceket eladunk az ISP-nek, a nagybani eladás miatt a dániaihoz hasonló kedvezményt ajánlunk. A számlát az ISP állítaná ki, egyben az internetszolgáltatás árával. Tehát semmi különbség a dániai helyzethez képest. Ugyanakkor ezt mi a törvénytervezetből, ami bevételmegosztásról beszél, nem tudtuk kiolvasni.

Bretwalda: Ha jól értem, az az elképzelésük, hogy a Matáv nagyker áron átadja az internet-telefon perceket az internetszolgáltatóknak, azok pedig kiszámlázzák a teljes internetezési költséget (telefondíj+dialup) a felhasználóknak. Ez több szempontból is tönkretenné a kis és közepes méretű internetszolgáltatókat: ennyi számla kiállítása, új szoftverek, reklamáció, stb emelné a költségeket, amit - ugye - a felhasználók fizetnének meg. Ezt a számlázást fordítva a Matáv minimális fejlesztéssel meg tudná oldani: ti. csak a barna számhoz rendelt percek után kellene teríteni a szolgáltatóknak, ami azért lényegesen egyszerűbb feladat. Másrészt mi a vihart tud tenni egy internetszolgáltató, ha százezres nemfizetés esete forog fenn (telefondíjjal együtt ez nem olyan nagy mutatvány...) Mert a telefont nem kapcsolhatja ki, szóval irány az ügyvéd, bíróság, és valószínűleg sose látja a pénzét. Kíváncsi vagyok, hogy mi az ön véleménye ezekről a felvetésekről?

Az általam leírt módszer természetesen nem lehet az egyetlen, aki valamilyen okból ezt nem kívánja vállalni, az nem vállalja. Ez egy ajánlata a Matávnak, amely egyébként teljes mértékben elfogadott nemzetközileg, sőt sokan nagyon kedvezőnek tartják.

Azt csak bátortalanul kérdezném meg, hogy ha az ügyfél nem akar fizetni, akkor az miért jobb, ha a Matávnak nem fizet? A fizetési modellben adott kedvezmény egy része természetesen az esetleges behajthatatlan kintlevőségek fedezetére szolgál.

beavis butthead: Néhány hónapja azt nyilatkozta, hogy várhatóan nem hívják le egyszerre a teljes Westel-opciót a Deutsche Telekomtól, azért, hogy megmaradjon a Westel adókedvezménye. Azóta nem sokat hallottunk a kérdésről. Van-e már végleges döntés? Egyes elemzők szerint jó volna, ha pont kerülne az ügy végére, akkor talán az árfolyam is valamelyest magához térne.

A Westel-opciót mindenképpen lehívjuk, amint azt többször elmondtam. Az ezzel kapcsolatos lépésekről a döntést szeptember végéig kell, és fogjuk is meghozni. Nagy örömmel látnám, ha ettől valamelyest magához térne az árfolyam is :-)

htmm: Miért váltott a Matáv-design? Nekem a régi sokkal jobban tetszett, és el sem tudom képzelni, mennyi pénzbe került ez. Most meg ez az Axelero. Olyan emberről nem hallottam, akinek tetszik a neve. Viszont a reklámjaik szépek.

Egy vállalatnak a külső megjelenése és neve, illetve azok megváltoztatása egy eszköz annak kifejezésére, hogy a vállalat mit akar, merre megy, vagy éppen mit változtat a tartalomban is. Ilyen megfontolásból módositottuk a Matáv logóját, vagy változott az Axelero neve. A költségekre vonatkozóan érdemes hangsúlyozni, hogy ezek többletköltséget nem jelentenek, hiszen igy is, úgy is komoly reklámköltés folyik. Ez szinte egy alkalom arra, hogy hangsúlyozzuk a cég jelenlétét. Most ez az új logóval vagy az új névvel történik.

Ami a konkrét választásokat illeti, azokat széles körben, különböző csoportokban ellenőriztük, megvizsgáltuk, és nyilván a többségnek tetszettek, ezért választottuk a sok különböző megoldás közül az ismerteket.

thomast01: Mi a véleménye arról, hogy az év menedzsere díjat olyan valaki kapja, aki monopolpiacon vezeti a legnagyobb szabad cashflowval (legtöbb pénzzel) rendelkező vállalatot? Milyen kihívásokkal szembesült ön? Mennyiben érzi jogosnak a díjat annak tükrében, hogy a vállalata piaci megítélése (részvényárfolyam) drasztikusan romlott,annyira, hogy dollárban a kibocsátási árfolyam alatt van?

A Matávot 1995 óta vezetem, amely évben még veszteséges volt, és szabad cash-flowja is csak két éve van. Úgy gondolom, hogy az elismerést ezért a fejlődésért kaptam. Az év managere kitüntetést pedig 2000-ben kaptam, amikor a Matáv árfolyama lényegesen magasabb volt. Az idei évi teljesítményünk az első negyedévben sajnos gyengébb, várjuk ki, hogy mi lesz az év hátralévő részében.

Tycho Brache: A részvényesek nem szóltak semmit, amikor a távközlési törvény egyértelmű tiltása és a világos kormányzati gazdaságpolitikai szándék ellenére bent maradtak a kábeltévés piacon? Ráadásul ehhez a Hungária Biztosítóval paktáltak le, és kijátszották a törvényt. Illenek a kisipari trükkök az ország legnagyobb cégéhez?

A Matáv száz százalékban megfelel a távközlési törvény előírásainak, ami a kábeltelevíziós szabályokat illeti. Ezt természetesen megvizsgálták a hatóságok, és ugyanerre a véleményre jutottak. Ugyanakkor a korlátozás természetesen érint bennünket, és ezért valóban lelassult a Matáv kábeltelevíziós fejlesztése. A most Parlamentben lévő törvény tervezete 2004 január elsejétől feloldani kívánja ezt a korlátozást, ennek alapján természetesen felül fogjuk vizsgálni a stratégiánkat.

kabala: Kérem, adjon reális választ a Mindenkinek átalány és a 150 Ft-os kedvezmény sorsát illetően!

Aki figyelte az új hírközlési törvény tárgyalását, az érti, hogy miért nem tud ma a Matáv még hosszú távra szóló, végleges álláspontot kialakítani a tarifakedvezményekben. Szándékunk az, hogy a törvény szabályait figyelembevéve, de a mai átlagos szintet fenntartva biztosítsunk internetes kedvezményeket. Változtatni csak akkor fogunk a mai konstrukciókon, ha ez a tövény előírásai miatt elkerülhetetlen.

Példaképpen szeretném említeni a tarifamegosztás kérdését, ennek konkrét megvalósításától nagymértékben függhet az, hogy milyenek lesznek a tarifák - gondoljunk arra, hogy vajon az ISP-k a 150 forintból kívánnak-e részesedni, amikor tarifamegosztásról beszélnek.

A Mindenkinek csomag és a 150 forintos kedvezmény marad. Amennyiben az új törvény olyan előírásokat tartalmaz, amelyek miatt ezt át kellene gondolni, erre a nyár folyamán kerülhet majd sor, és ha változtatni kell, azt időben, megfelelően kommunikálni fogjuk. Szeretnék mindenkit biztositani arról, hogy ha ilyen változtatásra esetleg sor kerül külső okok miatt, az internetezés költségei akkor sem fognak emelkedni, legfeljebb más konstrukcióban kell fizetni érte.

Akik azt várják el, hogy most örökreszóló kötelezettséget vállaljak bizonyos tarifamegoldások fenntartása mellett, azok lehetetlent várnak el tőlem. Ez nem a bizonytalankodás jele, nem az ügyfelek áltatása, hanem annak a következménye, hogy ha a feltételek megváltoznak, akkor arra nekünk reagálnunk kell, a tarifák módosításával is.

Ilyen feltételek lehetnek: a törvényes előírások megváltozása, a piaci versenyhelyzet lényeges megváltozása, a többségi ügyféligények módosulása, a Matáv anyagi helyzetének megváltozása, stb. Ha ilyen és hasonló körülményekben tehát lényegi változás áll be, akkor valóban lehetséges a jelenlegi konstrukciók módosítása.

Nézzünk egy kicsit körül a gazdasági élet más területein: a gazdasági helyzet gyors változásai, az infláció, a piaci verseny egyetlen vállalatnak sem teszik lehetővé azt, hogy örökre szóló kötelezettségeket vállaljon az árait, üzleti ajánlatait illetően. Nincs is erre példa, hosszabb távon minden vállalat fenntartja magának a jogot, hogy rugalmasan reagáljon a külső tényezők változására. Kérem tehát, hogy ezt a jogot a Matávtól se vitassa el senki.

Brúsz: Ön, mint vállalatvezető, ügyfélként kötne-e szerződést egy szolgáltatóval úgy, hogy ön két évre kötelezettséget vállal a szolgáltatás igénybevételére és rendszeres fizetésére, de a szolgáltató nem lenne hajlandó előre közölni, hogy mekkora összeg fog szerepelni a számláin?

A kérdéses árakat nem a Matáv határozza meg, hanem hatósági árak, ezért nehezen, vagy egyáltalán nem tudnánk rá a következő két évre kötelezettséget vállalni. Ugyanakkor megértem a kérdező dilemmáját, bizonyos kockázatot valóban vállal a kétéves szerződés megkötésével. El kell döntenie, hogy ez a kockázat mekkora, azaz valószínűsíthető-e, hogy a Matáv emelni fogja a tarifákat annyira, hogy ezáltal már nem éri meg az a kedvezmény, amelyet nyilván most kap.

Összefoglalva tehát, mind a két fél kockázatot vállal, a Matáv azt, hogy őt kiszolgálja, akkor is, ha az már többe kerül nekünk, mint amennyit terveztünk, mert a hatósági ár lefelé változik, és viszont.

Brúsz: Kedves Straub úr, válaszát, amelyben a hatósági árral magyarázza azt, hogy a Matáv semmiféle, még hozzávetőleges iránymutatást sem hajlandó adni arra, hogy miként alakulnak majd a szolgáltatási díjak és konstrukciók, nem tudom elfogadni, hiszen az átalánydíjas megoldás (amivel tulajdonképpen összekötötték az ISDN-akcióikat, és rávették az előfizetőket az ISDN-beruházásra) és az átalánydíj eltörlése között telefonszámlában mérve nagyságrendi eltérés van. Én úgy gondolom, a MATÁV adhatott volna egy ajánlatot, amitől felfelé akkor térhetne el, ha a hatóság őt erre kötelezné, így viszont az előfizetőnek halvány fogalma sem lehet arról, hogy mondjuk jövőre kábé mennyit fizet a Matávnak.

Sem jogilag, sem üzletpolitikailag a Matáv nem teheti meg, és ezért nem is fogja megtenni azt, hogy a vállalt kötelezettségeket (kedvezményeket) megszüntesse, vagy legalábbis hasonló értékűvel ne pótolja. Ezt a helyzetet a közvélemény elfogadni látszik, hiszen továbbra is a tavalyihoz hasonló ütemben vásárolnak előfizetőink ISDN-vonalakat.

timartom: A szüleim egy kis Szabolcs megyei faluban laknak, ahol az elhíresült "vezeték nélküli" (Motorola, Nokia) hálózat működik. Illetve nem működik. A rendszer gyenge átviteli sebessége miatt a fax nem működik, az internet pedig csak álom. Kérdésem: várható-e, hogy a közeljövőben (persze egy kis túlzással) ezt a működésképtelen hálózatot lecserélik?

Jelen pillanatban a Matávnak 2,7 millió vonala van, amelyből ma már kevesebb mint ötvenezer RLL-es. Ezenkívül még körülbelül ötvenezer GSM-alapú készülék is működik, de ezen már elfogadható szinten lehet kommunikálni. Az RLL-vonalakat legkésőbb jövő év végéig megszüntetjük.

PaciPista: Úgy hallottam, rövidesen eltörlik a kapcsolási díjat. Mi igaz ebből?

A kapcsolási díj az elmúlt két évben folyamatosan csökkent, és valóban az a szándékunk, hogy 2002. január elsejétől megszüntessük. Itt is hozzá kell tenni azonban, hogy hatósági dijról van szó, a végső szót a hatóság mondja ki.

kéjudit: Cégük és a matávkábel TV, valamint az Axelero monopolhelyzetet élvez azon a területen, ahol lakom. Több mint 2 éve várok a kábeltévés internetre. Még válaszra sem méltatnak, csak a kérdőíveket küldik ki, hogy szeretnék-e csatlakozni. Vajon milyen megfontolásból hirdetik közösen az ADSL-szolgáltatást az Axeleróval, amikor megrendelésem után visszaírnak, hogy műszakilag nem lehet teljesíteni a megrendelésemet.

Az ADSL bevezetése lépésről lépésre megvalósul, ma már Budapest nagyobb része le van fedve, néhány műszakilag nehezebben megoldható terület kivételével év végére befejeződik. Megindul a nagyobb városokban is a szolgáltatás, elsőként Székesfehérváron, és 2002 végére a nagyobb városok többségében a szolgáltatás már elérhető lesz. Az ADSL bevezetését műszaki és anyagi okokból egyaránt csak lépésről lépésre lehet időzíteni. Ez a világon mindenütt így történt.

dongenaro: Hogyan létezik az, hogy az önök üzletkötője, aki engem telefonon többször is felhívott, ez év május 10-e körül megpróbálta nekem eladni az ISDN-2 csomagot, azt hazudván, hogy erre alkalmazható a már használt "Mindenkinek" csomag is? E hívás után másnap jöttem rá, hogy tele van azzal a sajtó, hogy önök egy kb 3.75 forintos percdíjat akarnak bevezetni, júniustól. Az önök üzletkötője ezt ÉRDEKES módon elfelejtette közölni... Nem ALJAS dolog ez, Straub úr?

Az ISDN-előfizetéseknek két kategóriája volt, az egyik, amelyben a szerződésben rögzítettünk kedvezményt, ezek természetesen minden körülmények között a vállalt időre érvényben maradnak. Akiknek a szerződésében ilyen vállalást a Matáv nem tett, de a helyzet olyan, hogy jogosan számítottak valamilyen tarifakedvezményre, akkor azok számára is valamilyen formában az elvárható kedvezményt biztosítani fogjuk. Ha egyáltalán felmerül az, hogy a meglévő kedvezményeket meg kell változtatni.

Egy kicsit időzítsük is a dolgokat, az idei évből már eltelt 5 hónap, a kedvezmény még mindig érvényben van, feltehetően így lesz ez a következő hónapokban is. A kérdező az ISDN-szerződést feltehetően nem mostanában kötötte, hanem már hónapokkal ezelőtt, tehát lassan a két év amúgy is letelik.

Kazi: A következő dolog történt velem: az egyik hónapban két darab Matáv-számlát kaptam, ugyanis kiderült, hogy a havi alapdíjat nekem a Matáv utólag számlázza. Amikor a telefonos ügyfélszolgálaton reklamáltam, kiderült, - a hölgy elmondása szerint - az üzleti szabályzatban az vagyon leírva, hogy az alapdíjat előre kell fizetnem. Miután elnézést kértem a hölgytől, hogy önök rosszul számláznak nekem, világossá vált számomra, hiába reklamálok, hogy talán ezt velem is egyeztethették volna, hogy na mit szólok hozzá, vagy netalántán megkérdezték volna, hogy mely hónapban akarnék áttérni a helyes számlázási módra az önök hibája folytán. Azt látom, arra esély sincs, hogy elnézést kérjenek, fel sem merült ez senkiben. Mit kíván tenni, hogy ez a magatartás, szemlélet, ha eltűnni nem is tud, de legalább valamelyest mérséklődjön az ön cégénél?

Először is elnézést kérek mindazoktól, akiknek a számlákkal problémájuk van, a leírt példák zöme olyan, ahol ugyan volt számlázási hiba, de a Matáv azokat korrigálta. A hibák aránya munkánk eredményeképpen folyamatosan csökken, jelen pillanatban ezer számlára 0,48 reklamáció jut, amely elfogadható nemzetközi szint. Természetesen a felmerülő hibákat folyamatosan elemezzük, és ennek alapján lehet hasonlókat a jövőben elkerülni.

net-boy: Megmondaná, miért van az, hogy az ember a problémáival hiába fordul az 1212-hoz, ott úgyis csak 'tüneti kezelést kap', de érdemben nem foglalkoznak a problémájával, lett légyen az túlszámlázási gond, technikai probléma vagy szinte bármi egyéb? A fogyasztónak miért nincs ellenőrzési lehetősége a fogyasztásmérés és számlázás folyamata felett?

A telefonos ügyfélszolgálat évente 5,2 millió ügyet intéz, és ezeknek 2 százaléka csupán olyan, ami 30 napnál több időt vesz igénybe. Az ügyfelek 70 százaléka első telefonra, további 20 százaléka második hívásra elintézi, amit kívánt. Ezen adatok alapján a havonta végzett ügyfélelégedettségi vizsgálatok igen magas értéket mutatnak, az ügyfeleknek körülbelül hetven százaléka nagyon elégedett a telefonos ügyfélszolgálat munkájával.

A számla tartalmát természetesen lehet ellenőrizni, ezt a célt szolgálja a számlarészletezés, amelyet reklamáció esetén az ügyfélnek ingyen kiadunk. A hívásrészletezés teljeskörű, minden számlához történő kiadását az ügyfeleink nem igénylik, megsokszorozná a kinyomtatandó papírmennyiséget. A számlához való internetes hozzáférés megoldásán dolgozunk, ugyanakkor ennél figyelembe kell venni, hogy rendkívül magas biztonsági követelmények vannak, hiszen mások hívásadatainak megismerése komoly jogi problémákat vethet fel.

Parafahugo: Jó ötletnek tartom a CD-n is kérhető telefonkönyvet, sajnos egyelőre csak nagyfogyasztók választhatják. Mikor tervezik mindenki számára felajánlani a választás lehetőségét?

A telefonkönyv mindenkinek jár. Nem lehet előírni a kötelező visszaszolgáltatást, mert sokan ragaszkodnak a régi telefonkönyvhöz is. Jelenleg azok választhatnak CD-t, akiknek legalább 10 telefonkönyv járna - ennek egyszerűen anyagi okai vannak, de a kérdést folyamatosan vizsgáljuk, és lehet, hogy ezen a költségek csökkenése esetén változtatni lehet.

Robogó: Nem lehetne-e a sávszélesség arányában megszabni az internetezés díjait? (Ezt úgy értem, hogy tegyük fel az ADSL Otthon esetében 384 kbit/s sebességért kell fizetni 12.900 Ft -ot egy hónapban, akkor egy kapcsolt vonal esetében, ami 33,6 kbit/s sebességű (mert az 56kbit/s csak kamu)körülbelül 1200 Ft/hó -t az éjjel-nappali korlátlan elérésért?)

Az ADSL és a kábeltévé, illetve a kapcsolt telefonvonali szolgáltatás mögött lévő költségek teljesen mások. Úgy is fogalmazhatok, hogy míg az ADSL az internetre van kitalálva, a hagyományos telefonnak csak egy megerőszakolása az internetelérés. Így a költségek sem lehetnek optimálisak. Magyarán a telefonrendszer magasabb költségei ezt a fajta árazást nem teszik lehetővé.

Köszönöm szépen az eddigi beszélgetést, most abbahagynám a válaszadást azzal, hogy a hétvégén, ha jönnek további kérdések, akkor azokat a jövő héten, téma szerint csoportosítva megválaszolom.

Straub Elek válaszol
Ígéretemhez híven visszatérek azokra a főbb témakörökre, amelyeket a múltkor nem sikerült érintenem. Az Ügyfélszolgálattal kapcsolatos levelek általában nem tartalmaznak elegendő információt az ügyek kivizsgálásához, ezért kérem az érintetteket, hogy a konkrét adatokkal (telefonszám, ügyfélszám) és a probléma részletes leírásával forduljanak az ügyfélszolgálathoz az ugyfelkapcsolat@mail.matav.hu e-mail címen.

Néhány konkrét kérdésre azért megpróbálok én válaszolni_

Kazi: Tisztelt Straub Úr! A következő dolog történt velem, nagyon egyszerű az egész: az egyik hónapban két darab Matáv számlát kaptam, ugyanis kiderült, hogy a havi alapdíjat nekem a Matáv utólag számlázza. Amikor a telefonos ügyfélszolgálaton reklamáltam kiderült, - a hölgy elmondása szerint - az üzleti szabályzatban az vagyon leírva, hogy az alapdíjat előre kell fizetnem. Miután elnézést kértem a hölgytől, hogy Önök rosszul számláznak nekem világossá vált számomra, hiába reklamálok, hogy talán ezt velem is egyeztethették volna, hogy na mit szólok hozzá, vagy netalántán megkérdezték volna, hogy mely hónapban akarnék áttérni a helyes számlázási módra az Önök hibája folytán. Azt látom, arra esély sincs, hogy elnézést kérjenek, fel sem merült ez senkiben. Mit kíván tenni, hogy ez a magatartás, szemlélet, ha eltűnni nem is tud, de legalább valamelyest mérséklődjön az Ön cégénél?Ez a túlélés receptje, ingyen adtam. Nincs mit. Üdvözlettel: Kazi

Minden számlázási ciklusban egy számlát küldünk ki. Annak, hogy Ön abban a hónapban több számlát kapott, konkrét okának kell lennie, ilyen lehet például az állomás leszerelése. Szívesen utánajárunk a leírtaknak, ha adatait (telefonszám, ügyfélszám) megadja.

emailcim: Straub ...!!!!!Hát ez nem igaz, nem látok az idegtől, de megpróbálom visszafogni magam. Éppen most szakadtam, mielőtt elkezdtem volna a hozzászólást, a kedves Matáv jóvoltából, 3 percre ELTÜNT a TELEFONvonalam (ISDN!) teljesen! De ez szokványos, közel 1 éve van ISDN-em, naponta többször eltűnik! Sőt kezdetben 1 hétig elérhetetlen is voltam, lecsúsztam komoly megbízásokról (komoly tanúkkal bizonyítható), az anyagi kár csak becsülhető... De kezdjük az elejéről: megrendeltem. 2 hónap múlva, mikor reklamáltam a partnercégnél, akiknél rendeltem az ISDN vonalat, megígérték, hogy próbálnak intézkedni. Persze a megrendelés előtt meg azt ígérték, 1 hónapon belül meglesz. Csodák csodája, jöttek pár hét múlva felszerelni valami partnercégtől. Aláírtam a szerelési papírt. Pár óra múlva kiderült, sz*r az egész. Egy hétig nem működött semmi. Ezután, mivel jó pár napja hibára volt jelentve általam, kijött egy matávos szaki. Megállapította, hogy sz*r a port, a vezeték nem megfelelő és sz*r az NT. Lecserélt mindent. Ezek után már csak a napi párszori vonal eltűnés maradt. Ezt még párszor bejelentettem hibára. A nehéz felfogású kollégái végre rájöttek, miután szájbarágósan huszadszorra mondtam el, hogy nem birok beszólni a hibabejelentőnek a hiba alatt, hogy megnézegessék, mivel NINCS VONAL, amin beszólhatok! Ekkor sajnálták nagyon, hogy így semmit nem tudnak tenni. Azóta is ez van. Közben pár hétre rá(!), meg is érkezett a szerződésem(!), tehát a megrendeléstől számítva úgy kb. 4 hónap múlva.További érdekességek: legutóbbi telefonszámlám: "Számla kelte: 05.16. Befiz. határidő: 05.30. Előfizetési díjak: 05.01-05.31" ...Az egy dolog, hogy ebben az évben a 2 év múlva esedékes számlámat is kifizettetik... de kezdett gyanús lenni, hogy 3, azaz három hetente jön egy számlám, egy havi, azaz négy heti díjról... Hab a tortán: "ISDN kapcsolási szám: 1 hó: 400 +2db*hó: 800(Ft)... Na ennek utána néztem szintén, sehol nem szerepel a reklám és egyéb mézesmadzag anyagban, hogy a nyavajás hívószámok még az ISDN díjon felül kerülnek kiszámlázásra!!! Majd talán a bíróságon magyarázzák miért is kell pofán... az előfizetőt ilyen durván...Ezek csak a legutóbbi és legkomolyabb személyes sérelmeim, olyanokat már nem említek, mert nem férnének ide, mint a 2 (kettő!) óráig várakozás az ügyfélszolgálataiknál telefonon keresztül...De azt még megemlíteném: egy barátnőmnek pl. kiszámláztak este 10 utáni elég tetemes mobilhívást... holott ők minden nap neten voltak már régen abban az időben!!! ésatöbbi ésatöbbi...Verebek csiripelik pl., hogy a Matáv direkt a legnagyobb selejt hulladék olcsó eszközöket vásárolja fel, amit az előfizetők nyakába sóz... Aztán: gyanúsan sokat szakadnak azok netről, akiknek nincs mindenkinek csomagjuk... vesznek, nem szakadnak... lemondják, újra szakadnak... De érdekes! Ja, és az miért van, hogy a mobil telefonomon intézem az összes távolsági és mobilhívást napközben(!), mégis fele annyit fizetek összesen, mint alapból(!) az ISDN-re(telefonálás nélkül!)?Én csak egy pici pont vagyok a felháborodottak tengerében... de vallási egyházat alapítanék ha a matáv végre eltünne a Föld színéről!!!

Számos ISDN csomagot hirdettünk meg más-más tartalommal. Valamennyiről részletes leírás készült, melyek azt is tartalmazzák, hogy milyen szolgáltatások tartoznak az adott szolgáltatáscsomagba. Ezen felül lehetőség van opcionálisan választani bizonyos termékeket, szolgáltatásokat. Ezeket a Megrendelőlapon kell szerepeltetni, amikor is a kiválasztott ISDN csomagot megrendelik. Ebbe a körbe tartozhat a további kapcsolási szám kérdése is. Nem kevés anyagi ráfordítást igényel egyébként a Matávtól, hogy termékismertetőket készít. Különösen vonatkozik ez az ISDN szolgáltatásokra, csomagokra. Véleményem szerint ezek alapos áttanulmányozása elegendő információt szolgáltat ahhoz, hogy az igényeihez leginkább illeszkedő csomagot válassza.

Ahhoz, hogy az ISDN vonalával kapcsolatos szerelési, működési gondokat megvizsgálhassuk, kérem, hogy adja meg konkrét adatait /ügyfélszám, telefonszám/. Ezt megteheti az ugyfelkapcsolat@mail.matav.hu címen. Ezek ismeretében a telefonszámlával kapcsolatos észrevételeit is teljes körűen kivizsgáljuk.

eszkija: Tisztelt Straub úr!Az Ön reagálásai után, már nem csodálkozom azon, hogy a Matáv olyan, amilyen. Ez a felsőbbrendűségi tudat, amivel Ön és a cége rendelkezik elég veszélyes, és remélem hosszútávon meg is hozza az eredményét. Közületi telefonvonallal és internet-előfizetéssel rendelkezem. Tavaly október óta, mikor is változtatást kértem az Ön cégétől egyfolytában hibát hibára halmoz. Először is egyszer kikapcsolták a telefonomat, mert nem küldtem vissza határidőre a szerződést. Jelzem a határidő még le sem járt, ráadásul előre nem is figyelmeztettek. Mint olvastam ilyen problémát más is jelzett. Közben kiderült, hogy rossz szerződést küldtek ki, közületi helyett magánt. Mondták, hogy sajnálják, és mindjárt visszakapcsolják és küldik az új szerződést. Most június 1 van, de a mai napig nem jött meg. Időrendben előtte mikor kértem a telefonvonal áthelyezését, kaptam Önöktől egy választ, miszerint sajna fél évig nem áll módukban megtenni az áthelyezést. Ehhez képest egy nappal előtte voltak kint bekötni a vonalat. Ez persze jó, de nem tudja a balkéz, mit csinál a jobb? Nem régen pedig megtörtént szerintem a legnagyobb hiba, amit elkövethettek kérésem és beleegyezésem nélkül az én telefonvonalamra egy másik telefonszámot kötöttek rá. Természetesen erre mindjárt reagáltam és írtam egy panaszlevelet kb.3 hete, de még választ nem kaptam. Ebben a levélben kértem, hogy addig függesszék fel a vonalat, amíg ez nem rendeződik. Pár nappal a panaszos levelem után felhívtak abból az üzletből, amiben az én vonalam működött amíg rá nem tettek egy másikat, hogy ott vannak a Matávtól és ki akarnak építeni még egy vonalat. Beszéltem a szerelővel, hogy ne tegye én ilyet nem kértem, sőt azt kértem, hogy függesszék fel a vonalat. Annak pedig semmi értelme, hogy egy felfüggesztett telefonvonalnak kiépítsenek egy új vonalat. Hacsak az nem, hogy így akarta magát kimosni a Matáv a hibájából. Egyszóval, ha az én vállalkozásomban halmoznék hibát hibára már rég nem működhetnék sőt ...Hozzászólásomban nem is igyekeztem kerülni a dühös hangvételt, mert ez a cég, aki így áll a fogyasztókhoz nem érdemli meg, hogy udvariaskodjunk vele.

Sajnálom, hogy kellemetlenségek érték. Adatainak hiányában ügyét nem tudtam megvizsgálni, de bízom abban, hogy miután a panaszlevelében foglaltakat kivizsgáltuk, munkatársaim korrekt módon tájékoztatni fogják Önt az eredményről.

dr_: T. Straub Úr, Kérdésem nem a telefonköltségekre vonatkozik, hanem a telefonkártyákra.
1. Egy 800 Ft-os telefonkártya árából hány forint a telefonálásra fordítható összeg és hány forint a kártya önköltsége?
2. Amikor egy kártya lejár (chip változtatás miatt), a forgalomba lévő kártyákat visszaveszik. Ez eddig rendben van.
3. A lejárt, de még raktáron levő (MATÁV telefonkártya központ) kártyákat

UGYANÚGY 800 FORINTÉRT ÁRUSÍTJÁK, MINTHA MÉG TELEFONÁLNI LEHETNE VELÜK! MIÉRT? A MATÁV telefonkártya központ nem tudott elfogadható választ adni a kérdésre. Érvük az volt, hogy gyűjtői értékük van. Kérdem én, 1 nappal, vagy 1 héttel az érvénytelenítés után egy 300000, vagy 100000 darabos kártyának ekkora gyűjtői értéke van? És hogy lehet az, hogy ez az érték pontosan 800 Ft, azonosan a működő kártyákéval, illetve az 1800 Ft-osok esetében 1800 Ft? Ön szerint helyes-e, ha a gyártó határozza meg a kártya gyűjtői értékét és nem a piac, a gyűjtők.

KÉRDÉS2 : Kezdeményezik e az az államnál a törvény módosítását a tekintetben, hogy új telefonkönyvet ingyen csak az kaphasson aki leadja a régit újrahasznosításra (KÖRNYEZETVÉDELEM)

Köszönettel
Bubo

Egy 800 Ft-os telefonkártyával 800 Ft erejéig telefonálhat az ember, tehát 800 Ft-ból 800 Ft letelefonálható, ezért a kártya gyártási költségéről nem is érdemes beszélni.

Lejárt kártyákat csak a Telefonkártya Mintaboltban lehet vásárolni. Egyértelmű tehát, hogy aki lejárt kártyát vásárol, az gyűjtő. A gyűjtők egy része sértetlen csomagolású, "tele" kártyákat gyűjt, mások letelefonált kártyákat. Letelefonált kártyákat klubnapokon, illetve telefonkártya börzéken szoktak cserélgetni, így ezek értéke az éppen aktuális gyűjtői árfolyamtól függ. A tele, sértetlen csomagolású kártyákat gyűjtők egy része ezeknek a kártyáknak az adás-vételéből tesz szert jövedelemre. Amennyiben lejárat után kártyáinkat például fél áron adnánk, az ő készleteik értékét csökkentenénk ezzel, és joggal reklamálnának, hogy beavatkozunk a piaci folyamataikba (pl. egy már a mintaboltban sem beszerezhető vagy egyedi sorszámú, esetleg más miatt különleges (pl. szignált) kártyát akár a névérték többszöröséért is árulnak). Természetesen senkit nem kötelezünk lejárt kártyák megvételére, így mindenki maga döntheti el, hogy megéri-e számára ezeket vásárolni, vagy sem.

A kérdéseket átböngészve úgy gondolom, az ADSL-lel és a telefonkönyv-terjesztéssel érdemes egy kicsit hosszabban is foglalkozni.

Az ADSL szolgáltatás csak Matáv ISDN, vagy távbeszélő-előfizetés mellett vehető igénybe, ahol a műszaki feltételek biztosítottak, vagyis:

- az ügyfél a helyi központba vagy kihelyezett fokozatba közvetlenül sodrott rézérpáron van bekötve,
- a vonal hossza, átviteltechnikai tulajdonságai alkalmasak a technológia telepítésére,
- az ügyfél a NetExpressz szolgáltatás lefedettségi területén belüli központhoz csatlakozik.

Az Axelero honlapján található térkép tájékoztató jellegű. Elképzelhető, hogy a térkép szerinti lefedettségi területen kívülre is képesek vagyunk létesíteni, de az is előfordulhat, hogy a térképen lefedett területen belül valamilyen műszaki ok miatt nem nyújtható a szolgáltatás. Sajnos az ADSL világszerte arról híres/hírhedt, hogy nem tudnak az ADSL szolgáltatók mindenkinek ADSL-t adni. (Erre kitűnő példa az SBC egyik vezérigazgató-helyettese, aki szintén nem tudott a saját cégén belül ADSL-hez jutni, ugyanis a telefonhálózat azon a helyen nem volt alkalmas rá.)

Sajnos az ADSL várhatóan soha nem lesz elérhető az egész ország területén, mivel az ADSL technológia kiépítése jelentős terheket ró a távközlési vállalatokra. Egy központ ADSL-alkalmassá tétele súlyos 10-100 milliókba kerül a szolgáltatónak. Jelenleg is dolgozunk olyan megoldásokon, amelyek a kevés előfizetőt kiszolgáló helyekre is elfogadható költségszinten juttatják el az ADSL-t, de ez sajnos nem jelenti azt, hogy az ADSL minden kis falucskába el fog jutni. A Matáv szeretne minél szélesebb kör számára, minél jobb minőségű hozzáférést adni az internethez, azonban a Matáv is egy piaci cég, amelynek a tulajdonosai joggal várják el, hogy a cég bevételt és profitot is termeljen, ne csak álmokat.

A telefonkönyv-terjesztésről ...

A Matáv a telefonkönyvek átvételének lehetőségét minden előfizetőnek, aki az adott kiadványban szerepel vagy szerepelhetne, ingyenesen biztosítja. Budapesten a telefonkönyveket 86 kijelölt postahivatalban lehet átvenni a telefonszámlával kiküldött átvételi értesítő ellenében. A 2001-es Budapesti Telefonkönyvet június végéig terjesztjük. Az egyes megyei könyveket ügyfeleinknek egy diákszervezet közreműködésével házhoz kézbesítjük.

A Telefonkönyv CD-t jelenleg Budapesten ajánljuk fel azoknak az ügyfeleinknek, akiknek legalább 10 telefonvonaluk van. Várhatóan még ebben az évben kiterjesztjük a CD-csere lehetőséget a nem budapesti területekre is, és ezzel egy időben a cserearányt 5-re csökkentjük.

A telefonkönyvek előállítási és terjesztési költségeit az abban megjelenő hirdetések bevételeiből fedezi a Matáv. Az elektronikus adathordozók hirdetési felületei jelenleg sokkal kevésbé keresettek, mint a nyomtatott kiadványokéi, ezért nagy CD példányszám esetén a hirdetési bevételek jelentősen csökkennének, és ez azt eredményezné, hogy nem tudnánk a nyomtatott telefonkönyvek ingyenességét biztosítani. Tehát nem arról van szó, hogy a Matáv ragaszkodik a nyomtatott telefonkönyvekhez.

A régi telefonkönyvek visszagyűjtése egyébként a Magyar Telefonkönyvkiadó Társaság alapítványának szervezésében általános iskolák bevonásával történik. Az iskolák évente kb. 220 tonnányi könyvet gyűjtenek össze, ami újrahasznosításra kerül. Az akcióból befolyt összeggel a környezetvédelem mellett az iskolákat is támogatjuk.

Remélem, a főbb kérdésekre érdemi válaszokat tudtam adni.
Örülök, hogy a Törzsasztal vendége lehettem!