Mária
-6 °C
-2 °C

Az mms halott, a wap meg minek

2004.11.22. 13:30
A mobilreklámokban istenített szuperfunkciók többségét teljes érdektelenség fogadja - derült ki az Index mobiltelefon-funkciókkal kapcsolatos felméréséből. Az Index szerkesztőségének véleménye után olvasóink álláspontját is megismertük arról, hogy kell-e nekik az mms, kiderült, hogy tudja-e valaki, mi az a gprs, és az sem maradt titokban, hogy látott-e már bárki valaha valakit bárhol wap-ot használni. Hát nem nagyon.
Nem szeretnénk kiábrándítani a mobilcégeket - felmérésünk természetesen nem reprezentatív -, de az összesítés szerint teljesen felesleges fáradozniuk. A kérdőívre összesen 23 012-en válaszoltak (nyolcvan százalékuk férfi, hetven százalékuk diplomás, huszonhét százalék érettségizett), s válaszaik statisztikai feldolgozása nyomán egyértelmű: a magyar mobiltulajdonosok többségének egyelőre bőven elég a primitív készülék.

Buta telefont szeretünk

A technológiai újdonságok elfogadási folyamatával kapcsolatos elméletek szerint az innováció lassan szivárog a szélesebb rétegek körébe, szakaszosan következik be a tömegpiaci érdeklődés irántuk.

Az Index felmérésének eredményei szerint a mobiltelefonokat reklámozó marketingkampányokból áradó high-tech funkciókat értetlenséggel vegyes ellenségességgel fogadják a telefonálók. Persze lehet, hogy még csak a kezdeti szakaszban járunk, a tömegeket még nem érintette meg a magas szintű mobilkommunikációs technológia, és egyelőre csak a geekek küldözgetik kéjesen az mms-eket, ők használják a bluetooth-t, és csak ők szeretik a dinamikus memóriát. De az is lehet, hogy soha senkit nem fognak érdekelni az advanced lehetőségek.

Azért jó, ha van a telefonban

#alt#
Használom
Természetesen van kivétel. Van olyan mobilfunkció, amit mindenki nagy örömmel használ: az ébresztőóra. Úgy tűnik, a hagyományos vekkereket teljes mértékben letaszította a trónról a telefon, a válaszolók 92 százaléka használja rendszeresen e célra készülékét. A kérdőívkitöltők több mint fele használja a számológépet, a jegyzeteket, a határidőnaplót és az egygombos gyorshívást. A magánélet szentsége is fontos, a csörgés elnémítására 65 százalék esküszik. A játékok - amelyek ma már szinte minden telefonban megtalálhatóak - súlyosan megosztották az olvasókat. A válaszolók fele játszik, a másik fele viszont soha. A fotórögzítés szeretete is kettős, ötven-ötven százalékban szeretik, vagy elutasítják.

Hiába van, nem használom, de még csak nem is kéne

#alt#
Nem kell, pusztuljon
A 'csúfos bukás' kategória győztesei között számos olyan szolgáltatást találunk, amivel a mobilcégek ránk akarják tukmálni a készülékeket. A mobilreklámok favoritját, az mms-t például a huszonháromezer válaszoló kétharmada egyáltalán nem használja (ha van a telefonjában, soha nem használja, ha nincs, akkor nem hiányzik neki), a képüzenetet pedig még annál is többen (17500-an, 76 százalék) utasítják el. A 'Hogyan adjunk el egy mobiltelefont' kampánystratégia másik két központi eleme, a fényképezőgép és a videórögzítés is csukott kapukat dönget. A videófelvételre a válaszadók kétharmadának nincs szüksége, a fotókészítést ötvenhárom százalék utasítja el.

A kép- és dallamszerkesztés lehetőségét is általános undor fogadta, a különféle hívásfunkciókkal, a konferenciahívással, a hívásszűréssel, hívásvárakoztatással együtt. Utóbbi azért különösen érdekes, mert a szolgáltatóknál alapbeállításként szerepel. Ezek szerint vagy elkerüli a júzer figyelmét, vagy azt sem tudja, hogy mi az.

Az infrakapcsolat, a bluetooth, a gprs is az elutasított szolgáltatások körébe esett, ez is csak akkor, ha a válaszadó tudta, hogy miről van szó. Az eredményeket áttekintve a mobilcégek munkatársai izgalmas marketingértekezleteiken megvitathatnák, hogy vajon érdemes-e olyan szolgáltatásokat kínálni a júzernek, amiről fogalma sincs, hogy micsoda. A legtöbbek számára ismeretlen funkciók magyarázatát olvassa el itt.

Amit szeretnénk, de nincs

Az Index olvasóközönsége arra is választ adott, hogy a mobilcégeknek hol kell erősítenie a marketingstratégiában. Olvasóink a világbékén kívül elsősorban már csak arra vágynak, hogy víz- és ütésálló legyen a telefonjuk. Ezt a lehetőséget 53 százalék megjelölte. Válaszolóink szeretnének a telefonjukba mp3-lejátszást (42 százalék), rádiót (36 százalék), szívesen tárolnának legalább 300 sms-t (31 százalék), és megőrülnek a vágytól, hogy a vásárláskor kapjanak a készülékhez adatkábelt. Utóbbi ugyanis utólag megvásárolva több ezer forintba kerül.

#alt#
Jól jönne, ha lenne

Akkor miért veszünk drága telefont?

Az extrafunkciók nagy része - az előbb felsorolt néhány kivételtől eltekintve - teljesen felesleges telefontölteléknek mutatkozott az Index-olvasók szerint. Ennek valamelyest ellentmond, hogy a 'Mennyi pénzt szánna mobilkészülékre' kérdésre meglehetősen magas összegeket jelöltek válaszolóink, 44 százalék vásárolna húszezer és ötvenezer forint közötti készüléket, és húsz százalék akár ötvenezer forint feletti összeget is adna.

Ez az eredmény egyfelől azt jelentheti, hogy Magyarországon még mindig státuszszimbólum a mobiltelefon, és érdemes villogni vele, még akkor is, ha a tulajdonos a telefonáláson kívül szinte semmire sem használja a készülékét. Másfelől eredményünk a naivabb marketingesek számára előrejelezhet egy szebb jövőt, miszerint nálunk is bekövetkezik majd a technológiai újdonságok tömegvásárlásának szakasza, és csak idő kérdése, hogy a mobilgeekek legyenek többségben.