Árpád
-1 °C
9 °C

A szolgáltatók kitartanak az mms mellett

2004.12.03. 14:10
A mobilgyártó cégek szerint idővel minden mobiltelefonos extrafunkció és multimédiás szolgáltatás legalább olyan népszerű lesz, mint az sms, csak győzzük kivárni. Addig is érdemes okítani a népet, mert maguktól sajnos nem tudják, mi a jó nekik. A mobilszolgáltatók szerint a fiatalok állandóan wapolnak és mms-eznek, és csak a húsz év feletti öregek használják telefonálásra a telefonjukat. Az Index mobilfunkciókkal kapcsolatos felmérésére a magyarországi mobilgyártó és mobilszolgáltató cégek reagáltak.

Az Index mobiltelefon-funkciók használatával kapcsolatos kérdőívére több mint huszonháromezer olvasó válaszolt. Az eredmények szerint a mobilreklámok középpontjában álló, 'emiatt vegye meg azonnal ezt a készüléket!'-típusú extra mobilfunkciók elfogadottsága nem túl magas (a részletes eredményeket itt találja).

Kíváncsiak voltunk arra, hogy a mobilcégek hogyan vélekednek a felmérés eredményéről, ezért a három magyarországi szolgáltatót, és a legnagyobb gyártócégeket megkérdeztük.

Tanítani kell a népet

#alt# A magyarországi mobilpiac két meghatározó szereplője, a Nokia és a Sony Ericsson szerint csupán arról van szó, hogy türelmesnek kell lennünk, ugyanis a kezdeti szakaszban járunk, és a multimédiás és extrafunkciók - az sms-hez hasonlóan - idővel Magyarországon is "őrületté válnak".

A Nokia szerint a piacot tanítani kell az újdonságok aktív használatára, és ez valamennyi piaci szereplő közös feladata, legyen az gyártó vagy szolgáltató. "Természetes, hogy időbe telik, míg a menüben feltűnő új funkciók kedvelt lehetőséggé, vagy akár mobilőrületté válnak. Az sms-boom is csak évekkel a bevezetés után indult be világszerte" - fogalmaztak a Nokiánál.

A gyártók szerint jelenleg abban a szakaszban járunk, amikor a készülékvásárlásnál fontos szerepe van a kínált funkciók és szolgáltatások sokféleségének akkor is, ha a felhasználó az új funkciókat nem használja rögtön, csak későbbi lehetőséget lát bennük. A Sony Ericsson szerint a mobilszektor olyan lendületes dinamikával fejlődik, hogy a felhasználóknak sokkal kevesebb idejük van az új megoldások megismerésére, és főképp ezért nem érintette meg eddig a széles tömegeket a magas szintű mobilkommunikációs technológia minden részlete.

A Siemens és a Samsung nem kívánta kommentálni a felmérést.

A Siemens és a Samsung nem kívánta kommentálni a felmérést.

A mobilszolgáltatók kutatási adatokra és piaci tapasztalatukra hivatkozva egybehangzóan állították, hogy tévedtünk, mivel a vizsgálat nem volt reprezentatív (nem is állítottuk). Tehát hiába volt a piackutatásoknál megszokott mintanagyságnál nagyobb az indexes felmérés mintanagysága, a távközlési cégek szerint az általunk lefestett képnél sokkal jobb a helyzet. Az extrafunkciók igenis vonzzák a vásárlókat, akik nem csak hogy megveszik, de még használják is ezeket a szolgáltatásokat.

#alt# A T-mobile azt tapasztalta, hogy már a vásárlásánál rendkívül fontos szempont az extra funkcó. "A T-Mobile tapasztalatai szerint az új készülékek vásárlásánál a színes kijelző, a beépített kamera, a wap és az mms egyre fontosabb választási szempont. A több mint 750 ezer, mms-képes mobillal rendelkező T-Mobile-os folyamatosan növekvő számban küld képes üzenetet" - fogalmaztak.

A Pannon ennél konkrétabb érveket hozott, ők pontosan meg is mondták, hogy kik használják az indexes felmérés alapján a mobiltulajdonosok többsége által elutasított funkciókat. Szerintük a fiatalok. "Multimédiás habzsolási szokás van kialakulóban a mobilpiac fiatalos szolgáltatása, a Djuice felhasználói körében" - fogalmazott Somlyai Dóra, a második legnagyobb mobilszolgáltató kommunikációs igazgatója.

A fiatalok mindent visznek

Nem tisztázott, hogy a Djuice pontosan kikre van pozicionálva, hogy ezek "fiatalok" mennyire fiatalok, mindenesetre a Pannon szerint a húsz év alatti korosztály körében a wap a legkedveltebb mobilhozzáférésnek bizonyult. Ráadásul "a fiatalok húsz százaléka átlagosan öt multimédiás üzenetet küld havonta". (Bár az indexes felmérésben a húsz év alatti válaszadói csoport valóban kis arányban (öt százalék) képviseltette magát, a huszonháromezer válaszadó több mint fele húsz és harminc év közötti, tehát szintén fiatalnak tekinthető).

A Vodafone is a fiatal mobiltulajdonosokban hisz, vagy ahogy ők fogalmaznak, azokban, akik most vásárolják meg első vagy második készüléküket. "A kamerás és mms-küldésre alkalmas készülékek elsősorban a fiatalabb korosztály körében népszerűek (ezzel természetesen semmilyen formában nem minősítjük az Index.hu olvasóit)" - fogalmaztak, majd hozzátették, hogy 2003-hoz képest idén megnégyszereződött az eladott kamerás telefonok száma.

Sok kamerás mobilt adnak el, mert nincs másmilyen

#alt#

Az Index áttekintette a hazai készülékkínálatot, és ez alapján az eladási arányszámok növekedése nem meglepő, ugyanis aki akar, már az se nagyon talál kamera nélküli készüléket (a kérdőívünkre válaszolókat megosztotta a fotórögzítés lehetősége, ötven százalék használja vagy hiányolja ezt a funkciót, ötven százalék elutasítja).

A Vodafone felmérésünk kapcsán előrejelzésekbe is bocsátkozott: "A Vodafone Magyarország Rt. szerint körülbelül három-négy hónap múlva érezhetően megnövekszik a kamerás mobilt használók, illetve mms-t rendszeresen küldők száma, hiszen nemcsak a készülékek lesznek egyre olcsóbbak, de az mms szolgáltatásra vonatkozó akciók is támogatják a rendszeres használat elterjedését" - érveltek.