Judit
-2 °C
8 °C

Számhordozhatatlanság

2004.06.02. 12:50
Három hét (azaz a törvényben előírt tíz nap több mint kétszerese), négy különböző ügyfélszolgálaton való (többszöri) sokórás várakozás és három használhatatlan, számhordozást jóváhagyó nyilatkozat megszerzése után végre sikerült a 30-as számot a Westel/T-Mobiltól a Pannon GSM-hez átvinni. Hab a tortán, hogy fél napig egyszerre élt a szám a Westelnél és az új szolgáltatónál, azaz egyazon időszakra várhatóan ketten is akarnak majd számlázni.
A szolgáltatók több milliárd forintot költöttek a számhordozhatóság technikai feltételeinek megteremtésére, a fogyasztót szigorú törvényi határidők védik, a várakozások szerint a ügyfélvándorlás minimális mértékű lesz - a Naiv Ügyfél az elmúlt hónapokban tucatnyi "minden rendben van, egyszerű az egész" érzést sugalló írás elolvasása után maga is számhordozásra adta fejét, megkezdve heteken át tartó, többször a teljes reménytelenségbe fulladó kálváriáját.

1. lépés, május 11 - a biztató kezdet

Telefon a Westel ügyfélszolgálatának: igen, van mód arra, hogy az ügyintézés úgynevezett egykapus rendszerben, csak a választott új szolgáltatónál történjen, ez esetben a leendő szolgáltató kéri ki a számhordozást jóváhagyó nyilatkozatot, az Ön esetében ennek kiadásának semmilyen akadályát nem látom.

2. lépés, május 12 - hoppá

Irány az új szolgáltató, - a minimális számú előfizetőt érintő számhordozás miatt - röpke 45 perces várakozás után nekilátunk. Naiv ügyfél megtudja, hogy most beindul egy folyamat: a Pannon jelzi a Westelnek, hogy az ügyfél jönne, beírja a számot az erre létrehozott közös, szolgáltatók feletti számítógépes rendszerbe, majd megvárjuk, hogy a Westel visszajelez, hogy rendben van. Ha ez megvan, lehet újra jönni és szerződést kötni. Naiv ügyfél elégedetten távozik, ám néhány óra múlva telefont kap a Pannontól: a Westel számlatartozás miatt nem engedélyezte a számhordozást.

3. lépés, május 12 - fizesd ki azt is, amit nem kell

Újabb telefon a Westel ügyfélszolgálatának: tegnap azt mondták semmi gond, most mi történt? Ügyfélszolgálat nem érti, nincs számlatartozás, talán a behajtási csoport tud valamit. Behajtási csoport nem érti, hogy jön Ő a képbe számhordozásnál, de miután Naiv Ügyfél végigmondja eddigi történetét, csak megerősíteni tudja: számlatartozás nincs, el lehet vinni a számot. Visszakapcsol az ügyfélszolgálatra, ahol azt javasolják, Naiv Ügyfél talán személyesen próbálkozzon, és talán fizesse be a kipostázott, de még bőven le nem járt számlát is. Naiv Ügyfél azon kérdésére, hogy mi történik a hóközi számlával, ilyen alapon az is tartozás, már nem vállalkozik érdemi válaszra. (Naiv ügyfél azóta megtudta, amit ezek szerint a számhordozás technikai részére milliárdokat költő szolgáltatók saját munkatársainknak ingyen sem voltak képesek elárulni, miszerint a kipostázott, de le nem járt, úgynevezett nyitott számla befizetése bizony feltétele a számhordozásnak.)

4. lépés, május 13 - az első nyilatkozat

Westel-ügyfélszolgálat, alig 20-25 perces várakozás, az ügyintézés pedig már percek alatt megy. Naiv Ügyfél fizet, és cserébe megkapja a hőn áhított számhordozást jóváhagyó nyilatkozatot.

5. lépés, május 14 - feltűnik az Időkapu

Naiv Ügyfél a nyilatkozattal visszatér a Pannonhoz, és mintegy másfél órát vár. De ezután sor kerülhet a szerződéskötésre, megkapja új telefonját. Némi fennakadást okoz, hogy a Westel/T-mobile elfelejtette a jóváhagyó nyilatkozat kiadásakor a számhordozás lehetőségét a szolgáltatók közös számítógépes rendszerében feltüntetni, de ezen a kiadott nyilatkozat - akkor úgy tűnik - segít. Apró gikszer, hogy az eljárás során nem derül ki, mikor is nyílik ki az időkapu. A misztikusnak tűnő, de hivatalos kifejezés azt a négy órát takarja, amikor is a számhordozás ténylegesen megvalósul, azaz a szám a Westelnél megszűnik létezni, és a Pannonnál új életet kezd. Sebaj, ez a hétvégén úgysem lehet esedékes, Naiv Ügyfél pedig ígéretet kap, hétfőn tájékoztatják az időpontról.

6. lépés, május 17. - lakjon a másodikon

Naiv ügyfél tűkön ülve várja az időkaput, vagy az értesítést, de feladja, és telefonál. A Pannon GSM telefonos ügyfélszolgálata közli a rossz hírt: a Westel/T-Mobile elutasította a számhordozást, adategyeztetési problémák miatt. Telefon a Westel/T-Mobile ügyfélszolgálatának: sajnos nem tudják milyen adat lehet hibás. Naiv Ügyfél bemondja számát, titkos kódját, majd sorolni kezdi adatait: név stimmel, személyi igazolványszám stimmel, anyja neve stimmel, lakcím stimmel. Talán az emelet ajtó? - merül fel a kérdés, és igen. A szerződéskötéskor - tekintve, hogy a személyi igazolvány és a lakcím kártya nem változott azóta, Naiv Ügyfél hivatalos címe pedig a születése óta, alighanem a Westel/T-Mobile elírása miatt - tévesen II. emeletet írtak V. emelet helyet. Ügyfél nevéhez hűen naivan kérdi: miután minden adatát előre bemondta a telefonba, tudta a titkos kódot, akkor ugye ezt most módosítják? A válasz: nem, erre csak személyesen van mód.

7. lépés, május 17. - igen, természetesen

Westel/T-Mobile ügyfélszolgálat, uszkve fél óra várakozás. Emelet módosítva, ügyfél most már rutinosan arra is rákérdez, hogy a frissiben kiadott újabb számhordozási nyilatkozat mellett ugye most már a közös számítógépes rendszerben is feltüntették, hogy minden rendben van. Igen, természetesen.

8. lépés, május 17. - újrakezdés

Nyilatkozat beadva a Pannon GSM-hez.

9. lépés, május 20 - az elhordozás meghiúsult

Az elhordozás meghiúsult - ez a hivatalos kifejezés az újabb kudarcra, melynek oka ismét egy, a Westel/T-Mobile által újonnan felfedezett adategyeztetési probléma. Milyen adat? - a kérdésre egyik ügyfélszolgálat sem tud választ adni azon túl, hogy jobb személyesen felkeresni a Westel/T-Mobile irodát.

Napok romjai

A idő innen kezdve kissé összefolyt, de Naiv ügyfél némi pihenő után erőt gyűjt, felkeresi a Westel/T-Mobile irodát. A volt és a leendő előfizető adatai (emelet) immáron egyeznek, ám a számlafizető - akinek rendelkezési joga ugyan nincsen - a Naiv Ügyfél cége volt. És? Ezt azért írjuk át, legyen az előfizető és a számlafizető egy személy, maga a Naiv Ügyfél. Jó. Újabb, immáron harmadik számhordozási nyilatkozat, újabb kérdés, hogy akkor most benne van-e a közös rendszerben Westel/T-Mobile ámenje a hordozhatóságra? Újbóli megerősítés, hogy igen, minden rendben lesz. Vissza a Pannon GSM-hez: sajnos továbbra sem látják a közös rendszerben, hogy a Westel/T-Mobile megfelelően elindította volna a folyamatot, de felhívják őket, megbeszélik, elintézik. Május 27-én megtörténik az új szerződés megkötése. Az Időkapu június elsején 18 órakor nyílik.

Az Időkapuban

Az eddigi tapasztalatok alapján a folyamat perceket vesz igénybe, azaz 18 órakor várhatóan a Westel/T-Mobile kártya kileheli lelkét, a szám pedig az új Pannonos sim-kártyán életre kél - kapta meg az eligazítást a Naiv Ügyfél, aki pontban 18 órakor felkészül, két telefonnal a kezében várja a csodát. 18.15-kor az elvileg halott Westel/T-Mobile telefonról még elintéz néhány hívást, majd vár. A törvény négy órát ad a szolgáltatóknak, este tíz előtt tehát nem lehet elégedetlenkedni, de kilenckor naiv ügyfél nem bírja tovább, és bekapcsolja az új telefont.

Az ikervonal kifejezés új értelmet nyer

A pannonos sim-kártya életre kel, de a Westel/T-Mobile sem hal meg. Naiv Ügyfél egyfajta kárpótlásban reménykedik, talán mindkét telefon megmarad. Este tíz után a helyzet nem egyszerűsödik: a Westel/T-Mobile telefonról az eredetileg hozzá tartozó számot hívva a másik készülék cseng. Városi vonalról tárcsázva a most éppen kétfelé élő mobilszámot, foglalt jelzést hallani. Naiv Ügyfél barátait hívja Westel/T-Mobile kártyás telefonjáról, akiknek készüléke Naiv Ügyfélként azonosítja a hívót. Ha visszahívják, a Pannon kártyás készülék csörög. Naiv ügyfél "szevasz ikervonalam" és "skizofrén egy helyzet" sms-ket küld egyik készülékéről a másikra, a címzett és a feladó ugyanaz a szám. Reggel 9 óra után elmúlik a varázs, a Westel/T-Mobile úgy tűnik végleg elengedte egykori ügyfelét, aki már készül arra csatára, amikor az elvileg már halott sim-kártyájával folytatott beszélgetések díját próbálják behajtani rajta.