További Mobil cikkek
Több mobil, mint vezetékes
2003 év végén a magyarországi háztartások 68,2 százalékában volt vezetékes telefon, 69,7 százalékában mobiltelefon, 56 százalékában kábeltévé és 11 százalékuk rendelkezett internet-hozzáféréssel. Az egy évvel korábbi helyzethez képest a vezetékes telefonellátottság jelentősen (öt százalékkal) csökkent, a mobiltelefon- és az internetellátottság pedig nőtt. A növekedés különösen magas az internet esetében, ahol több mint másfélszeresére emelkedett a hozzáféréssel rendelkező háztartások száma.
Ezerből öt háztartásra jellemző a kutatás szerint, hogy semmiféle telekommunikációs eszközzel nem rendelkezik, vagyis sem vezetékes, sem mobiltelefonjuk nincs, nincs internethozzáférésük és kábeltévéjük sem. A háztartások egynegyedében van csupán egyféle eszköz, ez főként mobil- vagy vezetékes telefont jelent. A háztartások 22 százalékában van vezetékes telefon, mobiltelefon és kábeltévé egyaránt. Az otthoni internethasználók szinte mindegyike rendelkezik a másik három eszközzel is.
Mobilra költünk a legtöbbet
A telekommunikációs szolgáltatásokra fordított havi átlagos kiadás enyhe emelkedést mutat az egy évvel korábbi költésekhez képest, és a háztartások változatlanul a mobiltelefonra költenek legtöbbet, átlagosan 10 278 forintot. A vezetékes telefonra havonta átlagosan 6 223 forintot, az internetre 7 038 forintot szánunk, és a kutatás alapján az is kiderül, hogy az internettel is rendelkező háztartásokban fizetik ki magasan a legtöbb pénzt telekommunikációs célokra: havonta háztartásonként átlagosan 37 ezer forintot.
Jelentősen több a kártyás előfizetés
Az összes háztartás egynegyedében kizárólag mobiltelefont, 24 százalékában pedig kizárólag vezetékes telefont használnak. Az előzetes fizetési konstrukcióval rendelkező, kártyás mobiltelefonok használata sokkal elterjedtebb, mint az utólag fizetett, számlás konstrukcióké: a háztartások 90 százaléka kártyás, és csupán 29 százaléka használ számlás előfizetést (természetesen egy családnál több telefon is lehet).
A magyar háztartások tíz százalékában van internet
A háztartások 89 százalékában nincs otthoni internetcsatlakozás. Ebből a legtöbbnél az ok az, hogy nincs is rá szükség (64 százalék), a többieknél (32 százalékuknál) a megfelelő számítógép hiányzik az internetezéshez.
Az internettel nem rendelkező háztartások egyötödénél merül fel az elutasítás okaként az internetes díjcsomagok magas ára, 17 százalékuk az internetezéshez kapcsolódó telefondíjakat sokallja. Az internet még mindig nem veszítette el teljesen misztikus jellegét: a háztartások 13 százaléka jelezte, hogy nem értenek az internet használathoz, számukra az túlságosan bonyolult (egy háztartásnál több indok is szerepelhetett).