Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

'Sem a problémák, sem a válaszok nem triviálisak'

2002.09.06. 12:36
Pénteken Vitai Attila, a Vodafone vezérigazgatója válaszolt olvasóink kérdéseire a Törzsasztalban. Az igazgató válaszaiból kiderült, hogy ősztől emailből is lehet SMS-t küldeni vodafone-os mobilokra, jövő júliustól pedig többféle GPRS-díjcsomag bevezetését is tervezik. Az óriási érdeklődést kiváltó mobilinternet lassúságát firtató kérdésekre válaszolva Vitai Attila elmondta, hogy nem várt mértékben nőtt a hálózat forgalma, jelenleg is az internetkapcsolat sebességének emelésén dolgoznak.
CZW: Mikor terveznek valóban teljeskörű internetszolgáltatást? Saját IP-címet minden kliensnek, SMTP-szerverbeállítást - jelen esetben én is a saját gépemet osztom meg a Vodafone előfizetőivel, hogy tudjanak levelet küldeni - , esetlegesen proxy szervert, mert a külföldi oldalak elérése harmatgyenge?

VA: Saját IP címet egyenlőre nem tervezünk, SMTP szerver az e-mail szolgáltatás bevezetésével együtt rendelkezésedre fog állni még az év vége előtt.

alphanumericus: Vodafone VitaMaxszal rendelkezem egy ideje, aztán rájöttem, hogy annyit költöttem mára, hogy a rendelkezési állás idejét még az unokáim is élvezhetik majd. Tehát: át kívántam térni (céges) előfizetésre. Mikor megkíséreltem: majd' egész napos sorbanállás, lehetetlenebbnél lehetetlenebb papírok követelése, újbóli sorbanállás, újabb lehetetlen igazolások és papírok követelése. Végül feladtam. Nincs sorbanállásra és utánjárásra egy hetem.

Vitai Attila
VA: A sorban állás a GPRS miatti felfokozott érdeklődésnek tudható be, ha kellemetlenségeid voltak elnézésedet kérjük. Szívesen ajánlok neked olyan kisebb forgalmú üzleteket mint például a budapesti MOM Park, de általános jó tanács, hogy a délelőtti vagy a hétvégi órákban kevesebben vannak üzleteinkben. Az okmányokat a hitelképesség vizsgálata miatt kérjük, ez a banki gyakorlatban is szokásos.

CZW: Az egyenválaszokat már tudom, valami konkrétumot szeretnék a "gőzerővel fejlesztünk, jó lesz" típusú válaszokon kívül. 1,5 hónap alatt nem sokat javult...

VA: Az egyenválaszok helyett néhány konkrétum, de először néhány információ, hogy teljes képet kapj. A hálózatban jelenleg olyan mértékű GPRS forgalom folyik, mint a 10-12 millió előfizetőt kiszolgáló hálózatokban. Ez ráadásul olyan felfutással alakult ki amire senki sem számított az eddigi iparági tapasztalatok alapján. Tehát sem a problémák, sem a válaszok nem triviálisak.

A konkrétumok: A hálózat kapacitását gyorsított ütemben bővítjük, ami nem csupán a GPRS hanem a beszédforgalom minőségét is javítja. A rádióhálózatban kapacitást dedikáltunk a GPRS forgalom számára, tehát nem fordulhat az elő, hogy egy adott cellában a beszélgetések nem teszik lehetővé az adatforgalmat.

Folyamatosan folyik a hálózat optimalizálása, ami egyrészt időigényes, másrészt a folyamatosan bővülő forgalom mellett nem is egyszerű. A fentiek hatása részben már érzékelhető, a GPRS szolgáltatás stabil, a kiesések, leszakadások megszűntek. A következőkben az adatátviteli sebesség növelését tartjuk elsődleges célunknak.

Solt: Átállás előtt vagyok, és van két dolog, ami a Pannonnál van, Vodafone-nál nincs. Mikor lesz, ha lesz SMS-re küldhető emailszolgáltatás (Pannon Mobil Posta)? Egyedi hívószám (5 ezer forint)? Önöknél csak Aranyszám (20 ezer forint) van, ami a Különleges hívószám (20/100 ezer forint) megfelelője. A konkrét válasz akár később, e-mailben is jöhet.

VA: E-mail és SMS szolgáltatás ősztől várható, ennél többet is tervezünk, s remélem kellemes meglepetésben lesz részed. Egyedi hívószám azért nincs mert igény esetén egyébként is megpróbáljuk a kívánt vagy ahhoz legközelebb eső hívószámot biztosítani. Ráadásul ingyenesen.

Alphanumericus: Nagy-Britanniában is Vodafone-om volt. A meglátásom az, hogy ott az Önök szolgáltatásai arányosan jóval olcsóbbak, egyes időszakok között elképesztő különbségek vannak. Ha a munkabéreket, a költségráfordítást nézem, megmagyarázhatatlan, miért drágább a honi Voda, mint a brit. Miért van ez?

VA: Én másképp látom a helyzetet. A hivatalos statisztikák szerint Magyarországon az átlag ügyfél 50-60%-kal többet beszél, 30%-kal kevesebb költségért mint Angliában. A havi számla végösszege számít, nem a különböző időszakokban nyújtott kedvezmények.

Meister: Mi igaz abból, hogy ősztől egy kis eszköz segítségével "EDGE" rendszerű internetelést biztosítanak majd, ami felveszi a versenyt a Chello sebességével is akár?

VA: Az "EDGE" bevezetését a közeljövőben nem tervezzük.

Meister: Várható-e, hogy létrehoznak egy olyan ügyfélszolgálati részleget, ahol tudnak válaszolni a GPRS-es kérdésekre? (Gyakorlatilag nem szőke nők mondják az egységválaszt!)

VA: A GPRS indulása előtt az ügyfélszolgálatunk valamennyi munkatársa alapos tréninget kapott, az átlagosnál összetettebb kérdésekkel a műszaki ügyfélszolgálati csoport foglalkozik, akik mélyebb ismeretekkel is rendelkeznek. A támogatás harmadik szintjét a műszaki ügyfélszolgálat, az informatikai és a műszaki osztály által létrehozott csoport nyújtja. Természetesen a tapasztalatok alapján folyamatosan javítjuk az ügyfélkiszolgálás színvonalát.

kabala: Mi várható 2003 július 15-től? Adatforgalom alapú számlázás, vagy marad az esetleg megemelt általánydíj? Biztos vagyok benne, hogy van már valami tervük, ezért megkérem, ne hátráljon ki a kérdés elől!

VA: Hasonlóan a beszédszolgáltatáshoz, tervezzük többféle GPRS csomag bevezetését is, de ezekről még korai volna beszélni. Egy biztos, időben fogunk tájékoztatni téged is. A mi üzletpolitikánk az, hogy neked is mindig megérje bennünket választani.

Kabala: Mikor szándékoznak a kisebb településekkel is foglalkozni? A piac szempontjából "jelentéktelenebb" olyan megye, mint Tolna is sorra fog kerülni?

VA: Mi sem vagyunk elégedettek az ellátottság növekedési ütemével. Jelenleg kültéri ellátottság mellett Magyarország területének 89%-a, a lakosságnak pedig 93%-a tudja igénybe venni a szolgáltatásainkat. Igyekszünk, hogy a maradék pár százalékhoz is mihamarabb eljussunk. Tolna megyére a jövőben különösen odafigyelünk. Ha tudsz segíteni az engedélyeztetésben, az felgyorsítaná a folyamatot. :)

Revenimus: A Bazzeg Rádió, a Bazdmegezés topic hivatalos rádiójának főműsorvezetőjeként a következő kérdést szeretném feltenni: Ön merne-e bungee jumpingolni (bándzsi dzsámping) egyet? Esetleges válaszát a hallgatók nevében is köszönöm.

VA: Nem riadok vissza a nehézségektől, a kihívásokat szeretem. Az adrenalinszintemet új szolgáltatások bevezetésével szoktam növelni. :)))

SPURI: Attilán kívül van még vki aki most GPRS kapcsolattal internetezik ??? ;)

VA: Igen, jelen pillanatban nincsenek többen 5472-nél...

Jimenez: Az akció befelyezése után hogyan értékelik pénzügyi és marketingszempontból a ZTE-vel történt jegyvásárlási és sorsolási akció sikerességét? Történt-e valamilyen piackutatás, hogy mennyit rontott (esetleg javított) a cég imázsán az akció?

VA: Örülünk annak, hogy 12 ezer Vodafone ügyfél ülhetett a Puskás Stadion lelátóin. Mivel ők a leglelkesebb szurkolók közé tartoztak, úgy gondolom, hogy ez is hozzájárult a ZTE világraszóló sikeréhez. :) Piackutatási felméréseink alapján nagyon sikeres volt ez az akció, s nagyon hálás volt ez a 12 ezer ember.

széles tamás: Miért hívják az egyik csomagjukat "Vitamax"-nak? Ez engem a személyi kultuszra emlékeztet.

VA: Sajnos ezt a csomagot nem én indítottam el, hanem az elődöm akit Jeremy Forwordnek hívnak. Az érdem és a copyright az övé...De a fiamat Maxnak hívják, s ha látsz egy csomagot aminek a nevében "Sophie" van, az sem lesz a véletlen műve.

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!