Levente, Irén
17 °C
27 °C

Letiltanák, hogy reklám alatt átkapcsoljunk

2006.04.19. 12:37
A Philips Electronics beadta az utóbbi idők legvisszataszítóbb szabadalmát: letiltanák az átkapcsolást a tévéreklámok alatt, és megakadályoznák, hogy a digitális felvevőkkel készített műsorszámoknál tovább tudjuk tekerni a hirdetéseket.
Az amerikai hirdetők 78 százaléka érzi azt, hogy az elmúlt két évben csökkent a tévés hirdetések hatékonysága, állapította meg a Forrester Research egy nemrégiben készült kutatása alapján. A kutatócég elemzője akkor úgy fogalmazott, "az elkövetkezendő három évben már 30 millió amerikai háztartásban lesz digitális videófelvevő készülék, így a hirdetők is kénytelenek lesznek újragondolni médiamixüket". Lehet, hogy hatalmasat tévedett.

A napokban ugyanis beadták az utóbbi idők talán legnagyobb ellenszenvet kiváltó szabadalmi kérelmét. A Philips Electronics azt szeretné elérni, hogy a digitális tévéken ne lehessen átkapcsolni a reklámblokk közben, valamint hogy a digitális felvevőkkel készített műsorszámoknál ne tudjuk áttekerni a hirdetéseket.

Hogyan lehetséges ez? A digitális vevők és felvevők elterjedten használják az úgynevezett Multimedia Home Platformot (MHP). Ez a Java-alapú technológia teszi lehetővé, hogy adott digitális műsorokhoz kapcsolódó extra információkat jelenítsenek meg a tévéképernyőn.

A Philips viszont ezt az eljárást arra használná fel, hogy meggátolja a nézőt abban, hogy egy tévéhirdetés közben csatornát váltson vagy a digitálisan rögzített programokban átugorja a hirdetési blokkot. A Philips szabadalmi kérelmében arról is olvasni, hogy nyilván sok nézőt felbosszantana ha hirtelen nem tud csatornát váltani, így "megoldásként" azt találták ki, hogy egy figyelmeztető üzenetet írnak ilyenkor a képernyőre, mely tisztázza: a hiba nem a készülékben van.

Ha kapcsolni akarsz, fizess

Azért azokra is gondoltak, akik nem tudnák elviselni, hogy végig kell nézniük egy teljes reklámblokkot: a szabadalmi kérelemből kiolvasható, hogy egy olyan rendszert szeretnének hozzákapcsolni az eljáráshoz, mely lehetővé teszi, hogy a néző a digitális televízión keresztül fizethessen azért, hogy átkapcsolhasson a reklámblokk alatt másik csatornára.

A kereskedelmi televízióknak alapvető érdeke, hogy a hirdetésekből bevételt generáljanak. Ahogy a hagyományos tévés hirdetések egyre kisebb hasznot hoznak, a tévécsatornák is próbálják meghonosítani a moziipar eljárását, az úgynevezett product placementet, mely a hirdetési termék közvetlen megjelenítését jelenti egy adott filmrészletben. Amerikában így ma már nem csak a mozifilmekben, de a tévésorozatokban is fel-feltűnnek az ilyen közvetlen termékhirdetések.