Judit
-2 °C
8 °C

Esnek a CD-eladások

2002.08.28. 09:23
Az amerikai lemezkiadók szövetsége (RIAA) hétfői közleménye szerint 2002 első félévében hét százalékkal kevesebb kompakt lemezt adtak el, mint egy évvel korábban és minderről az illegális internetes zeneterjesztés tehet.
A felmérést, amelyet a lemezipari főkamara felkérésére a Hart Research Associates készített, megállapította, hogy a fájlcserélőket használó fogyasztók 41 százaléka kevesebb zenét vett boltban, míg mindössze 19 százalékuk terhelte jobban a kosarát, mint 2001-ben.

Egy másik piackutató, a Forrest Research szintén augusztusban kiadott felmérése szerint ugyanakkor nem jellemző, hogy a digitális zene fogyasztóinak csökkenne a vásárlási kedve. A CD-eladások mérséklődése szerintük abból következik, hogy más kiadók lemezeit vásárolják, illetve amúgy is lejmenetben van a világgazdaság.

Digitális média: értelmetlen felmérés

"Azzal nem vitatkozok, hogy a csökkenés nem kizárólag a letöltés és másolás eredménye, de egyértelmű bizonyítékunk van rá, hogy a letöltés és másolás nincs jó hatással a lemezeladásokra." - veti ellen Geoff Garin, a Hart Research vezérigazgatója.

Jonathan Potter, a konkurens digitális zenei iparágat képviselő Digital Media Association úgy véli az ilyen felméréseknek nincs gyakorlati értékük, amíg a fájlcserélőknek nincs alternatívájuk. "Az illegális zeneterjesztést úgy győzhetik le, ha tartalomgazdag, újszerű szolgáltatást ajánlanak normális áron." - mondta Potter.

Ingyen víz, ingyen zene

Az öt nagy kiadó kisebb csoportokban ugyan már kijöttek legális digitális zenei szolgáltatásokkal, mint a Pressplay vagy a MusicNet. Ezek azonban minimiális számú előfizetőt vonzottak.

"Tudjuk, hogy a fogyasztók nem nagyon veszik tudomásul, hogy az ingyenességnek vannak alternatívái." - szögezte le Garin.

Potter úgy vélte a RIAA félreismerte a fogyasztókat. "Bemutatnék valamit a lemezkiadóknak, amit palackozott víznek hívnak."

Bélyegtakarék

A RIAA által kiadott felmérés, amely 860 internethozzáféréssel rendelkező 12-54 éves korú személy megkérdezésén alapul, megállapítja továbbá, hogy a másolt CD-k forgalma az előző évhez képest megduplázódott. A megkérdezettek 20 százaléka a letöltést választja egy számára ismeretlen előadó megismeréséhez, míg 14 százalékuk lemezt vásárol. A 18 évnél fiatalabbak spórolnak a zsebpénzzel: 35 százalékuk a p2p megoldást választja, míg mindössze tizedük járul a kasszához.