Natália
-3 °C
7 °C

Önmegsemmisítő DVD-ket tesztel a Disney

2003.07.22. 11:20
A Buena Vista Home Entertainment nyolc filmjét olyan DVD lemezeken kívánja piacra dobni, amelyek kibontásuk után két nappal használhatatlanná válnak. Ez az elv a remények szerint komoly konkurenciája lehet a videokölcsönzőknek, írta a New York Times.
A korlátozott élettartamú lemezeket annyiért kínálják majd, mint amennyit a kölcsönzők kérnek a DVD-kért. Viszont nem kell aggódni a visszavitelük miatt, mert a különleges rendszerrel védett adathordozók a garantált lejátszási idő leteltével használhatatlanná válnak.

A Disney szerint így a felhasználók elkerülhetik a kölcsönzőkben a videokazetták és DVD lemezek után felszámított letéteket és késedelmi díjakat. Ezzel párhuzamosan a vállalat természetesen új bevételi forrást is teremt magának.

Két napos élettartam

Az úgynevezett EZ-D DVD-k légmentes csomagolásban kerülnek forgalomba. Ha ezt a felhasználó feltépi, negyvennyolc órája van a film megtekintésére. Ez alatt az idő alatt egy kémiai folyamat megy végbe a lemezen, elfeketítve és olvashatatlanná téve az adathordozó réteget.

Egy kísérlet keretében a Disney első nyolc filmje szeptemberben jelenik meg eldobható DVD-n. Nemcsak a vállalat, de a homevideo-piac szereplői is feszülten várják az eredményeket. A videokölcsönzők számára ugyanis rendkívül jövedelmező, ha késve hozzák vissza a filmeket.

Hiányzik a bónusz

A videokölcsönzők nyugalma érdekében a Disney úgy határozott, hogy az első EZ-D DVD-ket csak akkor dobják piacra, ha az adott filmek már hat hete futnak a rendes kölcsönzői forgalomban.

Ugyanígy lemondtak arról is, hogy az önmegsemmisítő lemezekre extra filmanyagokat tegyenek, ahogy ez a hagyományos DVD-ken különben szokásos.

Korábban nem jött be

Hasonló kísérletre egyébként már 1998-ban sor került. Akkor korlátozott alkalommal lejátszható DVD-ket próbáltak piacra dobni, de ez bukásnak bizonyult.

A Disney most reális esélyt lát a sikerre, mivel a DVD jóval népszerűbb, mint öt éve volt. Más filmstúdiók, köztük a Paramount, Sony és a Warner Brothers még nem mutatnak érdeklődést az újszerű technológia iránt.