Natália
-3 °C
8 °C

A világ összes videoklipje kikerülhet a YouTube-ra

2006.08.18. 11:30
Az egykor oly sokat emlegetett MTV-generáció a következő egy évben teljesen feledésbe merülhet. Helyébe a YouTube-generáció léphet. Ha a videómegosztó szájtnak sikerül megállapodnia a zenekiadó cégekkel és a mobilpiac is beindul, a web lehet a zene új otthona.
A mobil is tetszik a YouTube-nak
A hírek szerint a YouTube a mobilok irányába is terjeszkedne. Azt azonban már most tudni lehet, hogy a zsebkészülékeken nem a zenei videók, hanem a sportközvetítések és összefoglalók a legnépszerűbbek. Becslések szerint a 2006-os futball-világbajnokság önmagában 300 millió dolláros bevételt hozhatott a mobilszolgáltatóknak világszerte, miközben 2005-ben összesen 46,5 millió dolláros volt a mobilos videoszolgáltatások piaca.

Az Infonetics elemzőcég tanulmánya szerint három éven belül 5,6 milliárd dollárosra nő a mobilos videoközvetítések piaca. Az Infonetics ugyanakkor arra is rávilágít, hogy addig még sok változásnak kell történnie, például széles körben el kell terjedniük az alacsony fogyasztású, nagy kijelzős és szélessávú (hsdpa vagy wifi) elérést garantáló készülékeknek.

Maximum egy-másfél évet kell várni, s a világ összes zenei videója megtekinthető lesz a YouTube-on, újságolta a nagy hírt a videómegosztó szájt társalapítója, Steve Chen. Ha a tárgyalások sikerrel zárulnak, a YouTube lehet a webkettő MTV-je, értékeli a bejelentést az ArsTechinca.

Erre minden esély megvan. A nyolcvanas években felfutott videoklip-műfaj az utóbbi években válságba jutott. Szakértők szerint az iPod-generáció zenei ízlése annyira szegmentálódott, hogy egyre kevesebbet nézik már az általános könnyűzenei adókat.

Az MTV eddig két módszerrel igyekezett a trendek elé kerülni: egyrészt általános csatornáján egyre több a szerkesztett tartalom, a fikciós és dokumentumfilm, és egyre kevesebb a klip, illetve egyre több, egyetlen zenei irányzat klipjei közül válogató tematikus csatornát indítanak.

Amíg az MTV stratégiát vált, a YouTube igyekszik magához terelni a zenehallgató fiatalokat. Persze semmi sincs ingyen. Bár az ígéretek szerint a zenei videókat térítésmentesen tekinthetik majd meg a netezők a szájton, nyilván a zenekiadók el fogják kérni a maguk részesedését.

A megoldás itt is az lehet, hogy a videotartalmakat reklámfilmekkel vezetik majd fel. Ugyanakkor az is elképzelhető, hogy egyes videoklipeket - az Apple iTuneshoz hasonlóan - pénzért akár saját gépünkre is letölthetünk majd.

Csak a web

Mit hallgatnak a gtalkosok?

Nem akar kimaradni a digitális zenepiacról a Google sem. A cég instant üzenetküldő szolgáltatását, a GTalkot most frissítették. Az egyik új eszköz segítségével pedig nyomon követhetjük, hogy a kontaktlistánkon szereplők éppen milyen zenét hallgatnak számítógépükön. Ez a fejlesztés önmagában nem tekinthető egyedinek, hiszen a Microsoft MSN Messengere is képes erre. Csakhogy a Google ki is értékeli a felhasználók zenehallgatási adatait, s a Google Music Trends oldalon meg is mutatja a netezőknek.

Piaci elemzők szerint az a tény, hogy az EMI egyáltalán leült tárgyalni a YouTube-bal, jelzi azt a stratégiai törekvést, hogy a zenekiadók egyre nagyobb bevételt szeretnének a digitálisan értékesített zenékből, írja a MarketWatch. Az online videopiac 43 százalékát uraló YouTube pedig kiváló esélynek tűnik e tervek megvalósításához.

A másik oldalról nézve: a YouTube fellélegezhet. Jelenleg ugyanis rendszeresen fordulnak meg olyan felvételek a szájton, melyek szerzői jogokat sértenek. Ha a zenekiadókkal sikerül megállapodni, legalább a zenei videóklipek jogtisztán jelenhetnek majd meg a szolgáltatásban. Szintén a YouTube-nak kedvezhet, hogy ha sikerül tető alá hozni a megállapodást, nagy számban fognak érkezni új hirdetők - s ezzel együtt új bevételek - a szájthoz. Ez pedig mindennél fontosabb egy kiugróan népszerű, ingyenes webes szolgáltatást kínáló cég esetében.

A tervek szerint a videoklipekről nem választják le a közösségi funkciókat, így azok ugyanúgy értékelhetőek és kommentelhetők lesznek, mint a jelenlegi videotartalmak.