Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

A Vivendié az MP3.com

2001.05.21. 10:13
A Vivendi Universal vasárnap bejelentette, hogy 372 millió dollár készpénzért megvásárolja az MP3.com online zeneforgalmazó oldalt. A Vivendi rendkívül kedvező időpontban vásárolta meg a céget, ugyanis az MP3.com részvényei hónapok óta mélyrepülésben vannak a tőzsdén. Nem egészen két évvel ezelőtt a részvényekért 60 dollárt is megadtak.
Most az MP3.com részvényesei részvényenként 5 dollárt kapnak, ami 66 százalékkal több, mint a pénteki tőzsdezáráskor jegyzett érték. A részvényesek eldönthetik, hogy az összeget készpénzben veszik fel, esetleg részben Vivendi-részvényeket kérnek kompenzációként. Ha a részvényeket választják, az üzlet adómentes lesz a számukra.

A Vivendi-MP3.com ügylethez még a kereskedelmi felügyeleti szervek hozzájárulása is szükséges. Michael Robertson, az MP3.com alapítója, és egy személyben elnöke és ügyvezetője, a jövőben az internetes értékesítésben különleges tanácsadóként működik majd. A Vivendi vezetőségéből egyelőre még senki nem kommentálta az üzletet.

A francia Vivendi 29 milliárd dollárért vásárolta meg a Seagramtól az Universal Music Group kiadót, és azóta készül az online zeneforgalmazásra. A Vivendi számára legnagyobb konkurenciát ezen a téren a AOL Time Warner és a Sony jelentik. A Vivendi néhány hete vásárolta meg 23 millió dollárért az Emusic szolgáltatót.

A BMG, AOL Time Warner és az EMI bejelentették saját fizetős szolgáltatójuk, a Musicnet megalapítását. Az online zeneforgalmazás úttörőjének, az MP3.com-nak a megszerzése remek üzlet a Vivendi számára - vélik elemzők. Egyes becslések szerint az amerikai zeneeladások egynegyedét az interneten keresztül bonyolítják majd.

A Napster és más weboldalak révén ingyenesen lehet zenéhez jutni, és ez tavaly a bolti lemezeladások 14 százalékos visszaesését okozta - jelentette be a lemezkiadó ipar nemzetközi szövetsége.

Tavaly az MP3.com-ot perbe fogta az öt legnagyobb lemezkiadó, köztük a Vivendi Universal, majd a peren kívüli egyezség keretében a megszorongatott online zeneforgalmazó 53,4 millió dollárt fizetett ki. Ezenkívül az Universal megkapta a lehetőséget, hogy részesedést vásároljon az MP3.com-ban.

Ezzel együtt a cég az elmúlt év során 130 millió dollárt költött a kiadókkal szemben vívott szerzői jogi csatározásokra, és számos pere van még függőben a kisebb társaságokkal. Tavaly az MP3.com csaknem 23 millió dolláros üzleti veszteséget könyvelt el, bár az eladások közel megduplázódtak, és elérték a 80,1 millió dollárt.

Az MP3.com lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy tárolják, és lejátsszák a cég adatbázisában szereplő bármely CD-t, ha igazolják, hogy a lemezt már megvásárolták. Az MP3.com az öt legnagyobb kiadóval kötött megállapodása alapján 150 ezer művész zenéjét kínálhatja.