Barbara, Borbála
-5 °C
3 °C

Harcjátékok

2005.05.08. 23:03
Bagdad utcáin járőrözünk. Minaretek, elhagyott lakóházak, szétlőtt autók, döglött állatok tőszomszédságában araszolunk előre. Gyerekek kéregetnek, burnuszos helybéliek mosolyognak ránk. Mindenki gyanús. Az oszlásnak indult tehenek járványt sejtetnek. Mit tegyünk, hogyan meneküljünk?
Szerencsére csak a képernyő valóságában, s nem az igazi Bagdad poklában merültünk el. A Dél-kaliforniai Egyetemhez tartozó Kreatív Technológiák Intézetének (ICT) Marina Del Rey-i stúdiójában készült videojátékok egyikébe pillantottunk bele. Az ICT az Egyesült Államok hadseregének készíti interaktív mozgóképeit. Rajzfilmesek, grafikusok, játéktervezők, rendezők, forgatókönyvírók, mérnökök és mesterségesintelligencia-kutatók közös munkái a XXI. századi háborúkhoz idomulva, tökéletes kiképzést nyújtanak a harcba indulóknak.

Hollywoodból a Közép-Keletre

A Microsofttal is üzleti kapcsolatban lévő ICT-t a ma hatvanöt éves, komoly tévés múlttal rendelkező Richard Lindheim alapította 1999-ben. Korábban számítógépes animációt tanult, majd amikor 1997 körül a hadsereg érdeklődése Hollywood felé fordult, a csúcstechnológiák ismert rajongójaként ő is képbe került. Meghívták egy konferenciára, holott soha nem volt katona, sőt, nem is akart az lenni. Ugyanakkor érdekelte a gondolat, hogy "a szimulációhoz valamilyen módon fel lehet használni történeteket, karaktereket, a szórakoztatás elemeit; különböző helyzetekbe állíthatunk embereket, és segítünk nekik a döntéshozásban."

#alt#

Lindheim egyértelműen a játékokra gondolt. Míg a "vietnami generáció" a tévén nőtt fel, a mai katonák videojátékokon cseperedtek - érvelt. A statisztika őt igazolja: évente hetvenötezren választják a sereget: kilencven százalékuk alkalmi, harminc pedig fanatikus játékosnak vallja magát. A katonák DVD-lejátszóikat és játék-konzoljaikat általában magukkal viszik a Közép-Keletre.

Intelligens játékkarakterek

#alt# Az ICT (fejlesztés alatt álló) egyfajta metarendszere, a különböző, teljes "belemerülést" biztosító, hálózatba kötött rendszerek együttese, az ELS (Experience Learning System) passzív helyett aktív tanulást és gyakorlatozást kínál. Hat éve alatt egyre tökéletesebb virtuálisvalóság-környezeteket hoztak létre. Úgy gondolják, közeledik az idő, amikor a hadsereg valós időben és a csatamezőn reagál az aprólékosan kidolgozott szimulációra. A jelenlegi szimulátorok még nem biztosítják az ELS-ben való tökéletes alámerülést, így grafikán, MI-karaktereken, hangon, történetépítésen és hálózatiságon egyaránt bőven akad tennivalójuk.

Többek között az aszimmetrikus hadviselésre "ideális" nagyvárosi tereiket intelligens, a felhasználóval természetes nyelven interakciót létesítő szereplőkkel - helyi lakosokkal, a baráti és az ellenséges erők harcosaival, esetleg a küldetés végrehajtásán fáradozó alakulat virtuális tagjaival - óhajtják benépesíteni. Értik, milyen helyzetbe pottyantak; érvelve és következtetve döntik el, mi a teendő a következő lépésben. Ismerik környezetüket, s ha kell, vezetőként kalauzolják a kiskatonát. Reakcióikról nem a tervezőasztal mellett határoznak, hanem (az adott szituációnak megfelelően) maguk alakítják azokat. Az eredmény: robusztusabb, hatékonyabb viselkedéstípusok. A karakterek a viselkedés, az észlelés és az érzelmek kapcsolatán alapuló emocionális modellel rendelkeznek.

Árulók és lázadok között

Az egyik videóban (Power Hungry) a fiatal és felettébb türelmetlen amerikai katonatisztnek élelmiszersegély-csomagok szállítását kell felügyelnie Afganisztánban. Feladatát baljós terepen, korlátozott erőforrások, félreértések közepette, két áruló afgán hadúr (Omar és Mohamed) szorításában igyekszik végrehajtani. A helyzet rosszabbodik, lövöldözés tör ki, Omar lelövi egyik törzsbelijét. A második részben animált fej tűnik fel a képmező sarkán. A felhasználót teszteli. A játékos szintén kérdez, sőt, odarángathatja bármelyik karaktert, és például Omart arról faggathatja, hogy mit gondol az amerikaiak afganisztáni jelenlétéről. Meghökkentő, döbbenetes igazságokat tartalmazó választ kap - az ICT kultúrantropológusokat is bevont munkáiba.

A már-már élethű Flatworld élményeit speciális megjelenítő, hangeffektusok, sztereoszkópikus grafika, "4D-s" érzéki élmények (szélfújás, vibrálás) adják. Valahol Délnyugat-Ázsiában járunk, lázadás tör ki, lövöldöznek, szobánk beleremeg a csatazajba. Helikopterek tűnnek fel, érzékeljük földre-szállásukat. Ellenséges parancsnok rohan be a helyiségbe, ránk ordít. A leleményes programozók Stanley Kubrick Full Metal Jacket-jének mondataiból adtak a szájába.

A történetek azonban nemcsak Irakban és Afganisztánban bonyolódnak. Egyik következő projektjük például a veteránok trauma utáni stressz-szindróma kezelését igyekszik könnyebbé tenni.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.