Ilona
18 °C
34 °C

16 dollárt keresett az internet kedvenc viccén a rickrolling atyja

2009.04.15. 15:36 Módosítva: 2009-04-15 15:37:21
Peter Waterman fel van háborodva; hiába lett közkedvelt netes vicc a slágeréből, a YouTube kevesebb jogdíjat fizet érte, mint egy angol városi rádió. 154 millió megtekintés után 16 dollár ütötte a Never gonna give you up írójának markát.

Az utóbbi évek egyik legviccesebb internetes mémje a rickrolling. A valamikor 2007 tavaszán elindult őrület lényege az, hogy csigázzuk fel az olvasó érdeklődését, ígérjünk be neki valami egészen bombasztikus dolgot egy link mögött, majd a kattintás után toljuk a képébe Rick Astley, a nyolcvanas évek méltán elfeledett pophercege legnagyobb slágerét, a Never gonna give you upot. Például így: leleplező videón vall Bajnai Gordon az Orbán Viktorral kötött titkos paktumáról itt!!!

Minél váratlanabb a zene és meghökkentőbb a felbukkanása, annál jobban üt a poén, amit egyszerűen képtelenség megunni. A jelenség leghíresebb felbukkanása tavaly április elsején volt, amikor a YouTube rickrollozta saját magát (a címlapon minden videóra kattintva a Rick Astley-sláger jött be), de volt már példa élő rickrollingra is, az amerikai egyetemi kosárlabda-bajnokságban.

A rickrolling-őrület újra divatba hozta a Never gonna give you upot, a szám rengeteg verziója felkerült a YouTube-ra, amiket összesen több mint 150 milliószor néztek meg (ebben nincs benne a más weboldalakra beágyazott videók nézőszáma).

A sláger egyik írója, Peter Waterman, a nyolcvanas évek egyik legsikeresebb brit könnyűzenei producere most felháborodottan nyilatkozott a The Telegraph-nak, mondván a YouTube a sok millió letöltés után képes volt 16 dollár (3500 forint) szerzői jogdíjjal kiszúrni a szemét. A producer, akinek vagyonát a Times 47 millió fontra (15 milliárd forint) becsüli, azt mondta, a Google úgy zsákmányolja ki a zenészeket a YouTube-bal, ahogy a dubaji vendégmunkásokat kihasználják a munkaadóik.

Waterman szerint sürgősen új megállapodást kellene kötnie a zenekiadóknak a Google-lel, mert az nem állapot, hogy a százmillió emberhez elérő videómegosztó kevesebb jogdíjat fizet, mint egy angol városi rádió. A Google nemrégiben több európai szerzői jogi szervezetettel is vitába bonyolódott a jogdíj emelése miatt, aminek az lett az eredménye, hogy a brit és német felhasználók elől jó ideje blokkolva van az összes videoklip a YouTube-on, amíg nem sikerül kompromisszumot kötniük.