Ambrus
-7 °C
3 °C

Újabb mamut veti rá magát a webkettőre

2006.05.19. 11:10
Az AOL úgy tűnik, megtanulta a webkettes táncot: egyre jobban mennek neki az ellesett lépések, még akkor is, ha néha kihagy egyet-egyet. Legutóbb online kapcsolatépítőt és videómegosztó szájtot nézett ki magának. A nagy riválisok is ezen a két területen nyomulnak.
Az amerikai óriásvállalat, miután komoly veszteségeket szenvedett az internetszolgáltatói piacon, részben átnyergelt a tartalomszolgáltatásra. Nemrégiben írtunk azokról a pletykákról, miszerint az AOL látva a MySpace és a többi social network oldal sikerét, maga is online kapcsolatépítő szolgáltatást fog indítani. Nem is kellett sokat várni a bejelentésre: megérkezett az AIM Pages.

A közösségépítő szájoké a jövő

Az AOL-nek van némi tapasztalata a közösségépítésben, ugyanis a cég nevéhez fűződik a - megkockáztatjuk - első komolyabb online közösségépítést célzó törekvés, az AIM Buddy List. Ám valószínűleg az AOL akkoriban nem ismerte fel saját fejlesztése jelentőségét, így a MySpace, az Orkut vagy a Friendster sikertörténete kellett ahhoz, hogy ismét nekigyürkőzzön a projektnek.

Az AIM Pages nem tartalmaz sok újítást a többi social networking szájthoz képest. Talán csak a nettelefonálást lehet kiemelni, ugyanis az ismerősök elvileg ingyen telefonálhatnak (és persze csetelhetnek is) egymás között. A várakozások szerint ez a funkció nagyban elősegítheti majd a tengerentúlon a VoIP-telefonálás népszerűsödését.

AIM Pages
Webkettes lecke 1.: Építsünk közösségépítő szájtot (forrás: Techcrunch)

A Google kacsintgat

Látszólag nem tartozik ide, hogy a Google vezetője a MarketWatchnak elejtett egy félmondatot arról, hogy esetleg ők is megerősítenék magukat az online kapcsolatépítő szájtok piacán. Persze a Google már rendelkezik egy ilyen szolgáltatással - ez az Orkut -, melyet azonban nem ártana egy kicsit rendbe szedni, hogy fel tudja venni a versenyt a riválisokkal. A Google vezérigazgatója, Eric Schmidt azonban úgy gondolja, a probléma ma sokkal inkább az, hogy például a 70 milliós felhasználói táborral büszkélkedő MySpace nem hoz elég pénzt a tulajdonosának, a Google viszont nagyon szívesen beszállna valaki mellé megoldani az ilyen problémákat.

Persze ennek kapcsán elindultak a pletykák, hogy akkor majd összeáll a MySpace és a Google, és utóbbi online hirdetési megoldásaival turbózza majd fel az egyre nagyobbra duzzadó MySpace-t. Ugyanakkor érdemes figyelembe venni, hogy a Google 5 százalékos részesedést vásárolt korábban az AOL-ben, valamint ők szolgáltatják az AOL keresőtalálatait is, így ha valakivel, akkor már sokkal inkább az AOL-lel lenne ésszerű összeállniuk. Feltéve, ha egyáltalán össze akar állni valakivel egy ilyen sikeres keresőóriás.

Az online videómegosztásé a jövő

A kérdés annál érdekesebb, hiszen más webkettes fejlesztések is megtetszettek az AOL-nek. Ott van mindjárt az egyre népszerűbb YouTube, mely az online videómegosztást forradalmasította. Az AOL szinte egy az egyben lemásolva a YouTube tulajdonságait, nemrégiben elindította saját videómegosztó szolgáltatását az UnCutot. Ide legfeljebb ötperces kisflimeket tölthetünk fel, melyeket megoszthatunk ismerőseinkkel, és beágyazhatjuk ezeket a felvételeket weboldalainkra, blogunkba is. Az AOL-nek csak egyetlen funkció kerülte el a figyelmét: a YouTube-bal ellentétben ugyanis az UnCuton nem címkézhetjük a videókat, így a keresés, nézelődés is körülményesebb.

Hogy mennyire komolyan gondolja az AOL a videómegosztó szolgáltatását, talán az is jelzi, hogy legutóbbi hírek szerint felvásárolták a Lightingcastet, mely online multimédia tartalmakba épített hirdetésekre specializálódott.

Az online videófogyasztást elsősorban a szélessávú net terjedése generálja. Négy év múlva a netkapcsolattal rendelkező amerikai háztartások 78 százaléka már szélessávon kapcsolódik majd a netre, jelzi a JupiterResearch. Nem véletlen tehát, hogy pezseg ez a piac. Legutóbb a Google frissített videómegosztó szolgáltatásán, és egyes hírek szerint a Yahoo is elindítja a maga YouTube-klónját.

AOL UnCut
Webkettes lecke 2.: Építsünk videómegosztó szájtot

Felvásárol, klónoz, kísérletezik

Az AOL tehát nagyobbrészt klónozza a sikeres webkettes szolgáltatásokat. De hogyan csinálják a riválisok? A Google vegyes módszert alkalmaz: a Notebook arra példa, hogy másolják a webketteseket, de ugyanakkor hajlandóak felvásárolni is a sikeres kezdőket (lásd Writely). A Yahoo is hisz a felvásárlásban: már a del.icio.us és a Flickr is az övé. Egyedül a Microsoft próbálkozik saját úton: a Live-projektekkel vagy épp a Walloppal. Ha nem is holnap, de mindenesetre - online befektetői mércével mérve - hamarosan kiderül, melyik út bizonyul sikeresebbnek.