Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

A DoCoMo játszmája

2000.11.13. 12:27
Az America Online és az NTT DoCoMo együttműködése szakértők szerint lendületet adhat a formálódó mobilinternet-szektornak, és nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy a harmadik generációs mobiltechnológiában úttörő japán cég riválisait megelőzve globális játékossá váljon.
Az Egyesült Államok és a világ legnagyobb internetszolgáltatója, az America Online és Japán legnagyobb mobiltelefon-társasága, az NTT DoCoMo, szeptember végén jelentették be, hogy statégiai szövetségre lépnek. Bár a szakértők fantáziáját a szövetség még nem mozgatta meg annyira, mint az AOL és a Time Warner tervezett fúziója, annyit azért megkockáztatnak, hogy az együttműködés mélyreható következményekkel járhat a még csak kialakulóban lévő mobilinternet-szektorban.

Tokióban indul a harmadik generációs mobilszolgáltatás
Ami a tényeket illeti. A DoCoMo 100 millió dollárt fizet az AOL Japan 42,3 százalékáért, s ezzel a vállalat legnagyobb, többségi tulajdonosává válik. Továbbá az AOL Japan a következő években 102 millió dolláros tőkeinjekciót kap a DoCoMotól és más befektetőktől. A világszerte összesen 26 millió előfizetővel rendelkező AOL 4 éve indult japán leányvállalata eddig nem volt valami sikeres a japán internetszolgáltatói piacon, melyet a nagy elektronikai vállalatok, az NEC, a Fujitsu és a Sony által alapított ISP-k uralnak. Az AOL Japan jelenleg mintegy 450 ezer előfizetővel rendelkezik, a DoCoMo reményei szerint azonban ez a szám egy éven belül 1 millió fölé emelkedik.

Az együttműködés legfontosabb része, hogy a DoCoMo biztosítani fogja az America Online e-mail és instant messenger szolgáltatását mobilinternet-előfizetői számára, kifejleszti és bevezeti a szolgáltatások I-mode változatát. Továbbá a két vállalat közös munkacsoportot állít fel, melynek feladatai közé tartozik majd a mobil- és a földi vonalas internet integrálási lehetőségeinek vizsgálata. Emellett beruházási céllal felkutatják azokat a vállalkozásokat, amelyek a harmadik generációs mobiltechnológiák fejlesztésével, a vezetékes és mobilinternet-szolgáltatások közelítésével és mobilmultimédiával foglalatoskodnak. (A DoCoMo egyébként egyedül is hatalmas összegeket költ fejlesztésre: kutatási részlege közel évi 1 milliárd dolláros költségvetéssel működik, és 900 mérnököt foglalkoztat.)

,,Bárhonnan, bármikor, bármilyen eszközzel"

I-mode mobilok
Mindkét társaság stratégiájába beleillik a szövetség. Az AOL kimondott célja, hogy szolgáltatásait bármikor, bárhonnan és bármilyen eszközzel igénybe lehessen venni. Az amerikai internetszolgáltató láthatóan már a kezdet kezdetén jelen akar lenni a mobilinternet-szektorban, ami érthető is, hiszen a cég vezetése szerint a mobilinternetezők száma néhány éven belül jelentősen meghaladja majd a vezetékes előfizetők számát. Ebből a szempontból az AOL jól választott, a DoCoMo ugyanis a mobilinternet terén minimum egy évvel megelőzte nemzetközi versenytársait.

A DoCoMo, mely minden más mobilcégnél korábban ismerte fel, hogy a kínált tartalom pörgetheti fel a mobilinternet-piacot, az együttműködésnek köszönhetően új tartalmat kap meglévő szolgáltatásához. A japán cég szempontjából azonban a szövetség csupán egy nagyobb játszma része. Az Egyesült Államokban piacvezető, de Európában is jelentős pozíciókal rendelkező America Online tartalmához való hozzáférésnek hála, a DoCoMo vonzóbb és erősebb alkupozícióban lévő partnerként tárgyalhat az amerikai és európai mobiltelefon-társaságokkal a lehetséges együttműködésről vagy résztulajdonszerzésről.

,,Ma Tokió, holnap az egész világ"

A több mint 32 millió előfizetővel rendelkező DoCoMo a japán mobiltelefon-piac 64 százalékát birtokolja, a japán mobilinternet-piacnak pedig körülbelül 80 százalékát tudhatja magáénak. (A DoCoMo név egyébként a ,,Do Communication over the Mobile Network" buzdítást rejti magában.)

A társaság alig két éve, 1999 februárjában indította el a szigetországban I-mode nevű szolgáltatását, melynek jelenleg 14 millió előfizetője van, év végére pedig már 17 millióra számítanak, ami az előfizetői szám eddig növekedése üteme alapján könnyen teljesülhet. A WAP-hívők bánatára a rendkívül sikeres szolgáltatás nem WAP-ra, hanem leegyszerűsített HTML nyelvre épül. A japán tartalomszolgáltatók is fellelkesedtek az I-mode fogadtatásán, jelenleg már több mint 18 ezer site biztosítja az előfizetőknek a legkülönfélébb tartalmat.

Az I-mode már ma is csomagkapcsolt technológiára épül, de még csak 9600 bps adatátviteli sebességet biztosít, jövő áprilistól azonban a DoCoMo - először Tokióban - elindítja harmadik generációs mobilszolgáltatását, kezdetben 386 kbps adatátviteli sebességgel. A mobilcég tehát technológiai szempontból felkészülten fogja várni azt a szórakoztatóipari tartalmat, melyet az AOL és a Time Warner fúziójából létrejövő cég kínálhat majd a mobilinternetezőknek.

A DoCoMo lényegében kinőtte a japán piacot, és az év második felében nemzetközi hadjáratra indult. Az 1992 létrejött társaság azonban meglehetősen későn lépett be a piacra, és a többi nagy játékosétól eltérő stratégiát követ. Nem vett részt a cégfelvásárlási őrületben, sem pedig a nagy UMTS-tendereken, amelyek miatt a nagy távközlési cégek olyannyira eladósodtak, hogy a brókercégek és befektetési bankok sorra minősítették le részvényeiket.

A DoCoMo inkább 15-20 százalékos kisebbségi részesedéseket vásárol, hozza a készpénzt, melyre a partnereknek a harmadik generációs szolgáltatás kiépítéséhez vagy a sávszélesség vásárlásához szükségük van, valamint a technológiát, mely garantáltan a legmodernebb a világon. A kisebbségi részesedés megszerzése után a társaság arra törekszik, hogy 50-50 százalékos résztulajdonban lévő mobilinternet-szolgáltatót hozzon létre partnerével.

Az ígéret földje

A japán cég fő ambíciója, hogy megvesse lábát a jelenleg igencsak fejletlen, de potenciálisan hatalmas amerikai mobiltelefon-piacon. A DoCoMo olyan Egyesült Államok-beli partnereket keres, akik készek elfogadni az ő W-CDMA technológiáját, mely az amerikai Qualcomm CDMA2000 technológiája mellett jó eséllyel pályázhat arra, hogy világszabvány legyen.

A WAP-ra felesküdött amerikai mobiltelefon-szolgáltatóknak eddig nem sikerült olyan mobilinternet-tartalmat kínálniuk, amely felkeltette volna a fogyasztók tömegeinek érdeklődését. Ezért ha az AOL-DoCoMo párosnak és leendő amerikai partnerüknek sikerül az I-mode szolgáltatást bevezetni a piacra, akkor jó eséllyel kihasználhatják az amerikai cégek eddigi sikertelenséget.

A DoCoMo korábban a VoiceStreammel tárgyalt kisebbségi részesedés szerzéséről, de a nagyétvágyú Deutsche Telekom leütötte a kezéről, amikor a vállalat egészére ajánlatot tett. A cég azonban természetesen más amerikai mobilszolgáltatókkal is tárgyal, a legvalószínűbb jelöltnek sokáig az SBC Communication és a BellSouth közös leányvállalatát, a Cingulart tartották, október végén azonban felröppent, hogy az AT&T, illetve mobil leánya, az AT&T Wireless iránt is érdeklődik. Mindkét cégnek jól jönne egy kis készpénz a hamarosan induló spektrumaukciókon.

Európai partraszállás

Akárcsak az Egyesült Államokban, Európában is előnyös a DoCoMo számára az AOL-lal való együttműködés, az amerikai internetszolgáltató ugyanis Európában meglehetősen erős pozíciókkal rendelkezik. Az erőteljes európai terjeszkedés mellett szól, hogy az európai mobilszolgáltatók előreláthatóan a W-CDMA technológiát fogadják majd el.

A DoCoMo nemrégiben szerzett 15 százalékos részesedést a német UMTS-tenderen sikeresen szerepelt holland KPN Mobile-ban, és 20 százalékos tulajdonrészt vásárolt a brit Hutchison 3G UK Holdingban, mely Nagy-Britanniában szerzett harmadik generációs mobilszolgáltatási engedélyt. Továbbá a japán cég szeptember végén jelentette be, hogy brit leányvállalatot alapít, Németországban pedig novemberi indulással kutatóintézetet hoz létre, mely együttműködik majd a régió egyetemeivel és kutatóintézeteivel.

A KPN és a DoCoMo jövőre kívánja elindítani I-mode szolgáltatást biztosító mobilinternet-portálját - először Németországban, Hollandiában és Belgiumban. A mobilinternet szempontjából a holland-japán duó jelentős versenyelőnnyel indul az európai piacon, eddig az egyetlen komolyabb ellenfél a Vodafone és a Vivendi által indított mobilinternet-portál, a Vizzavi.

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!