Miklós
-7 °C
2 °C

A dolgok internete épül

2005.11.22. 10:45
Hamarosan több gép használja az internetet, mint ahány ember, hiszen egyre újabb és újabb érzékelők, intelligens otthonok és rádiós azonosítók csatlakoznak rá, derül ki az ENSZ telekommunikációs ügynökségének legfrissebb jelentéséből.

Valós időben összekapcsolt emberek, elektronikai eszközök és adatbázisok alkotnak majd világméretű hálózatot az internet következő fejlettségi szintjén, autóink, telefonjaink és könyveink is tudják majd, kik vagyunk, mit csinálunk, merre járunk - derül ki az ENSZ tunéziai tanácskozásán bemutatott tanulmányból. A szervezet telekommunikációs részlege a címadással is érzékelteti, hogy már nem az emberek, hanem "A dolgok internete" épül.

Más kutyája nem kell

Nicholas Negroponte, az MIT Media Lab vezetője beszédében a nagyközönség elé tárta a dolgok internetéhez tartozó kedvenc - még csak gondolatfoszlányként létező - eszközét: az intelligens kilincs előzékenyen kinyitja majd az ajtót, ha zacskókkal teli kezekkel érkezünk haza a bevásárlásból, és képes lesz arra, hogy kiengedje a sétálni a kutyát, és csak ugyanazt az egy kutyát engedje vissza a lakásba, a szomszédét nem, írta a Daily Times.

A dolgok hálózata már elkezdett kiépülni, hiszen világszerte előfordul, hogy például mobiltelefonnal fizetünk mozijegyért, letölthető filmért, vagy éppen egy klubtagságiért. Emellett a rendszer egyik fontos eleme a rádiófrekvenciás azonosítás, amelyet az úgynevezett RFID-csipek tesznek lehetővé, amelyek bármilyen ostoba tárgyba beültethetőek, és így lehetővé válik ezeknek a tárgyaknak a nyomon követése.

Alapfeltétel ugyanakkor, hogy minden egyes eszköz ugyanolyan szabványos megoldásokra épüljön, amelyet a fejlesztőcégek versengése miatt általában igen nehéz megvalósítani.

Az autó tehet róla

Más is hátráltatja a dolgok hálózatának kiépülését: például a személyes adataink kiszivárgásától való félelem, hiszen elég rémisztően hangzik, hogy minden eszközünk távolról is elérhető lesz. Ha ez megvalósul minden egyes eszközünk biztonságról gondoskodnunk kell, és manapság az emberek többsége egy teljesen szokványos számítógép védelmét sem tudja megoldani. Az International Herald Tribune szerint az is kérdéseses, hogy vajon az intelligens hálózatra csatlakozó, intelligensen kormányozó autó magára vállalhatja-e a felelősséget egy balesetben?