Mária
-6 °C
-2 °C

A férfiak a képeket nézik, a nők olvasnak

2002.10.02. 16:52
Német médiakutatók úgy találták, hogy a weboldalakon megjelenő információhalmazból a férfiak a képeket, a nők a menüket és a szöveget nézik. Az online érzékelés eközben a képernyő jobb alsó sarkában a nullához közelít.
A papír alapú újságokkal ellentétben, ahol az olvasók köztudomásúlag az oldal jobb felső sarka iránt tanúsítanak megkülönböztetett figyelmet, az internetet böngésző felhasználók a weboldal bal oldali és felül elhelyezkedő elemeit preferálják.

Nem nézik a jobb alsó sarkot

Ezekre a következtetésekre jutott a hamburgi MediaAnalyzer piackutató cég elemzése, amelyet a w&v szakmai folyóirat ismertetett. A kísérleti személyek szemmozgását követő (eye-tracking) felmérés alapján a kutatók biztosra veszik, hogy a weboldalakon jobb oldalt alul elhelyezett információkat sok esetben nem észlelik az olvasók.

Bár a weboldalak átlagosan 63 százalék szövegből és 37 százaléknyi grafikai elemből állnak, a szöveges és képi információk egyaránt a kattintások felét gyűjtötték be. Ennek alapján a képeket először jobban figyelik a felhasználók, mint a kopárabb szöveget.

Az ötödik-hetedik másodperctől kezdve a szöveg lesz az olvasó számára fontosabb. AZ olyan képek, amelyek az oldal felületének 16 százalékát foglalták el, a kattintások 26 százalékára voltak érdemesek.

A nőket érdekli a szöveg

A bannereket (a felület kilenc százalékát foglalva) hat százalékos átkattintásra méltatták. A tanulmány szerint a nők erősebben figyelik a szöveges tartalmakat, miközben a férfiak a képekre reagáltak jobban.

A tanulmány elkészítéséhez két reklámügynökség és egy médiavállalkozás 150 munkatársának közreműködését kérték. Az észlelési teszthez 10-10 oldalt válogattak össze német lapok (Focus, Spiegel, TVToday, TVSpielfilm, Bild, BZ-Berlin, Faz.net, Welt, Amica és Allegra) és különböző ágazatok és vállalkozások (Audi, BMW, Yahoo, AltaVista, Congate, Callino, RTL és ARD) internetes kínálatából.