Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Ingyen webstatisztika a Google-től

2005.11.18. 10:20
A Google Analitycset egy éve még Urchinnek hívták, és havi ötszáz dollárért lehetett rá előfizetni. Márciusban a Google megvette a céget kilóra, és hétfőtől ingyen adja a szofisztikált forgalomelemző szoftvert.

Kisebb-nagyobb fennakadásokkal ugyan, de hétfőn elindult a Google Analytics, a kaliforniai keresőcég legújabb ingyenszolgáltatása. Az online felületen elérhető forgalomelemző a San Diegó-i Urchin kifinomult webstatisztika-szoftverének átvétele. A céget a Google idén márciusban szőröstül-bőröstül megvásárolta, és ezzel együtt jelentősen csökkentette az előfizetési díjakat. A havi 495 dollár helyett először csak kétszázat kért a Google, majd hétfőtől egy huszárvágással ingyenesen elérhetővé tette a webstatisztikát.

#alt#
Így néz ki, ha nem működik
Az átállás nem volt teljesen zökkenőmentes; az Urchin egyik korábbi ügyfele, Ethan Stock, a Zvents rendezvényrendszerező cég társalapítója blogján, az OnoTechen arról panaszkodott, hogy legalább két napig nem fért hozzá statisztikáihoz, mert az Urchint felváltó Google Analytics-be nem kerültek át az adatok.

"Kezdjen el úgy viselkedni, mint egy igazi üzleti vállalkozás, különben halálra van ítélve" - szólította fel a Google-t a felháborodott vállalkozó. "Inkább legyen valami fizetős és megbízható, mint ingyenes és megbízhatatlan" - írta Stock, aki szerdán, 49 óra elteltével boldogan jelentette, hogy a Google válaszolt reklamációjára, és a webstat újra működik. A Google azzal magyarázta az üzemzavart, hogy a vártnál sokkal többen érdeklődtek az Analytics iránt, de megnyugtatott mindenkit, hogy adatok nem vesztek el. A szájton most az olvasható, hogy bár a Google óránként frissíti a statisztikákat, a felhasználók akár hatórás késésre is számíthatnak.

Honnan jött, hová ment?

Akinek már van Google-accountja, egyszerűen feliratkozhat az Analytics-re: elég megadnia annak a szájtnak a címét, amelynek forgalmát nyomon szeretné követni, a Google pedig generál neki egy néhány soros html-kódrészletet, amelyet a figyelni kívánt oldalak fejlécébe kell illesztenie. A forgalmi adatok ezután többféle jelentés formájában elemezhetők: van vezetőknek, hirdetőknek és webmestereknek szánt riport is. A szokásos adatokon - látogatók, oldalletöltések - kívül a Google Analytics olyan finomságokkal szórakoztatja a marketingeseket és a tartalomipari szakembereket, mint a látogatók lojalitása vagy az, hogy az egyes olvasók milyen mélyre hatoltak a szájt struktúrájában. Követhető az is, melyik látogató honnan érkezett a szájtra, mennyi időt töltött az adott oldalon, melyik ponton lett végleg elege a vásárláshoz szükséges formanyomtatványok kitöltéséből, és merre ment tovább, miután elege lett.

Mivel a piacról élő online tartalomszolgáltatókat leginkább a hirdetések sorsa érdekli, a Google Analyticsben ellenőrizhető, teljesültek-e az egyes kampányok célkitűzései, és a szoftver együttműködik az AdWords-zel, a cég intuitív, kulcsszavak alapján célzott hirdetési rendszerével. Bár a Google a webes forgalomfigyelő Omniture-t tartja a Google Analytics legfőbb vetélytársának, az ingyenszoftver számos kis- és középvállalkozások forgalmát mérő cégnek árthat - ezek között van a Click Tracks, a Web Side Story és a Web Trends, amelyek pénzért adják ugyanazt, amit a Google ingyen.