Mária
-6 °C
-2 °C

Elbukik a Google?

2004.05.27. 11:35
Elemzők szerint túlságosan kevesen kattintanak a világ legsikeresebb keresőmotorján elhelyezett hirdetésekre. Egyesek a Yahoo és az MSN előretörésére számítanak, míg mások úgy látják, hogy a Google a nehézségek ellenére megőrzi piacvezető pozícióját.
Egy felmérés szerint a Google találati pontossága nem különbözik jelentős mértékben a konkurenciáétól, mégis, az elhanyagolható különbségek ellenére a legtöbb felhasználó ezt a programot választja. A felmérés szerint azonban problémát jelenthet, hogy a felhasználók nem szívesen kattintanak az oldalon elhelyezett hirdetésekre, pedig ez szavatolná leginkább, hogy a társaság megőrizze piavezető pozícióját.

Nem beszélnek

A Google képviselői nem kívánták kommentálni a tanulmányt, ami jelen esetben érthető, hiszen a társaság már előre bejelentette, hogy nem nyilatkozik mindaddig, amíg piacra nem dobja részvényeit a tőzsdén.

A Vividence elemzői kétezer ember bevonásával tesztelték a különféle keresőmotorokat, illetve figyelték a felhasználók reakcióit. A Google mellett terítékre került az Ask Jeeves, a Lycos, a Microsoft MSN és a Yahoo is. A felmérés szerint a Google azért lett az internetezők kedvence, mert ennek a keresőmotornak a legátláthatóbb a felhasználói felülete.

Halálokok

A Vivdence szerint az "alanyok" közel kilencven százaléka volt elégedett a Google használata után, ugyanezt csak 68 százalék mondta el a Yahooról, ötven a Jeevesről, 48 a Lycosról és 41 az MSN-ről. Az elemzés megemlítette azt is, hogy mindegyik programnak közel ugyanakkora a találati pontossága. Egy példa: amikor a Google felhasználói a kísérletvezető utasítására a leggyakoribb halálokokat keresték a 25 és 34 év között korosztálynál, az esetek 55 százalékában jártak sikerrel. A konkurenciánál ez az arány 52-54 százalék volt.

A Vividence igazgatója szerint ez azt bizonyítja, hogy a Google nem elsősorban a teljesítményben, hanem a sikeres brand-építésben különbözik a konkurenciától. Elemzők szerint ugyanakkor rövidesen várható, hogy a konkurencia lenyúlja a piacvezető sikerreceptjét. Már számos rivális bejelentette, hogy újraöltözteti termékét a nagyobb siker érdekében. A Yahoo például lehetőséget biztosít arra, hogy a felhasználó maga szabhassa át az oldal arculatát, amivel akár egy puritán, sallangmentes weboldal is összehozható.

Nem mind arany

Ugyanakkor a Vividence szerint nem is áll olyan jól a Google szénája. Észrevették ugyanis, hogy bár a felhasználók jelentős része ezt a keresőmotort használja, mégis alig néhányan kattintanak az oldalon elhelyezett hirdetésekre, pedig ez jelentené a legfőbb bevételi forrást. A vizsgálat szerint a Jeeves esetében klikkelnek a felhasználók a leggyakrabban a reklámokra, őt követi a Lycos, az MSN, a Yahoo, majd legvégül a Google.

Elemzők szerint pont a társaság tisztességes piaci viselkedése okozza a "problémát". Míg a többi keresőprogram honlapján a hirdetések megbújnak a keresés eredményei között, addig a Google világosan és egyértelműen láttatja, hogy mi a reklám és mi nem az.

Megint Gates

A Vividence elemzői szerint a Google kénytelen lesz feláldozni valamennyit imidzséből a nagyobb bevétel érdekében, különösen, ha odafigyel a konkurenciára. Ha marad az érdektelenség a Google-on elhelyezett hirdetések iránt, akkor a cég könnyen elvesztheti jelenlegi piacvezető pozícióját.

A Vividence jóslása szerint a Microsoft - amely már fejleszti a szerény sikert elért MSN új keresőmotorját - jelentheti a legnagyobb veszélyt. Ha a Gates-birodalom ki tud fejleszteni egy olyan felületet, amely úgy néz ki és olyan eredményes, ugyanakkor kevesebb kiadást és nagyobb hirdetői bevételt hoz, mint a Google, komoly sikerre számíthat.

Más szakértők is egyetértenek abban, hogy a Google riválisai valószínűleg másolni fogják a stratégiát, de Denise Garcia, a Gartner elemzője szerint ez kevés lesz a sikerhez. Garcia azt várja, hogy a Google folytatja diadalmenetét, és rengeteg pénzt fog bekasszírozni a hirdetésekből a nagyszámú oldalletöltés miatt. Bár elképzelhető, hogy a többi oldalon nagyobb kedvvel kattintanak a reklámokra, végül mégiscsak az oldalletöltések száma lesz a döntő.