Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

Szélessávra váltanak a magyar cégek

2002.11.19. 15:44
Az idei év harmadik negyedévében az ötnél több főt foglalkoztató hazai cégek körében az internetkapcsolattal rendelkezők aránya 76 százalékra nőtt az egy évvel korábbi 72 százalékról - közölte a GKI Gazdaságkutató Rt. keddi budapesti sajtótájékoztatóján.
A GKI, a Westel Mobil Távközlési Rt. és a Sun Microsystems Magyarország közös kutatásából kiderül, hogy a szóban forgó cégek 39 százaléka épített ki saját honlapot, ez az arány azonban nem mutat jelentős változást a bázishoz képest.

Sikeres a szélessáv

Az elemzés szerint az elmúlt év az ADSL (digitális aszimmetrikus előfizetői vonal) típusú internetcsatlakozások sikerét hozta: míg 2001 harmadik negyedévében még csak a vállalatok 2 százaléka fizetett elő ilyen szolgáltatásra, jelenleg az 5 fő feletti cégek 13 százaléka éri el a világhálót ADSL-csatlakozáson.

Az ADSL elsősorban a modemes kapcsolódások, közülük is főkét az analóg vonali internet-hozzáférések rovására hódított, így a modemes analóg és ISDN csatlakozással rendelkező cégek aránya az egy évvel korábbi 93 százalékról 78 százalékra süllyedt. Növekedett viszont a bérelt vonallal rendelkező cégek aránya, hiszen ma már az interneteléréssel rendelkező cégek 14 százaléka választotta ezt a kapcsolódási típust.

A kutatás szerint szélessávú csatlakozások előretörése megállíthatatlannak tűnik, a várakozások szerint az ADSL kapcsolattal rendelkező cégek aránya ugyanis egy év múlva akár a 23 százalékot is elérheti, további piaci részt hódítva el a modemes csatlakozásoktól.

Kevés az interneten kereskedő cég

A felmérés alapján jelenleg a 10 fő feletti magyar cégek 4-5 százaléka értékesíti termékeit és szolgáltatásait az interneten, és hasonló azon vállalkozások aránya, amelyek a világhálón bonyolítják le beszerzéseik egy részét.

A kutatás szerint azonban ez az arány messze alulmúlja az Európai Unió tagországainak hasonló adatait, hiszen például az internetes kereskedelem területén a legelőrehaladottabb skandináv államok közül Svédországban 2000-ben a világhálós értékesítések részaránya elérte a 2 százalékot. Ezzel szemben Magyarországon az internetes értékesítések a vállalatok összes árbevételének 0,1 százalékát tették ki 2001-ben.

A felmérés szerint az internetes kereskedelem fejlődése előtt álló akadályok közül a legjelentősebb az internetes tranzakciók iránti bizalmatlanság, a hagyományos üzleti csatornákhoz és a személyes kapcsolatokhoz való ragaszkodás, az internethez otthon hozzáférők alacsony aránya, illetve a számítástechnikai és internetes ismeretek hiánya.