Miklós
-7 °C
4 °C

Növekvő internethasználat az idegenforgalomban

2001.05.07. 10:08
A kereskedelmi szálláshelyek, utazási irodák, utazásszervezők, valamint a közlekedési társaságok véleménye szerint növekedni fog az internet által kínált üzleti lehetőségek kihasználása. A szálláshely-szolgáltatók és az utazási irodák nagy reményt fűznek az internet piacátalakító hatásához, míg a közlekedési társaságok szerint a világháló nem fogja jelentős mértékben befolyásolni a piacukat. A felmérésben 49 kereskedelmi szálláshely, 10 közlekedési társaság és 18 utazási iroda vett részt.
Az utazási irodáknál a két fő internetes tevékenység a kutatás és a levelezés. A tendenciákat megfigyelve azonban várhatóan növekedni fog az internet ügyfélkapcsolatokkal, tájékoztatással, adattovábbítással kapcsolatos használata.

A szálláshely-szolgáltatók a következő 12 hónapban nagyobb szerepet szánnak az internetes értékesítésnek és az internetes marketingnek, de a válaszok alapján az interneten keresztüli kutatás és levelezés a jövőben is megőrzi a dominanciáját.

A közlekedési társaságok jelenleg elsősorban adattovábbításra és levelezésre használják a világhálót. Az internet üzleti alkalmazása körükben még nem terjedt el széles körben, de a kapott válaszok azt mutatják, hogy a vállalkozások egy része mindenképpen tervezi azok internetes használatát.

A mintában szereplő utazási irodák és utazásszervezők mintegy 33 százaléka már rendelkezik internetes stratégiával, 38 százaléka 1-2 éven belül tervezi annak kialakítását. A közlekedési társaságoknál ez az arány 30 százalék és 60 százalék.

Az előző negyedéves kutatás alapján a válaszadó szállodák nagyobb részében elérhető az interneten keresztüli szobafoglalás. Véleményük szerint az elektronikus szobafoglalások jelenleg már a forgalom 6-7 százalékát adják, ami a következő egy évben várhatóan tovább fog emelkedni.

A közlekedési cégek közül egyik sem jelezte, hogy jelenleg az interneten keresztül elérhetővé tenne jegyrendelési ill. helyfoglalási szolgáltatást, viszont a következő 12 hónapban majdnem minden harmadik válaszoló tervezi ezirányú fejlesztéseinek beindítását. Az internetes üzleti megoldások bevezetését forráshiánnyal, kis mértékű érdeklődéssel és a beruházás megtérülésének hiányával magyarázzák.

A kereskedelmi szálláshelyek 30 százaléka már vásárolt elektronikus piactérről, döntő többségük magyar oldalakat keresett fel. A szállodák 58 százaléka már kapott megrendelést a már említett oldalakról. A magyar szállodákat egyaránt keresték hazai és nemzetközi oldalakról szobafoglalási, ill. információgyűjtési szempontból.

A kereskedelmi szálláshelyek 30 százaléka, az utazási irodák 35 százaléka és a közlekedési társaságok 50 százaléka az elektronikus aláírás egyértelműen pozitív hatását jelezte. Az első két kategóriában a válaszadók 33, illetve 39 százaléka közömbösnek ítélte a digitális azonosító hatását, míg a személyszállítással foglalkozó társaságoknak csak 10 százaléka vélekedett úgy, hogy a cég üzletmenetében az újfajta hitelesítési mód nem éreztetni majd hatását.

Optimizmust jelez az index
A GKI Gazdaságkutató Rt. számos más kutatásához hasonlóan ezen felmérésének eredményeit is egy indexben, a GKI-Webigen idegenforgalmi internethasználati indexben összegzi. Ez a konjunktúraindex, mely a magyar gazdaság vizsgált szegmensének az internettel és az internetes üzleti alkalmazásokkal kapcsolatos várakozásait számszerűsíti, négy kérdés eredményeit foglalja magába. A kérdések az internetes értékesítés és beszerzés várható alakulására, az internetnek a cég piacára gyakorolt hatására és az internet lehetőségeinek jelenben és jövőben vélt kihasználására vonatkoznak. 2001. I. negyedévében a GKI-Webigen idegenforgalmi internet-használati indexének értéke 8,28,7. Az index, bár egyes összetevői még pesszimizmusról tanúskodnak, összességében az idegenforgalmi szektor immár enyhe optimista várakozásait jelzi az internet üzleti életben betöltött szerepével kapcsolatban.