Vilma
-8 °C
3 °C

Milliós pénzkidobás lehet az e-kormányzat

2002.04.10. 13:29
Ha Nagy-Britannia el akarja kerülni, hogy a hétköznapi emberekhez el sem jutó internetes technológiára több millió fontot dobjanak ki, forradalmi változtatásokra van szükség a közintézmények vezetésében - állítja a szigetországban készült számvevőszéki jelentés, amely az e-kormányzat terén elért eredményeket összegzi.
A brit nemzeti számvevőszék (NAO) összefoglalója szerint megvan annak a veszélye, hogy ha nem megfelelően átgondolt rendszerben kerülnek az internetre a közhivatalok interaktív oldalai, az eredmény egy rossz minőségű, bürokratikus és cseppet sem felhasználóbarát e-kormányzat lesz, melyet a nyilvánosság nagy ívben kerülni fog.

Nem eléggé felhasználóbarát

A parlament alá tartozó ellenőrző hivatal arra figyelmezteti a kormányzati intézményeket, hogy világosabban meg kell célozniuk a felhasználókat, sőt motivációt kell nekik adniuk, hogy használják a webre alapott szolgáltatásokat. Ilyen lendítő erő lehetne a webes szolgáltatásoknál a csökkentett díjak alkalmazása, vagy a rövidebb ügyintézési idő útlevelek és jogosítványok esetében.

Alapvető változásokra van szükség

Erős vezetés irányítása és elkötelezettsége nélkül az online szolgáltatások esetében felmerül annak veszélye, hogy a közhivatalokban elmulasztják az átszervezést, mert azt gondolják, a műszaki okok csak minimális változást okoznak. Ez esetben az internet nyújtotta előnyök is elsikkadhatnak.

A jelentés megjegyzi, hogy az e-kormányzat bevezetése alapvető változásokat igényel az intézmények működésében. Erős vezetésre és magasan képzett, felkészült munkatársakra van szükség, hogy az új technológia összes előnyét ki lehessen aknázni.

Nincs interaktivitás

A brit kormány azt a célt tűzte ki, hogy 2005 végéig valamennyi közhivatali feladat felkerüljön az internetre. Andrew Pinder, a feladatok összefogásával megbízott 'e-nagykövet' úgy becsülte, hogy ezt sikerül is határidőre elérni. De a NAO rámutat arra, hogy míg most az 524 szolgáltatás közül a rutinszerűen végzett hányad (52 százalék) már most elérhető online, ezek közül a legtöbb nem interaktív, csupán információszerzésre használható.

Csak a szolgáltatások 3 százalékánál képes valódi ügyintézésre a rendszer, például támogatások és engedélyek beszerzésénél, és ezeknél valóban érezhető a hatékonyság javítása. Jelen pillanatban egy hivatal sem képes online beszedni az állami bevételeket.

Még sok a teendő

A NAO fő könyvvizsgálója, Sir John Bourn a Guardiannak nyilatkozva elmondta: az adófizetők pénzéből jelentős összegeket fordítanak a nyilvános közszolgáltatások elektronikus változatának kialakítására. A NAO talált példákat az innovatív megoldásokra is, de mégis elmondható, hogy az internetes technológia előnyeinek kiaknázásáért még sokat kell tenni. Ugyanígy mozgósítani kell az embereket, hoyg megfelelő számban használják az elektronikus közhivatalokat.

Az a legnagyobb kihívás, hogy a webre felkerüljenek a szolgáltatások, és az emberek akarják és tudják is használni ezeket. Máskülönben a hivatalok működésében nem következik be a várt hatékonyságjavulás, és rengetek közpénzt kidobnak az ablakon - mondta Sir Bourn.

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!