Natália
-3 °C
8 °C

Csak a Google harcol a guglizmus ellen

2006.07.07. 10:45
A Google kereső használata az utóbbi években annyira elterjedt az internetezők körében, hogy nem csoda, ha egyre többen kezdik a cég nevét "igésítve" használni. Ez történt korábban a Xeroxszal is: a cég neve az évek során egybemosódott a fénymásolással, s egyre elterjedtebbé vált a xeroxolás, xeroxolni kifejezés. Most a guglizáson ("to google") lenne a sor, hogy bekerüljön végre hivatalosan is a szótárakba.

Az amerikai Merriam-Webster's egyetemi szótár például már tartalmazza ezt a szóalakot. A meghatározás szerint guglizni annyit jelent mint a Google keresőmotorját használni a világhálón fellelhető információk begyűjtésére. Magyarán: ha a weben keresünk, akkor guglizunk.

Bár elsőre azt gondolhatnánk, hogy egy céggel nem is történhetne jobb dolog, minthogy neve beépül a hétköznapi szóhasználatba s igei alakot ölt. A Google-nál azonban ezt máshogyan látják. A keresőcég fő félelme - írja a hír kapcsán az Ars Electornica -, hogy márkanevük egyszerű szófordulattá változik, s így azt kockáztatják, hogy elértéktelenedhet a drágán felépített védjegy. (A Merriam-Webster's-nél is gondolhattak erre, ugyanis a guglizás szócikknél feltüntették, hogy a Google maga eredetileg bizony egy márkanév.)

Kiguglizva

A történelem ugyanakkor mintha ismételné önmagát. Három éve már felmerült, hogy esetleg bekerülhetne a szótárok lapjaira a "guglizás", ám a céget akkor sem lehetett meggyőzni azzal, hogy e kifejezés megszületése valójában a Google hatalmas népszerűségének eredménye. Sőt, az sem hatotta meg a céget - jegyzi meg a BBC akkori cikke -, hogy a Vészhelyzet egyik korábbi epizódjában Susan Lewis doktornő is használta a "googling" ("guglizni") kifejezést, mikor első randevújára készülve a weben próbált a titokzatos férfi nyomára bukkanni.

A Google oly annyira féltette cégnevét már akkoriban is, hogy ügyvédei útján igyekezte figyelmeztetni mindazokat, akik nagy nyilvánosság előtt igét faragtak a tulajdonnévből. Bár a márkanevek védelmét kiemelten fontosnak tartja minden cég, úgy tűnik, nehéz megállítani a népítéletet. Évek óta létezik már a Googlism nevű fricskaszájt, mely abból csinál viccet, hogy a Google találatai közt mennyire különböző értelmű mondatokat kapunk, ha egy adott szóra keresünk rá.

A Googlism, vagyis a googlizmus kifejezést újabban egy másik értelemben is használják: az egykor csak keresőmotort üzemeltető cég mára a webes szolgáltatások legszélesebb skálájával rendelkezik. Összeszámolni is nehéz lenne, hogy hányféle webes vagy asztali Google-alkalmazás, -szolgáltatás, -eszköz létezik. A Google egyre dominánsabb szerepet tölt be az internetező életében, s ezt hívják néha googlizmusnak. Persze szigorúan csak informálisan.

Varázslatos Szicília

Baboci2006 felhasználónk jóvoltából vadonatúj fotók segítségével visszatérhetsz a nyárba!

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.