Mária
-6 °C
-2 °C

A Google megeszi önmagát

2006.02.03. 10:30
A http helyett itt a gttp. "Google to the people" - hirdeti két hacktivista, akik saját magával zabáltatnák fel a monopóliumszagú keresőóriást.

Elektroakcionista netművészeti projekttel tiltakozik két hacktivista a Google egyeduralma ellen: ha minden jól megy, a világ legnagyobb keresője egy idő után vagy felzabálja saját magát, vagy átmegy a nép tulajdonába (Google to the people, rövidítve gttp).

#alt#
A GWEI-projekt való világbeli manifesztációja
A nem túl életszerű, viszont felettébb látványos és sok-sok mondanivalóval terhelt projekt alkotói eddig legalább negyven kamuszájtot gyártottak le a neten, amelyeket mind csatlakoztattak a Google Adsense nevű programjához, és rövid szöveges hirdetéseket helyeztek el rajtuk. Ha valaki rákattint egy ilyen - valós, a Google hirdetési rendszere által kezelt - reklámra, azzal bevételt generál a fenntartóknak, akik egy svájci bankon keresztül a bevételből automatikusan Google-részvényt vásárolnak. Így a papírok szép lassan az arra érdemesek, vagyis az illetékes médiaművészek és a hozzájuk csatlakozó people kezébe kerülnek, a Google pedig vélhetően tönkremegy - a tervnek megfelelően öngyilkos lesz.

Három és félmilliárd év alatt meglesz

A Google Will Eat Itself (GWEI) nemcsak a netmonopóliumok hatásos kritikája, hanem az akcionista hozzáállásnak köszönhetően valós szájtokat termel, valós pénzeket mozgat meg és valós részvényeket gyűjt: eddig összesen negyvenegyet sikerült megvásárolni a befolyt hirdetési bevételekből, ami nem is rossz, tekintve, hogy egy-egy Google-részvény most 426 dollárt ér a tőzsdén.

Az Adsense-en át a projekt szájtján található számláló szerint most pontosan 17 816,63 dollárnyi hirdetési bevétel folyt be a GWEI-hoz, ami 44 541 kattintásból jött össze. Az viszont nem túl biztató, hogy ha ilyen ütemben halad a felvásárlás, még három és fél milliárd (pontosan 3 443 287 036) évnek kell eltelnie a Google öngyilkosságáig.

Arra nincs bizonyíték, hogy a kaliforniai Mountain View-ban székelő Google, amely 2005-re a világ száz legnagyobb cége közé küzdötte fel magát, tud-e az öngyilkosságát célzó projektről; azt viszont a művészek maguk árulják el, hogy a több mint negyven kamuszájtból hármat már lebuktatott a Google linkhamisítást és más visszaéléseket figyelő rendszere.

A cég mindhárom kompromittálódott Adsense-accountot azonnal megszüntette, azzal az egyébként jogos indokkal, hogy az úgynevezett "érvénytelen klikkelések" sértik az Adwords programban részt vevő ügyfelek érdekeit, akik olyasmiért fizetnek, amit nem kaptak meg.

Nem ma kezdték

#alt#
Etoy-kommandó a múlt évezredből. Bernhard jobbról a második
A projektet létrehozó művészpáros két tagja, az osztrák Hans Bernhard és az olasz Alessandro Ludovico a hacktivizmus állócsillagának számít. Kettőjük közül az ubermorgen.com-ot üzemeltető Bernhard az ismertebb, ő alapító tagja volt annak az Etoy csoportnak, amely globális "protofasiszta" álvállalat jelmezében kísértett a neten a múlt évezred végén, és tavaly díjat nyert a linzi Ars Electronicán is. Ludovico az olasz és angol nyelvű médiaheck-szájt, a neural.it főszerkesztője már 1993 óta; 1995-ben kiadta az első underground netkalauzt, és alapítója az európai kulturális szerkesztőket tömörítő Mag.Net-nek.

A GWEI működését szemléltető installációt több helyen kiállították már; legközelebb a berlini Transmediale.06 összdigitálművészeti happeningsorozaton lesz látható február 2-tól.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Egzotikus élmények!

Amiről eddig álmodni sem mert. Luxus nyaralás, a világ legcsodálatosabb tengerpartjain.