További Net cikkek
A mobil átvette a hatalmat
Öt évvel ezelőtt, mikor még nem volt ilyen népszerű a mobiltelefonos emailküldés, minden egyetemi hallgató szükségét érezte, hogy rendelkezzen számítógéppel. A mai diákok már számítógépek nélkül, mobiltelefonjaik segítségével is könnyedén boldogulnak, ráadásul egy számítógépet nem is tudnának megfizetni. Japánban ma már minden tizenéves rendelkezik mobiltelefonnal és e-mail címmel; a csoporthoz tartozás legkönnyebb és leggyorsabb módja, hogy előfizetnek egy mobilszolgáltatásra. "Különösen a fiatalabb diákok hajlamosak úgy érezni, hogy nincs szükségük PC-re, sőt ha lenne is rá pénzük, inkább vennének egy jobb mobiltelefont, vagy fizetnének elő több, jobb szolgáltatásra" - mondja Minoru Sugiyama médiastratéga.
A japán diákok főleg levelezni és nem böngészni akarnak az interneten, ezt pedig könnyebben és olcsóbban megtehetik egy telefonnal, mint egy számítógéppel (az árarány 1:5-höz). A legtöbb japán számára a mobiltelefonok mint e-mail terminálok átvették a számítógépek helyét; ez alól csak a technológiai, pénzügyi, mérnöki és más, számítógépet igénylő szakmák képviselői képeznek kivételt.
Nem érdekli őket a böngészés
Egy új kormányzati jelentés szerint Japánban az internethasználók aránya meghaladja az 50 százalékot. Sokuk azonban csak a korlátozott, kizárólag japán nyelvű, mobiltelefon-képernyőkre, alacsony sebességre és minimális billentyűhasználatra tervezett "miniwebet" használja. Az internetre kevesen merészkednek ki, ami egyrészt azzal magyarázható, hogy kínszenvedés a telefon 12 gombos billentyűzetével URL-eket bepötyögni, másrészt a felhasználók nem érzik szükségét, mivel a szolgáltatók szerverei mint "fallal védett kertek" tele vannak előre szelektált tartalommal, amivel folyamatosan bombázzák is őket.
Passzív fogyasztók
A "push" tartalomszolgáltatás passzív elfogadása a japán oktatási rendszer alapvető problémáját tükrözi. Ennek eredményeképpen az emberek meglepően passzív módon viszonyulnak az információkereséshez. A szórakoztató szolgáltatások igénybevevőinek mindössze töredékét vonzzák a hírszolgáltatások. Míg az Egyesült Államokban a média-írástudás (media literacy) legfőbb eszköze a számítógép, melyen keresztül alternatív hírforrásokhoz lehet hozzáférni -, addig Japában magát a kifejezést is kevesen értik meg. Minoru Sugijama szerint a mobiltelefonok inkább negatív szerepet töltenek be a média-írástudásban, mint pozitívat.
Ma a japán háztartások 17 százaléka (8,3 millió) rendelkezik szélessávú internetkapcsolattal, ami ugyan gyors növekedés elé néz, de úgy tűnik, a mobiltelefonhasználat bizonyos mértékig háttérbe szorította a számítógéphasználatot, különsen a fiatalok körében. Ez részben a japán életstílusnak, a mindennapos ingázásnak, illetve a japán mentalitásnak köszönhető - amihez sokkal jobban illik a mobiltelefon, mint a számítógép. "A mobil e-mailezés kiválóan alkalmas a baráti körrel való kapcsolattartásra, a valóságra nyíló kapuként viszont már nem működik" - mondja Hiroshi Hanamoto, a Promotions online marketinggel foglalkozó cég munkatársa.