Larry Irving, az Internet Innovation Alliance kezdeményezés (egy amerikai lobbicsoport, ami az internet infrastruktúrájának fejlesztéséért jött létre) vezetője a Daily Telegraphnak a nagyvárosok közlekedési problémáihoz hasonlította a helyzetet: "London vagy New York utcáit egy bizonyos mértékű járműforgalomhoz tervezték, aminek ma a sokszorosa jár a városokban. Csúcsforgalomban az egész közlekedés lelassul, rosszabb esetben meg is áll rövidebb-hosszabb időre. Pontosan ugyanez vár az internetre is."
Az online videók nagyságrendekkel több adatforgalmat generálnak, mint a webböngészés, az email, vagy akár a hangátvitel, amire a mai internet kiszolgáló hálózatának nagy részét eredetileg tervezték. A videomegosztó oldalak népszerűsége pedig egyre nő, a Hitwise, internetes forgalmat figyelő cég adatai szerint évi 178 százalékkal emelkedik a látogatóik száma. Becslések szerint 2007-ben a YouTube adatforgalma akkora volt, mint 2000-ben az egész interneté.
Az összeomlást a hálózat drasztikus fejlesztésével, a nagyrészt még mindig rézalapú vezetékek üvegszálas kábelre cserélésével lehetne elkerülni - ez viszont sokmilliárdos befektetést követelne az internetszolgáltatóktól. Amerikában tavaly másfélszeresére nőtt az internet forgalma, a hálózat sávszélessége viszont csak 40 százalékkal, és az arányok hasonlóak, vagy még rosszabbak a világ többi országában is.