Barbara, Borbála
-5 °C
3 °C

Értelmezik szavainkat az új online keresők

2004.12.09. 10:37
Új szolgáltatásokkal küzdenek a gyorsan növekvő online hirdetési bevételekért az internetes keresők. A versenyt jól szemlélteti, hogy a múlt héten szinte egy időben mutatta be hasonló funkciójú szolgáltatását a Google és a Microsoft.
Mesterséges intelligencia alkalmazásával növeli az online keresések pontosságát a közelmúltban megalakult Accoona Corporation új internetes keresője, derül ki a Forbes összeállításából. Az amerikai központú cég vezetői szerint rendszerük abban különbözik a hagyományos, egyes kulcsszavakra kereső megoldásoktól, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazása révén megérti az egyes szavak jelentését, így fogalmi alapon is képes átvizsgálni a világhálót. Az új kereső olyan oldalakat is megjeleníthet, ahol ugyan nem szerepel pontosan a megadott kifejezés, de valamilyen szempontból mégis megfelel a keresés feltételeinek.

Gyors fellendülés

Bár az Accoona valószínűleg még hosszú ideig nem jelent komoly veszélyt a világ vezető internetes keresőire, az új vetélytárs megjelenése is azt mutatja, hogy a növekvő hirdetési bevételek miatt egyre vonzóbbá válik ez a terület. Míg 2002-ben az Egyesült Államok online hirdetési piaca még csak 6 milliárd dollárt tett ki, addig az idén valószínűleg már eléri a 8-9 milliárdot, és a következő években még gyorsabb fellendülést jósolnak a piackutató cégek. Ráadásul az internetes keresőt üzemeltető cégek szempontjából kiemelten fontosnak számító, közvetlenül a keresésekhez kapcsolódó hirdetésekből származó bevételek még gyorsabban nőnek. Ebben az évben 2,5, jövőre pedig már 3 milliárd dollárosra becsüli ezt a szegmenst az Egyesült Államokban az eMarketer piackutató vállalat. Az online reklám vonzerejét mutatja az egyik legnagyobb európai internetpiac, Nagy-Britannia példája is. A szigetországban 2003-ban rekordösszeget, 370 millió fontot (1 font = 356 forint) költöttek a hirdetők az interneten történő reklámozására. Ez 80 százalékkal haladja meg a 2002-es bevételeket.

Újítanak a nagyok

Az internetezőkért és az online hirdetési bevételekért vívott kiélezett küzdelemben az interneteskereső-üzlet főszereplői - a piacvezető, néhány hónapja tőzsdére lépett Google és versenytársai, a Yahoo! és a Microsoft - fokozott figyelmet fordítanak az új, kiegészítő szolgáltatásokra is. A múlt héten szinte egy időben mutatta be online fóruma, a Google Groups második verzióját a Google és hasonló funkciójú, MSN Spacesre keresztelt új szolgáltatását a Microsoft. A rendszerek témakörök szerint szerveződő online vitaklubok létrehozását is lehetővé teszik, amelyek tartalmában keresni lehet. Az ilyen kiegészítő szolgáltatások fontosságát mutatja, hogy a Google Groups a kereső harmadik legnagyobb hirdetésibevétel-forrása.