Zsanett, Janka
14 °C
30 °C

Spamet címeztek II. György angol királynak

2002.07.08. 14:19
A weblapokról automatizált szoftverek postai címeket is begyűjtenek, hogy aztán kéretlen reklámlevelek "címzett" mezőjébe illesszék azokat. A programok fürkész tekintete előtt név és cím nem marad rejtve, de általános műveltséggel egyelőre nem rendelkeznek. Így történhetett meg, hogy egy egyetem szoftverfejlesztőihez II. György angol király nevére érkezett levél.
A weblapokról számos postai cím is begyűjthető, így azok jelentős forrásként szolgálnak a reklámlevelek küldőinek. A New York-i Columbia egyetemen működő Kermit Project néhány hete felhívta a figyelmet arra, hogy az adatokat valószínűleg nem csak emberek, de már számítógépes programok is gyűjtik, legalábbis erre lehet következtetni számos ilyen levél címzéséből. Például a címzésben ugyanúgy el van ütve valakinek a neve, címe, mint ahogy az a weblapon szerepel. A Kermit Project néhány hete, június 20-án jelentette be kommunikációs szoftverének, a Kermit95-nek egy új verzióját, melynek új logót választottak: a Columbia egyetem jelképeként ismertté vált koronát.

Jól járhatna a király kisvállalkozása

A beharangozó weblapon egyúttal azt is elmagyarázták, hogy a korona azért vált az egyetem - és most már a szoftver - jelképévé, mert a Columbiát maga II. György (1727-1760) angol király alapította, 1754-ben. A név és a Kermit Project levelezési címe egy lapon szerepelt. A reklámlevelekhez címeket gyűjtő szoftverek viszonylagos fejlettségük ellenére sem rendelkeznek egyelőre széleskörű műveltséggel, úgyhogy II. György egy hét múlva a Kermit Project címén egy levelet kapott a Delltől. A levélben a számos érdemet szerzett, de sajnálatos módon már majdnem két és fél évszázada elhunyt uralkodót egy kisvállalkozások számára kifejlesztett, kedvezményes hosting-szolgáltatás igénybevételére próbálják rábeszélni.

Az EU-ban tilos a kéretlen e-marketing

Persze a címgyűjtő szoftverek sokkal könnyebben jutnak hozná email-címekhez. Az Európai Unióban a szabályozás fő terepe ezért az elmúlt években az elektronikus marketing volt. Az EU távközlési tanácsa tavaly decemberben a fogyasztóvédelem erősítése érdekében úgy határozott, hogy az EU-ban a jövőben betiltják a kéretlen e-mail, fax és telefonhirdetéseket. A szabályozás alól a már meglévő üzleti kapcsolatok kivételek, s ezek alapján továbbra is küldhetők hirdetések az ügyfeleknek, ha azok kifejezetten nem tiltatják azt le. Álcázott, vagy titkosított feladók közvetlen hirdetéseit azonban tilos elektronikusan küldözgetni.