Kinga, Kincső
19 °C
34 °C

'A korlátlan adsl legyen is az!'

2005.08.09. 16:20
A T-Online akár az ügyfelek szeme színére hivatkozva is felmondhatta volna az ötven extrém internetező szerződését, mondta az Indexnek Juhász Károly, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője.

Teljesen jogszerűen mondta fel az ötven szélsőségesen sokat internetező ügyfelének a szerződését a T-Online, az ugyanis két fél közös beleegyezése alapján jött létre, és bármelyikük dönthet úgy, hogy a továbbiakban nem kívánja fenntartani, mondta el lapunknak Juhász Károly, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője. A törvény azonban előírja, hogy a szolgáltatónak meg kell indokolnia tettét, és a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) szakértője szerint éppen ez sült el rosszul: a T-Online indoklása az adsl-szolgáltatás egy alapvető hibájára hívta fel a figyelmet. (Arra, hogy a nagyletöltők milliós veszteséget okoznak neki.)

Nem normális

Mint azt korábban megírtuk, a T-Online gazdaságossági okokra hivatkozott a felmondási levelében, és a cég ügyfélszolgálata az egyik előfizető érdeklődésére elmondta: a felmondás oka, hogy több mint tízszeresét töltötte le a "normálisnak". A T-Online mondhatta volna egyszerűen azt is, hogy "nem tetszik neki az ügyfél szeme színe, vagy hogy technikailag nem tudja fenntartani a szolgáltatást", így talán jobban járt volna, mondta Juhász Károly.

Az NHH szakértője szerint szerint két dolog miatt kritizálható a T-Online. Egyrészt a cég nem járt el etikusan, mivel normális esetben még a szerződés felmondása előtt illik figyelmeztetni a fogyasztót arra, hogy gond van a szokásaival. Másrészt könnyen elképzelhető, hogy a korlátlannak meghirdetett csomagok megtévesztik a fogyasztókat, mert valójában nem is korlátlanok. Juhász Károly szerint lehet azt mondani, hogy hatvan, nyolcvan vagy száz gigabájtig korlátlan egy előfizetés, a magyar nyelv lehetővé teszi az ilyen szóhasználatot, de azt is le kell írni, hogy e határ átlépése engedélyezett-e, vagy e fölött esetleg fizetni kell.

Hibás nevek

"Ha azt mondják, hogy korlátlan, akkor legyen is az. Az általános szerződési feltételekben pedig mindenképpen számszerűsíteni kell a határokat. Nem egy hírközlési szolgáltatás nem működik, hanem van egy szolgáltatás, amit nem annak neveznek, ami." - mondta Juhász Károly, utalva arra, hogy a fogyasztók megtévesztésének a vizsgálata már nem az NHH, hanem a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jögkörébe tartozik.

Horváth Anita, a versenyhivatal sajtófőnöke kedden elmondta, hogy már megérkezett hozzájuk a bejelentés, és majd megvizsgálják, hogy indítanak-e eljárást. A GVH egyébként ilyen esetekben akár bírságot is kiszabhat, de Juhász Károly szerint jelen esetben jelentősebb az erkölcsi kár, amit a T-Online már most elszenvedett; könnyen elképzelhető, hogy az események hatására sok ügyfél keres másik szolgáltatót. Juhász Károly úgy véli, az a legfontosabb, hogy ne lehessen még egy ilyen eset.