Vilma
-7 °C
4 °C

Jól fizetnek a lövöldözős játékok

2001.04.09. 13:28
Kapcsolódó cikkek (3)
A gondterhelt szülők fellélegezhetnek. Az iskola és az alvás közti időt a számítógép előtt lövöldőzős játékokkal agyoncsapó csemetéjük esetleg mégsem lesz szociálisan hátrányos helyzetű munkanélküli semmirekellő. Talán a szenvedélye révén még gazdag is lehet egyszer - ha valóban jó játékos. Az USA-ban 1997 júniusa óta megrendezik a "Cyberathlete Professional League" fordulóit. A versenyeket egyre növekvő pénzdíjakkal írják ki, az idei világversenyen negyedmillió dollár a fődíj.

A számítógépes játékok bővülő piaca végre kezdi megfizetni a hálózati lövöldözés ifjú mestereit. Az amerikai Cyberathlete Professional League (CPL) és nemzetközi szervezetei úgynevezett tournamenteket rendeznek, ahol az ifjúság bizonyíthatja rátermettségét, és tekintélyes díjakat vághat zsebre. Máris léteznek specializált ügynökök, akik a kiemelkedő játékosokat menedzselik, és szponzori szerződésekkel gondoskodnak róla, hogy védenceik évente akár hatszámjegyű dollárösszeget is megkeressenek. A virtuális tér játékosai nemsokára az elsimert sportolók szintjére emelkedhetnek.

A fellendülő piac sok pénzt termel, és máris jelentős számú professzionális játékost tart el. A brit csúcsjátékossal, Sujoy Roy-jal az első számú CPL-ügynök, Roland Glover kötött szerződést. Roy a virtuális lövöldözésért járó hatszámjegyű összegért feladta jól fizető munkahelyét a JP Morgan befektetési banknál.

A játékosok világának központjai azért továbbra is az USA-ban és Dél-Koreában vannak. Ezekben az országokban már több száz profi játékos tette foglalkozássá a hobbiját. A Fatality néven ismert amerikai illető, aki tavaly vezette a ranglistát, saját állítása szerint több mint 160 ezer dollárt keresett. A 2001 végén Dél-Koreában megrendezett World Cyber Games negyedmillió dolláros pénzdíjjal várja a legjobbakat.

Európában egyelőre még szerényebb szinten zajlanak a versenyek. A tavalyi CPL Europe, amelyet 2000 októberében Koppenhágában rendeztek meg, a kontinens legnagyobb ilyen rendezvénye volt, ezernél is több résztvevővel. Idén a CPL Európa-bajnokságot augusztus elején rendezik meg Londonban, a hónap végén pedig Berlinben lesz egy pénzdíjas verseny. A CPL további nemzetközi selejtezői a CPL Asia , CPL Latin America és a CPL Pacific.

A CPL alapítója, Angel Munoz óhaja szerint a számítógépes viadalok egyszer a professzionális sportrendezvények szintjére emelkedhetnek. A kiemelkedő játékosokat a komoly atlétákhoz hasonló általános elismerés övezhetné. Elemzők szerint a játékversenyek néhány éven belül világszerte több milliárd dolláros piaci értékkel bírnak majd. A játékipar a versenyzők között ennek megfelelően támogatásra szoruló huszonegynéhány éves, okos és karizmatikus reklámembereket keres majd, akikkel a véres lövöldözős játékkal (mert csak ilyenek vannak a versenyeken) kapcsolatos imázsproblémákat korrigálni lehet.

Játékra gyúrnak a hardverfejlesztők
A CPL a versenyeken kívül szoftver- és hardverkiállításokat is szervez. Az online játékok körüli őrület 1996-ban az ID Software által kibocsátott Quake-kel kezdődött. A játékos körül mozgó világot (ezt a játéktípust azóta is First-Person-Shooternek, FPS-nek nevezik) már korábban, a Führer bukerében játszódó Wolfenstein 3D-ben meg lehetett tapasztalni, igaz elég kezdetleges formában. Az 1992-ben megjelent Doom I, Doom II illetve a Duke Nukem 3D első változata már tudták helyi hálózatos multiplayt, vagyis közös virtuális világban lehetett megmérkőzni más játékosokkal.
A fentieken kívül nagy siker volt még a Shadow Warrior és a Half-Life. Ez utóbbi a Quake II grafikus motorjára épült, akárcsak az azóta is egyedülálló Kingpin. A Quake I és II után megjelentek játékok közül sokan az Unreal-t és a kurrens Unreal Tournament-et tartják a legjobbnak. Az Unreal II pedig most készül, jövő év elejére tervezik megjelentetni.

A Quake III-Arena 1999-ben már kizárólag multiplayer változatban készült, de nem nyert meg mindenkit. A Half-Life-ot kifejlesztő Valve egyébként azzal is megtisztelte a CPL-t, hogy az új Multicast Spectator nevet viselő játéka (ahol lehetőség van a küzdelmet madártávlatból is megszemlélni) hamarosan bemutatkozik az egyik hivatalos CPL-versenyen.
Az élőerő elleni harc rendkívüli élményt jelent, nem csak a virtuális erőszakot napi rendszerességgel fogyasztó játékosoknak, de a számítógépes iparnak is. A műszaki fejlesztéseket és a hardverek forgalmát ugyanis főként a játékok gerjeszik. Nem árt egy Pentium 4-et vagy egy 1,3-as AMD Athlont beszerezni, hogy az e-mail kliens mellett a legújabb játékok is fussanak a gépen. A grafikai- és hangkártyák fejlesztése szintén a játékprogramozók igényeihez igazodik.

Thx az olvasóknak a történelmi pontosításért, v.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.