Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Félmillió ember beszél egy hajszálnyi kábelen keresztül

2000.10.02. 10:13
Az internetes gazdasági elit cégeken túl, a mindennapi médiáktól távolabb a nagy, multinacionális cégek versenyeznek egymással. Az egyik legfontosabb internetet kiszolgáló ág az optikai kábelek gyártása. Európában a Marconi cég kezdte el az optika technikai kutatását elég kecsegtető eredménnyel: kifejlesztette a 10 gigabit/másodperces forgalom befogadására alkalmas adattovábbító-rendszert. Ezzel félmillió ember beszélgethet egyszerre egy emberi hajszál vastagságú ,,kábelen" keresztül. A jövőben az optikai multiplexer technikát fejlesztenék, mellyel elkerülik, hogy újabb kábeleket keljen lefektetni az utak, járdák alá.
Az internet elterjedése hozta létre azt az új gazdasági elitet, akiknek a nevét manapság már minden 10 évnél idősebb ismeri. A ,,start-upok" tőzsdei sikereiről oldalszámra írnak az újságok, a cégek értéke vetekszik a hagyományos gazdaság szülötteivel. A dot.com-cégeken túl, a mindennapi médiáktól távolabb azonban a multinacionális cégek versenyeznek egymással.

Ötszázezer ember beszélget egy hajszálnyi kábelen keresztül

Az egyik - talán legfontosabb - internetet kiszolgáló ág az optikai kábelek gyártása, hiszen az egyre növekvő mennyiségű adatokat csak így lehet gyorsan közvetíteni. Természetesen itt is az amerikaiaké az elsőség olyan cégekkel, mint a Nortel vagy a Lucent, amelyek a technikai újítás vezetői az optikai technika területén.

Új kábelek lefektetése nélkül is növelhető az adatforgalom
Európában -a francia Alcatel után - az angol székhelyű, korábban General Electric Company (GEC) néven ismert Marconi cég kezdte el az optika technikai kutatását elég kecsegtető eredménnyel. A fejlesztések lényege, hogy minden eddiginél nagyobb hatásfokkal lehessen kihasználni a meglévő optikai kábeleket, mivel a telekommunikációs forgalom, legfőbbképpen az internetnek köszönhetően, robbanásszerűen emelkedik.

Egyrészről tehát olyan adattovábbító-rendszereket kell kifejleszteni, melyek képesek a megnövekedett forgalom lebonyolítására. A Nortel Networks után másodikként fejlesztette ki a Marconi azt a terméket, amely képes egy 10 gigabit/másodperces forgalom befogadására. Ez azt jelenti, hogy 500.000 ember beszélgethet egyszerre egy emberi hajszál vastagságú ,,kábelen" keresztül.

A Marconi az optikai multiplexer technikában gondolkozik

Az optikai kábelfejlesztés irányai
Az optikatechnológiával foglalkozó cégek (Nortel, Lucent, Alcatel, Marconi, stb.) építik valójában az ,,információs sztrádát", ők fejlesztik ki azt a technológiát, amelynek köszönhetően adatok, képek és hangok közlekedhetnek a felhasználok között.

Mivel kábelrendszer fizikai bővítése (azaz több kábel lefektetése) meglehetően költséges, ezért két különböző megoldáson dolgoznak a szektor cégei. Az egyik fejlesztési ágat a Lucent képviseli mely az R&D nagy részét a mobil (kábel nélküli, rádiófrekvenciás) adatközvetítés továbbfejlesztésére fordítja. Bár a többi cég is foglalkozik a mobil adatközvetítéssel, ők nagyobb hangsúly fektetnek a hagyományos, optikai kábelen keresztül történő adatközvetítés bővítésére.

A cél egyszerű: egy adott optikai kábelen keresztül a lehető legtöbb információ egyidejű átpréselése. De nem elég, ha sikerül több sugarú fénycsóvákat összefonni, a rendszerhez való hardware-t is meg kell építeni.

A Nortelnek piacvezető szerepe van az amerikai standard technika, a Sonat fejlesztésében, míg az európai cégek (Alcatel, Marconi) az SDH technológiát kedvelik.

Az alapvető különbség maga a hálózat felépítése. A lakosság sűrűségének köszönhetően Európában az egymásba fonódott optikai gyűrűk rendszere vált rendhagyó technikai eljárássá. Ezekre a gyűrűkre kapcsolódunk rá vagy rádióhullámmal (ha rádiótelefont használunk), vagy a hagyományos rézvezetékkel. A gyűrűrendszernek köszönhetően az adattömeg automatikusan átirányítható, ha a gyűrű egyik szárnya véletlenül megsérül. Ezt a rendszer hívják SDH-nak (Syncronous Digital Hierarchy). Az amerikai Sonat rendszer ezzel szemben a ,,ponttól pontig" (poin-to-point) elven működik, ami egyszerűen egy optikai kábel-rendszeren keresztül viszi az információt az egyik ponttól a másikig és vissza, mellőzve a gyűrűrendszert.

A telekommunikációs cégek igénye a termékre annyira magas, hogy a termelés nem bírja követni az ütemet. A Marconi ezért a technikát szeretné továbbfejleszteni egy 40 Gb/sec teljesítményű termékre.

A másik jelentős előrelépés a DWDM (Dense Wavelenght Division Multiplexing) kifejlesztése lenne. A DWDM technika, a jelenlegi telekommunikációs adathordozással szemben különböző hullámhosszúságú fénycsóva szállítását is lehetővé teszi, amivel tulajdonképpen az optikai kábel adathordozási kapacitása a többszörösére nőhet.

Az optikai multiplexer technikát - amelyet a DWDM alkalmaz - a Marconi fejlesztette ki elsőként, felismerve ebben a technológiában rejlő lehetőségeket. Az optikai multiplexer technikával ugyanis össze lehet fonni a különböző fénysugarakat, méghozzá abból célból, hogy egy optikai kábelen keresztül együtt lehessen őket szállítani, majd a kábel túloldalán újból szét lehessen őket választani (részletek a keretesben).

Ezáltal a telekom-cégek elkerülik, hogy újabb kábeleket keljen lefektetni az utak, járdák alá, ami a hálózatfejlesztés egyik legnagyobb költsége. A dolog lényege tehát nem más, mint az, hogy egy kábelen keresztül ne csak egy adatsugár fusson, hanem több. Pillanatnyilag nyolc a maximum, de a 32 sugaras verzió már fejlesztés alatt van Angliában.

Egy másik probléma is felmerült a fejlesztések során: hagyományosan minden egyes fénysugár-hullámhosszhoz egy külön lézer kellett, de sikerült mostanra kifejleszteni egy beállítható lézert, mely különböző hullámhosszú fénycsóvákat is képes elküldeni.

A British Telecom kétmilliárd fontot fektetett be az optikai hálózatok kutatásába

Ezekkel a technikai fejlesztésekkel a Marconinak sikerült megnyerni nagy cégek bizalmát - különösen a szerződéseiket. Júliusban a British Telecommunications kétmilliárd angol fontot fektetett be az optikai hálózatok kutatásába. Emellett a német T-Mobil és a holland Telfort is rendelt az új technológiát képviselő rendszerekből.

Európában már jelentős szerepet játszik a Marconi, viszont az igazán jelentős amerikai piacot még nem tudta teljesen meghódítani, részben a technikai normák eltérése miatt. Kontinensünkön az SDH (Synchronous Digital Hierarchy) az adatközvetítési standard, ami - a városok közelsége miatt - egybekapcsolt optikai gyűrűket jelent. Ezzel szemben Amerikában az ún. ,,Sonet-technológiát" fogadták el, amelynek a ,,ponttól pontig" adatközvetítési technika a lényege. Érthető módon: a Marconi előrehaladottabb az európai SDH technikában, viszont az új vezetőség, Lord Simpsonnal az élen, tudatában van a fejlesztések szükséges irányával.

Lassacskán ezt a szektort is elérte a globális konszolidáció, hiszen a hosszú távú haszon igencsak kecsegtető. Az olasz Pirelli Optical Technologiest a múlt héten vásárolták fel több milliárd euróért, annak ellenére, hogy a cég forgalma viszonylag alacsony volt. Valószínű, hogy az új dot.com milliárdosok ebből a szektornak kerülnek ki, ,,ők" azonban nem 18-20 éves fiatalok lesznek, hanem maguk a multinacionális cégek.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.