Judit
-2 °C
8 °C

Késésben az online vonatjegyvásárlás

2005.04.26. 14:32
A környék vasúttársaságai már kínálnak internetes jegyértékesítést. Szlovákiában és Csehországban a pályaudvarokon vehetjük át a jegyeket, a távolabbi Franciaországban ki is postázzák azokat. A MÁV számára ez utóbbi megoldás a követendő példa, de legkevesebb két évet kell várni az országos rendszer kiépüléséig.
A telefonos jegyrendelés kész katasztrófa. Fél nappal a tervezett utazás előtt hívjuk a MÁV központi számát, onnan kiválasztjuk a jegyrendelés funkciót, aztán további gombnyomásra kapcsolják a Keletit, végre foglalhatjuk a helyet. De mégsem, a becsült várakozási idő több mint három perc. Ezt aztán kétpercenként bemondja az előre rögzített hang, míg végül, alig tíz perc várakozás után sikerül beszélnünk valakivel. Már csak az elutasítás van hátra: nincs hely az este induló vonatra, hiszen összesen 17 jegyet kapott a Budapest-Győr vonalra az ügyfélszolgálatos. A többi a pénztárban van, személyesen kikérhetjük, megvásárolhatjuk.

Felesleges körök

#alt#
Elvira
Mindezt megspórolhatnánk magunknak, ha a MÁV-nak lenne egy használható internetes jegyfoglaló rendszere. De nincs neki. Pedig a projekt már jó ideje elindult, és egyes források szerint már csak egy enter lenyomására vár a rendszer élesítése. Csak ezt a gombot nem nyomja le senki.

Ugyanakkor a MÁV sajtóosztálya szerint az interenetes jegyrendelés még nem üzemképes, bár a fejlesztések a tervek szerint haladnak, sok munka van még hátra. Másfél évvel ezelőtt kezdődtek meg az előkészületek. Első lépésként elvégezték a call centerrel, a telefonos ügyfélszolgálattal kapcsolatos feladatokat.

Fizetési lehetőségek

A fejlesztéseknek köszönhetően telefonon már megrendelhetjük a jegyeket, de rövidesen faxon, vagy sms-en keresztül is jelezhetjük vásárlási szándékunkat. Természetesen a koronát az internetes jegyvásárlás teszi fel a call centerre, de erre legalább 2006-ig várnunk kell, és csak 2007-re lesz országos a szolgáltatás.

Addig sok munka van még hátra. A legfontosabb, hogy a kalauzokat felszereljék a mobil jegykiadó rendszerrel. A készülék rövidesen arra is alkalmas lesz, hogy kiadja az interneten megrendelt jegyeket. Másik lehetőség, hogy a papírt kinyomtatjuk otthon, a fizetést pedig bankszámlás átutalással intézzük.

A MÁV sajtóosztálya elismerte, hogy a környékbeli országokban már működik az internetes jegyrendelés, de a társaság a meglévőknél jobb módszer kidolgozásán munkálkodik. Szlovákiában például nyolc nappal az indulás előtt van lehetősége az utazóknak megrendelniük a jegyet online, de azt a jegypénztárakban kell átvenniük, kifizetniük.

Máshol már működik

Persze pozitív példák is akadnak. A francia vasutak, az SNCF honlapja rengeteg lehetőséget felkínál. Próbaként a nagysebességű szuperexpressz, a TGV Párizs-Lyon járatát vizsgáltuk, a kétórás menetidejű járat óránként indul. A kétszáz eurós első osztályú jegyet térítésmentesen kipostáztathatjuk otthonunkba. Ha Franciaországon kívül élünk, egyhetes átfutással vállalják a kiszállítást. A jegyeket felvehetjük utcai ATM-ekből is, a francia rendszerek alkalmasak erre.

#alt#
Cseh vasutak
De nem kell ilyen messze menni, hogy használható jegyrendelő rendszerrel találkozzunk. A cseh vasutak, a Ceské Dráhy példaértékű honlappal várja az olvasókat. Természetesen beállíthatjuk a végpontokat, majd megadhatjuk, hogy dohányzó vagy füstmentes kocsiban akarunk-e utazni. Választhatunk helyet folyosó vagy ablak mellé, esetleg középre, vagy asztalhoz, még azt is jelezhetjük, hogy anya és gyermeke együtt utaznak. Ezek után lefoglalhatjuk a jegyet, igaz, valamelyik pályaudvarig el kell érte menni, legkésőbb egy héttel az utazás megkezdése előtt.

Egy érdekes extra szolgáltatással is találkozhatunk a cseh vasutak honlapján. Egy nyomkövető rendszer segítségével leellenőrizhetjük, hogy a haladó vonat éppen merre tart az országon belül. Így nem kell órákat várakoznunk az állomásokon, hiszen pontosan tudhatjuk, hogy érkező rokonainkkal épp hol tart az esetleg késő vonat.